W kierunku S1

Elektronika zamiast papieru? Czemu nie
Elektronika zamiast papieru? Czemu nie

Połączenie Częstochowa – Katowice – Gliwice to najpopularniejsza linia kolejowa w naszym regionie. Od kilku miesięcy także najbardziej nowoczesna. Nie nalegamy by nazywać ją wizytówką naszego regionu, ale niech będzie wzorem dla zarządcy infrastruktury i naszego regionalnego przewoźnika jak remontować tory i organizować przejazdy w innych rejonach województwa.


Oczywiście, popularna „średnicówka”, czyli linia S1 bierze swój potencjał z racji obsługiwanych miejscowości. Jej „szczęściem” jest również fakt, że stanowi część połączenia Katowic z Warszawą w jedną stronę, i stolicy województwa z zachodnią Polską w drugą stronę. Jest to jednak bez znaczenia jeśli chodzi o „naszych” pasażerów, bo oni dostali praktycznie wszystko to, co jest potrzebne do zachęcenia społeczności do tego środka transportu. Oprócz nowej infrastruktury i taboru „szczęśliwcy” z S1 dostali bowiem jeszcze jedno.

Troska o pasażera zaczyna się jeszcze zanim wsiądzie on do pociągu. Wyremontowane są prawie wszystkie dworce, większość przystanków i  peronów. Pięknie prezentują się dworce nie tylko w Zawierciu czy Myszkowie. Mniejszymi nakładami wyremontowano wszystko, choćby przystanek Katowice Załęże, który jeszcze półtora roku powinien nazywać się Katowice Mars. Są też ciekawostki. Na stacji w Zawierciu, a nie np. w Katowicach mamy elektroniczne informatory o rozkładzie jazdy pociągów, zamiast plakatowych wersji wieszanych w gablotach.

Jeśli świat zbudowany jest z drobnostek, które dopiero połączone dają duży efekt, to właśnie tak uczyniono na linii S1. Nic zatem dziwnego, że w pociągach pasażerów nie brakuje i choć jeździ tu najbardziej pojemny tabor, a składy kursują z dużą częstotliwością, to podróżni stojący z powodu braku miejsca siedzącego nie są tu widokiem rzadkim.

Podczas naszego przejazdu po szlakach wojewódzkich, na S1 dodatkowo mierzyliśmy czas przejazdu pomiędzy wybranymi stacjami. Najczęściej robiliśmy to w pociągach 27WEb, bo to jest najczęściej spotykany tabor w relacji Gliwice – Częstochowa. Zabrze – Gliwice? Rekord to 4 minuty 55 sekund. Drogowa Trasa Średnicowa, A4. Jest w czym wybierać, ale którędykolwiek i czymkolwiek poniżej 5 minut z centrum Zabrza do centrum Gliwic, oprócz kolei, dotrzeć się nie da.

W tym miejscu chcemy powrócić do wysuniętej kilkanaście tygodni temu propozycji „zmierzenia” się przez odpowiednie organy z przeanalizowaniem możliwości uruchomienia szybkiej linii wojewódzkiej Częstochowa – Katowice – Bielsko-Biała. Przedstawimy to w pewien sposób. Jeszcze raz wróćmy do pociągu 27WEb. Rozkład jazdy 2015/16. Pociąg nr 49810 – „Soła”. Przejazd z Katowic do Częstochowy Raków z postojami w Sosnowcu, Będzinie Miasto, Dąbrowie Górniczej, Łazach, Zawierciu, Myszkowie i Poraju. Czas? 60 minut. Ani sekundy mniej, ani sekundy więcej.

Czas skończyć z opowiadaniem jak to fajnie byłoby mieć szybką kolej, bo można ją mieć już teraz. Za kilka miesięcy z podobną jakością podróży jak na S1, będziemy mieli do czynienia na LK139, czyli S5, pomiędzy Katowicami i Bielskiem-Białą. Pociągi ED250 mają te miejscowości od grudnia łączyć (z trzema postojami) poniżej 45 minut. „Nasze” pociągi z sześcioma postojami byłyby w stanie to zrobić o około 10 minut dłużej. Jak sugerowaliśmy poprzednim razem, podkreślając, że to nie „mikolskie” mrzonki, odcinek pomiędzy Bielskiem a Częstochową jest możliwy do przejechania w dwie godziny już teraz. Rzeczywistość wyprzedziła pragnienia i obietnice.

6 komentarzy

  1. 5 minut z Gliwic do Zabrza pociągiem? Chciałbym aby tak było. Niestety w rozkładzie jest minimum 7-8.

    1. To, że w rozkładzie jest jak jest, wcale nie oznacza, że pociągi nie mogą jechać szybciej. Jak pokazał jeden z mierzonych przez nas przejazdów, jest to możliwe do wykonania.

      1. Przy założeniu, że warunki na szlaku są idealne, wjazd do Gliwic ułożony, żadnych towarowych, manewrów. Niestety nie zawsze tak jest i dlatego nawet jeśli pojedyncze przejazdy tak wychodzą (możliwe tym bardziej, że odcinkowo jest 120 km/h), nie jest to jeszcze powód dla stałego skrócenia czasu przejazdu. Ważniejsze, żeby PLK te parametry utrzymała.

  2. Pytanie jak w koncepcja szybkiej linii wojewódzkiej Częstochowa – Katowice – Bielsko-Biała miałyby wyglądać podróż z Katowic do Zwardonia?
    Czy w większości podróżny miałby się przesiadać w Bielsku z tych z szybkiej na pociągi relacji Bielsko-Biała -> Zwardoń ?

    1. Ta idea jest informacją dla niektórych organów w naszym województwie, nazwy nie podamy, które publicznie jak jest mowa o kolei, rzucają hasłami żeby pokazać jak im to zależy na nas i na społeczeństwie. Jednym z haseł polityków było kilkanaście miesięcy utworzenie szybkiej kolei z BB do Częstochowy. Chcemy pokazać, i na pewno ten temat poruszymy (bo za dwa lata rozpocznie się kolejne kampania wyborcza, i JESTEŚMY PRZEKONANI, że znów ten temat się pojawi), że można to zrealizować już i teraz, tylko – A. Trzeba mieć pojecie o tym co się mówi, B. – trzeba tylko chcieć

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *