A tam kupią kolejne pociągi i przejmą tory

Fot. Newag
Fot. Newag

To, że Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego chce kupić Kolejom Dolnośląskim kolejne pociągi zaskoczeniem nie jest. Ale to, że przymierza się do przejęcia odpowiedzialności za utrzymanie 370 kilometrów linii kolejowych to już sprawa godna zwrócenia większej uwagi.


Niespełna miesiąc temu zarząd województwa stosowną uchwałą wyraził wolę przejęcia prawie 370 kilometrów linii kolejowych w województwie. Dodajmy, że większość z nich to szlaki praktycznie nieużywane czy wręcz w części zlikwidowane (jak linia kolejowa z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa Zdroju), bądź będące w fatalnym w stanie technicznym. Włodarze regionu widzą jednak potencjał w ich ewentualnym wyremontowaniu oraz, co tutaj najważniejsze, w ich późniejszym utrzymywaniu.

Środki na ten mają zostać zabezpieczone w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Warto tu jednak podkreślić, że w zarządzie województwa znajdują się już linie przejęte od PKP PLK. Zarządcą jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Mowa tu o odcinkach Wrocław Zakrzów – Trzebnica i Szklarska Poręba Górna – Harrachov, z którymi samorzadowa komórka radzi sobie przyzwoicie. Warto tu również podkreślić, że są to linie na których mamy do czynienia z intensywnym ruchem pociągów pasażerskich. Nic dziwnego, że władze regionu postanowiły iść za ciosem i podjąć się próby uratowania przed likwidacją kolejnych torów i odtworzenia ruchu w miejscach, gdzie wydawalo się już, że kolej pozostanie tylko wspomnieniem i ciekawostką historyczną. Poniżej publikujemy wyciąg z uchwały UMWD w tej sprawie przedstawiający listę linii kolejowych o których mowa tutaj.

Jeśli natomiast chodzi o zakup nowych pociągów to pasażerowie mają otrzymać jedenaście składów, liczących po pięć członów każdy. Do tej pory tak pojemnego taboru nie było na dolnośląskich torach, co świadczy o tym, że przewoźnik liczy na jeszcze większy przypływ podróżnych. Samorząd chce przeznaczyć na ten cel ponad 250 milionów złotych, z czego 80% będzie stanowiło dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Dostawa pierwszych pociągów zaplanowana jest na koniec przyszłego roku.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *