Hala główna na gliwickim dworcu gotowa

Fot. gliwice.eu
Fot. gliwice.eu
Od dziś podróżni mogą korzystać z hali głównej modernizowanego dworca w Gliwicach. Wkrótce udostępniony zostanie również ostatni peron. Wspólne przedsięwzięcie PKP S.A. i PKP PLK S.A. wchodzi w ostatni etap.


Inwestycja w Gliwicach obejmuje modernizację budynku dworca i stacji. Od dzisiaj pasażerowie mogą korzystać z odnowionej hali głównej, wyposażonej w kasy, miejsca do siedzenia i punkt informacyjny. Z myślą o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, część okienek kasowych została obniżona. Na posadzce pojawiły się również linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. W budynku zamontowano także nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Pasażerowie korzystają także ze znajdującej się w budynku dworca tzw. hali PKS i prowadzącego do niej łącznika. Obecnie wykonawca realizuje prace w części administracyjnej budynku. Uruchamiane są również instalacje. Trwają także prace adaptacyjne w lokalach komercyjnych zlokalizowanych w hali głównej, łączniku i hali PKS.

Dostępne dla podróżnych są również trzy zmodernizowane perony, wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię. W ramach inwestycji zamontowane zostały gabloty informacyjne, nowe oświetlenie, nagłośnienie oraz informacja dynamiczna dla podróżnych. Końcowe prace trwają przy czwartym peronie, który powinien być gotowy w sierpniu tego roku. Dojście do peronów umożliwia już tunel łączący budynek dworca z peronami i wyjściem ze stacji na ulicę Tarnogórską. Ekipy wykonawcy kończą prace związane z uruchomieniem schodów ruchomych, wind i drugiego tunelu.

Prace wykonane przez zarządcę infrastruktury obejmują także przebudowę torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zamontowanie pod torami specjalnych mat wibroizolacyjnych zmniejszy poziom drgań i hałasu na stacji.

Przebudowa stacji w Gliwicach to wspólne przedsięwzięcie PKP S.A. oraz PKP PLK S.A. Po zakończeniu wszystkich prac podróżni będą korzystać z nowoczesnego i funkcjonalnego dworca dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych, z czterech w pełni zmodernizowanych peronów oraz ułatwiających do nich dojście tuneli.

Zakończenie wszystkich prac i udostępnienie całego kompleksu podróżnym planowane jest na przełomie III i IV kwartału 2016 r., po odbiorach końcowych przez odpowiednie służby i inwestora. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. Jej koszt wynosi ok. 120 mln zł netto i jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

One comment

  1. Czytający ten tekst pasażerowie kolei z naszego województwa wsiadający i wysiadający na małych stacyjkach i przystankach, szczególnie na jego południowym krańcu, mogą mieć mieszane uczucia. Z jednej strony nie chcą odmawiać Gliwicom prawa do dworca z prawdziwego zdarzenia. Jednak z drugiej strony korzystając na co dzień ze standardu epoki PRL-u, gdzie na peronie trzeba uważać na powykrzywiane płyty chodnikowe, albo cieknący dach, a usiąść nie ma na czym bo ławki nie ma albo jest zdezolowana, to może ich ogarniać złość, bo przecież za bilet płacą tyle samo co szczęśliwiec wsiadający na dworcu w Gliwicach.
    Byłoby dobrze, gdyby PLK zechciało wreszcie zauważyć, że nie potrzeba milionów, żeby te małe przystanki zapewniły pasażerom podstawowe minimum przyzwoitego standardu. Rozumiem przez to równy peron przynajmniej przy krawędzi, jeśli jest daszek to nie dziurawy, podobnie rynny, dojścia bez pułapek takich jak ubite schody i choć jedna cała ławka.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *