Bezpieczny przejazd po raz dwunasty

Inauguracja kolejnego cyklu kampanii "Bezpieczny Przejazd" w naszym regionie miała miejsce w Katowicach Piotrowicach.

Setki ulotek na przejazdach, nadzór oraz pouczenia kierowców i debata Deklarujesz – nie respektujesz – tak wczoraj, 20 czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły kolejną edycję kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”.


W kolejnej, dwunastej edycji kampanii przeprowadzane będą debaty i konferencje o bezpieczeństwie, akcje informacyjne na przejazdach i tzw. „dzikich przejściach”, setki spotkań edukacyjnych z dziećmi, kampania w mediach, dodatkowe materiały dla instruktorów nauki jazdy. Organizatorzy zaplanowali intensywną współpracę z youtuberami, blogerami oraz vlogerami, by dotrzeć z informacją o celu respektowania przepisów do młodzieży.

W naszym regionie inauguracja miała miejsce na skrzyżowaniu ulicy Generała Jankego z LK139 Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń w katowickiej dzielnicy Piotrowice. Przez dwie godziny przedstawiciele Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu wraz z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei informowali napotkanych kierowców i, warte podkreślenia, rowerzystów o zasadach zachowania na jak i w okolicy przejazdu kolejowego.

Chociaż to dwunasta edycja, to my w najbliższych dniach podamy liczby i fakty z poprzedniej kampanii, bo dzięki uprzejmości Pani Zdzisławy Małkiewicz z ZLK w Sosnowcu takie dane otrzymaliśmy i chętnie je zaprezentujemy. Z kolei dzięki uprzejmości Pana Jacka Karniewskiego z zespołu prasowego PKP PLK S.A. mamy do dyspozycji blisko 40 najważniejszych zagadnień zawiązanych z kampania „Bezpieczny Przejazd – Szlaban Na Ryzyko” i również będziemy je w kolejnych fragmentach publikować.

Od 2005 roku liczba wypadków na przejazdach kolejowych zmniejszyła się o jedną trzecią (z 236 w 2005 r. do 155 w 2015 r.).Pozytywną tendencję odnotowano też w 2015 roku – na przejazdach o 12% mniej wypadków niż w 2014 roku. W tym roku od stycznia do marca 2016 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce doszło do 40 wypadków i kolizji, w których zginęło 18 osób. Podobna sytuacja była w ubiegłym roku. Jednak wciąż aż 98% kolizji to skutek ignorowania znaków drogowych, czerwonych świateł i omijania rogatek. Kierowcy nie respektują ustalonych zasad.

Przyczyną tych zdarzeń jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „STOP” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Wypadki na przejazdach i z osobami wkraczającymi na tory w miejscach niedozwolonych, odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei i prawie 100% ofiar.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wciąż podnoszą poziom zabezpieczeń – to m. in. 1500 zmodernizowanych przejazdów i zastępowanie skrzyżowań drogi i toru bezkolizyjnymi wiaduktami, współpraca z zarządcami dróg, by dojazdy do przejazdów były dobrze oznakowane. Jednak monitoring, który już działa na ponad 1000 przejazdach kolejowo-drogowych potwierdza, że bezpieczeństwo zależy od właściwego zachowania kierowców – respektowania zasad bezpieczeństwa – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wśród stałych i całorocznych działań, prowadzonych w ramach Bezpiecznego przejazdu organizowane są: symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie oraz kampania informacyjna w mediach, na plakatach i ulotkach. Wszystko po to, by na przejazdach i terenach kolejowych było bezpieczniej.

Kampania jest jedną z największych w Europie. W 2015 roku w Brukseli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD).

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *