1,64 mld euro dla PKP PLK

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.

Komisja Europejska pozytywnie oceniła wszystkie wnioski PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. złożone w II naborze CEF, w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2020. Unijne wsparcie dla PLK na realizację 10 projektów wynosi 7 mld złotych, to jest ponad 1,6 mld EUR.


Wymienione projekty pozwolą pasażerom szybciej podróżować po zmodernizowanych liniach kolejowych, korzystać z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wzrośnie też bezpieczeństwo ruchu kolejowego, m.in. dzięki budowie wiaduktów i pracom na przejazdach kolejowo – drogowych.

To bardzo dobra informacja dla polskiej kolei. Dotyczy projektów, które usprawnią połączenia towarowe, dzięki np. zwiększeniu dostępności do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. W sumie w przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) zaplanowano prace na ponad 500 km linii kolejowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pozytywnie ocenione przedsięwzięcia przez niezależnych ekspertów KE, potwierdzają ich jakość i dobry stopień przygotowania do realizacji. Propozycja Komisji Europejskiej wymaga jeszcze akceptacji państw członkowskich w ramach Komitetu CEF, którego posiedzenie odbędzie się 8 lipca 2016 r.

Z dziesięciu projektów kolejowych, które otrzymały dofinansowanie z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, dwa realizowane będę na terenie naszego województwa:

  1. Modernizacja linii kolejowej E 30 – odcinek Zabrze – Katowice – Kraków.Wartość projektu wynosi 528,9 mln EUR, w tym 410,2 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
  2. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – prace przygotowawcze – projektowanie. Wartość projektu wynosi 8,9 mln EUR, w tym 7,6 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.

One comment

  1. Dlaczego nikt nie powiedział UE, że kierowanie środków na modernizację Zabrze – Katowice – Kraków to marnowanie pieniędzy ponieważ „prawdziwe polaczki” nigdy nie dopuszczą do do połączenia kolejowego stanowiącego zagrożenie dla żywotnych interesów warszawki, łódki i częstochówki!!!!!!!!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *