10 milionów na cywilizację

Tak ma wyglądać cieszyński dworzec za półtora roki. Fot: UM Cieszyn
Fot. UM Cieszyn

Miasto Cieszyn otrzymało ponad 10 mln zł na planowaną od kilkunastu miesięcy budowę nowoczesnego węzła przesiadkowego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Cieszyński projekt znalazł się wśród pięciu propozycji, które uzyskały wymaganą liczbę punktów. .


Informacja na portalu Facebook pojawiła się w piątek po południu. Wiadomość ta oznacza koniec trwających kilkanaście miesięcy starań władz miejskich o uzyskanie dofinansowania budowy centrum przesiadkowego w mieście nad Olzą. Centrum bardzo potrzebnego, bo obecnie plac przy ul. Hajduka wraz z zapleczem dworca kolejowego w niczym nie przypomina miejsca, gdzie w XXI wieku powinno funkcjonować cieszyńskie okno na świat.

Starania o dofinansowanie, jak wyżej zostało to napisane, w wysokości ponad 10 milionów złotych rozpoczęły się w ubiegłym roku. Miasto wystąpiło o te środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w bieżącej perspektywie unijnej. W ubiegłym tygodniu Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego poprzez Komisję Oceny Projektów wydał decyzję pozytywną dla tego projektu. Warte podkreślenia jest to, że Cieszyn dostanie 100% kwoty, o którą się starał. To znacząca część kosztów inwestycji, której budżet ma wynieść 17 mln złotych.

Co nas czeka? Budowa, według planów sprzed 12 miesięcy, powinna rozpocząć się po wakacjach. Jeśli chodzi o część kolejową, to najstarszy budynek o znaczeniu historycznym czeka gruntowne odnowienie, natomiast pozostała część zostanie zburzona. Ta część terenu wejdzie w kompleks przesiadkowy, który zostanie zbudowany obok, na dzisiejszym placu, z którego odjeżdżają autobusy. Plany przewidują stworzenie peronów i placu manewrowego dla autobusów a dla pasażerów czekających na pociąg czy autobus zostanie udostępniona poczekalnia wraz z holem, w którym znajdą się kasy biletowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcy w pełni będą mogli korzystać z centrum pod koniec przyszłego roku.

Pozostaje jeszcze kwestia, co w roku 2017 będzie obsługiwać nowe centrum. O ile o komunikację autobusową możemy być spokojni, choć i tu w przyszłym roku czekają nas duże zmiany, o tyle sprawa transportu kolejowego, a dokładniej jego perspektyw, powinna zostać wyjaśniona z zarządcą infrastruktury i przewoźnikami najlepiej właśnie do czasu planowanego otwarcia nowego centrum przesiadkowego.

2 komentarze

  1. Trzeba docenić walkę samorządowców Cieszyna o sensowne funkcjonowanie transportu zbiorowego. Szkoda, że PKP i PLK tego nie docenia. Jest w tym sporo winy poprzednich wojewódzkich władz samorządowych.
    Najważniejsze, że to się zmieniło i remont odcinka Cieszyn – Goleszów jest raczej pewny.
    Jak to się zmaterializuje, to łatwiej będzie zachęcać podróżnych żeby wrócili do podróżowania pociągiem gdy skorzystają z nowego centrum przesiadkowego.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *