Samorządowcy znów pytają o linię 190

Fragment LK190 pomiędzy Bielskiem a Skoczowem
Fragment LK190 pomiędzy Bielskiem a Skoczowem

Władze samorządowe powiatów bielskiego i cieszyńskiego po raz kolejny próbują interweniować w sprawach kolejowych na swoim terenie. Tym razem na ręce prezesa PKP PLK S.A. Ireneusza Merchela, wysłali zapytanie o przyszłość fragmentu linii 190 pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem.  Na czele inicjatywy stanął Jacek Krywult, prezydent Bielska-Białej.


„Reprezentując samorządy lokalne szczebla gminnego oraz powiatowego ziemi bielskiej oraz cieszyńskiej, zwracamy się do Zarządcy narodowej sieci linii kolejowych- o ujęcie w planach inwestycyjnych środków na remont linii nr 190 (Bielsko-Biała – Cieszyn) na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała/

(…) Uważamy, że w celu prawidłowego funkcjonowania sieci kolejowej, zarówno w aspekcie przywrócenia połączeń pasażerskich, jak również ruchu towarowego  – należy uwzględnić w planach inwestycyjnych modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej nr 190 (tj. Skoczów – Bielsko-Biała). Kompleksowa realizacja inwestycji kolejowej Bielsko-Biała – Cieszyn przyczyni się przede wszystkim do:

  • zwiększenia dostępności transportowej  do lokalnych ośrodków rozwoju, jakim są Cieszyn oraz Skoczów, jak również całej Aglomeracji Bielskiej (Bielsko-Biała i Czechowice-Dziedzice) oraz z jej bezpośrednim otoczeniem funkcjonalnym – dla długofalowego kształtowania zrównoważonych zachowań komunikacyjnych podróżnych (wybór środka transportu w relacjo dojazdów: dom – praca, dom – szkoła)
  • zwiększenia dostępności turystycznej Śląska Cieszyńskiego. Linia kolejowa nr 190 przebiega przez malownicze tereny Pogórza Śląskiego. Powiat bielski oraz cieszyński stanowią atrakcyjny region wypoczynkowy , oferujący różnorodne formy spedzania czasu wolnego, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości, jakie stwarzają waloty przyrodnicze Beskidu Śląskiego”

Przytaczamy dość obszerny fragment tej noty. Oprócz prezydenta Bielska, pismo sygnowane jest przez starostów oby powiatów (Janusz Król – powiat cieszyński, Andrzej Płonka – powiat bielski) oraz burmistrzów Cieszyna (Ryszard Macura) i Skoczowa (Mirosław Sitko). Chodzi o zwrócenie uwagi na fakt, że przy licznych remontach, które mają miejsce w naszym województwie, linia kolejowa nr 190, a dokładniej jej fragment pomiędzy Skoczowem a Bielskiem, również zasługuje na uwagę zarządcy przy planowaniu robót inwestycyjnych w najbliższych latach. Sygnatariusze pisma piszą wprost o konieczności powrotu kolejowego ruch na ten szlak, choćby z konieczności zaspokojenia potrzeb transportowych tamtejszej społeczności. Pozostaje wiec poczekać, jak centrala zarządcy infrastruktury ustosunkuje się do kolejnej próby wyjaśnienia przyszłości połączenia kolejowego pomiędzy Bielskiem a Skoczowem.

3 komentarze

  1. Nareszcie!
    Jak miło mojemu sercu przeczytać w tym zapytaniu sygnowanym przez prezydenta zakręconego i zakorkowanego motoryzacją indywidualną Bielska:
    „zwiększenia dostępności transportowej do lokalnych ośrodków rozwoju, jakim są Cieszyn oraz Skoczów, jak również całej Aglomeracji Bielskiej (Bielsko-Biała i Czechowice-Dziedzice) oraz z jej bezpośrednim otoczeniem funkcjonalnym – dla długofalowego kształtowania zrównoważonych zachowań komunikacyjnych podróżnych (wybór środka transportu w relacji dojazdów: dom – praca, dom – szkoła)”.

  2. Ludzie miliardy złotych na projekty kolejowe idą do :Warszawy, Trójmiasta, Górnego Sląska czy Łodzi, a regionowi Podbeskidzia z dawnego woj. Bielskiego, skąpi się 120 milionów zł. na inwestycję czyli remont linii kolejowej z Bielska-Białej do Skoczowa, etapu, który otworzy znowu po tylu latach szlak do Cieszyna, Czeskiego Cieszyna i Wisły Głębce?
    Nie wiadomo ile trzeba będzie czekać aż spłynie kasa z projektów unijnych zeby woj. śląskie rozpisali przetarg na remont linii kolejowej 117 z Bielska-Białej do granicy z Małopolską z a 55 milionów. Rozumiem gdyby ta inwestycja kosztowała1 miliard czy 500 milionów, ale tutaj w grze jest raptem nieco ponad 100 milionów, a wygląda na to jakby PKP PLK miały z tego powodu zbankrutować. PO olewało i teraz PiS, robią to samo…..? Tyle lat zwodzenia, tyle lat wymigiwania się za sumę za którą budują zadaszone perony w Gliwicach, a tu można do 40 minut przejechać po nowej trasie z Bielska-Białej do Cieszyna i Czeskiego Cieszyna.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *