Początek sezonu Kolei Wąskotorowej

plakat_rj_2016W miniony weekend Górnośląskie Koleje Wąskotorowe zainaugurowały sezon turystyczny 2016. Przewoźnik Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych uruchomiło rozkładowe pociągi pasażerskie na trasie z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Pierwsze pociągi w 2016 r. zostały uruchomione już wcześniej, 11 czerwca z okazji Industriady, czyli „Święta Zabytków Techniki” jednak wtedy, pociągi wąskotorowe kursowały w skróconej relacji do stacji Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra, natomiast w okresie wakacji szkolnych jest możliwość przejazdu po całej 21-km linii.


Od minionego weekednu 25-26 czerwca, aż do ostatniego weekendu wakacji tj. 27-28 sierpnia, kolej kursuje w soboty, niedziele i święta. W tych dniach zostaną uruchomione po dwie pary pociągów (tam i powrót). Godziny odjazdów w porównaniu do lat ubiegłych nie uległy zmianie: z Bytomia Wąskotorowego pociąg odjeżdża o 9:00 oraz o 14:30 natomiast z Miasteczka Śląskiego Wąskotorowego o godzinie: 12:00 i 17:30. Podróż na całej trasie kolei wąskotorowej zajmuje 1 godzinę i 10 min., w tym czasie pasażerowie mogą podziwiać różnorodne górnośląskie krajobrazy zaczynając od terenów poprzemysłowych w Bytomiu, kończąc na łąkach, polach i terenach leśnych w okolicach Tarnowskich Gór oraz Miasteczka Śląskiego. Wszelkie informacje dot. rozkładu jazdy i cen biletów znajdują się na stronie internetowej SGKW: www.sgkw.eu

Stowarzyszenie na miarę swoich możliwości stara się przywrócić i odtworzyć historyczny charakter kolei z dawnych lat, dlatego w tym roku wprowadzono pamiątkowe bilety. Oprócz wydruku, każdy pasażer podróżujący pociągiem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych otrzyma od drużyny konduktorskiej specjalny kolejowy bilet kartonikowy.
Tegoroczną nowością, jest udostępnienie dla zwiedzających izby tradycji znajdującej się w budynku byłej Sekcji Drogowej GKW, w której zostały zebrane pamiątki, dokumenty, przedmioty i urządzenia stosowane dawniej i obecnie na kolei. Przy izbie uruchomiony został sklepik z pamiątkami. Izba tradycji znajduje się na Stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w pobliżu zaplecza technicznego kolei. W tegoroczne wakacje (lipiec-sierpień) izbę tradycji będzie można odwiedzić bezpłatnie – będzie czynna w sobotę w godzinach 12:00-15:00.

Przygotowania do sezonu

Tradycyjnie wczesną wiosną wolontariusze SGKW rozpoczęli przygotowania do sezonu turystycznego. Przygotowania w zakresie infrastruktury objęły coroczną diagnostykę linii kolejowej, a także wycinkę roślin i krzewów wchodzących w skrajnię taboru, co przy 21 km. linii kolejowej jest zadaniem czasochłonnym. Podobnie pojazdy kolejowe – które przeszły stosowne przeglądy, naprawy i remonty, aby mogły być bezpiecznie eksploatowane w ruchu pasażerskim. Nowością w tym roku, będzie włączony do składu każdego pociągu, odrestaurowany wagon bagażowy kryty z 1907 r. Remont i naprawa tego wagonu rozpoczęła się w 2015 r. a ukończona została na początku czerwca br. Wagon o oznaczeniu Fxh-501 jest przeznaczony do przewozu rowerów, wózków lub innych większych bagaży.

Współpraca

W tym roku Stowarzyszeniu udało się nawiązać współpracę z wieloma podmiotami w zakresie wzajemnie świadczonych usług. Nowym partnerem SGKW została firma Bremse Serwis, która dba o bezpieczeństwo układów hamulcowych w naszych pojazdach kolejowych. Współpraca zawiązała się również z innymi firmami, które dzięki swej przychylności umożliwiły nam wykonanie regeneracji i napraw podzespołów zabytkowego taboru.

 

 

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

 

 

One comment

  1. Jak już powstanie Metropolia SILESIA to SGKW powinni wejść we współpracę z „władzami” metropolii, ponieważ do niej będzie należało zarządzanie i organizaowanie komunikacją w tkance.
    Już chyba najwyższy czas by kolej wąskotoreowa na Śląsku weszła w skład transportu publicznego.
    Poszedłbym dalej i reaktywował projekt:
    „Wąskotorowa średnica Gliwice Śródmieście-Zabrze Północ-Bytom-Siemianowice-Katowice Bogucice-Katowice Uniwersytet jako linia szybkiej kolei miejskiej” (tzw Metro Silesia):
    http://www.gkw.pl/pl-progkw.htm
    Odbudowa tego szlaku, zakup nowoczesnych pojazdów i integracja z pozostałymi środkami transportu publicznego.
    Do tego jeszcze przyłączyć linię zabytkową z Rud Raciborskich do Gliwic do tej właśnie i mamy piękne połączenie z Raciborzem oraz rozbudowaną siatkę zabytkowo-nowoczsną połączeń i taboru :D.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *