Najstarsza, nowoczesna, niezbędna – 171 lat „wiedenki”

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Za ponad 3 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odmłodziły i unowocześniły trasę, która obsługuje m.in. szybkie połączenia z Warszawy do Koluszek, Łodzi, Częstochowy, Sosnowca, Katowic, Wrocławia. Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Stara Wiedenka zapewnia szybkie i sprawne połączenia pasażerskie oraz przewóz towarów.


„Wiedenka” – historyczna linia kolejowa, od której zaczynała się polska kolej, obsługuje dzisiaj najszybsze pociągi. 14 czerwca 1845 r. dokonano uroczystego otwarcia pierwszego odcinka linii Warszawa – Grodzisk. Później były następne odcinki, aż do Sosnowca.

Kolejne modernizacje zmieniały Wiedenkę. Dzięki pracom na linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic możliwy jest krótszy czas podróży. Pociągi kursują z prędkością do 160 km/h. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań: wiaduktu w Jaktorowie i tunelu w Grodzisku Mazowieckim podniosła poziom bezpieczeństwa i usprawniła ruch drogowy.

Na stacji Skierniewice komputery zastąpiły stare urządzenia i zapewniają około 200 pociągom bezpieczny przejazd. Do września zakończy się modernizacja 4 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie będą wyposażone w nową sygnalizację, rogatki i monitoring oraz odporniejszą na degradację nawierzchnię – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Już w latach 2006-2008 pociągi przyśpieszyły, bo odnowiony został odcinek Koluszki – Skierniewice (Miedniewice) oraz fragment linii kolejowej nr 17 Łódź Widzew – Koluszki. Obecnie na historycznej trasie, na odcinku Warszawa – Koluszki, wdrażany jest nowoczesny system łączności – ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R. Efektem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa, sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym i utrzymanie szybkiej punktualnej jazdy pociągów.

Szybciej na trasie Warszawa – Częstochowa – Katowice

Za blisko 615 mln zł PLK podwyższyły komfort obsługi pasażerów i poziom bezpieczeństwa na linii z Koluszek do Częstochowy. Pasażerowie jadą krócej i korzystają z 43 odnowionych peronów. Na trasie wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, mosty i wiadukty, a także nowe urządzenia sterowania.

Gotowe są również tory na trasie od Katowic do Zawiercia – czyli ważny odcinek pozwalający na wyjazd z aglomeracji śląskiej i wjazd na Centralną Magistralę Kolejową. W 2014 roku zakończyła się modernizacja linii na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Dziś pociągi kursują tą trasą z prędkością 120 km/h. Odnowione są perony w Łazach, Wiesiółce, Chruszczobrodzie, Dąbrowie Górniczej Sikorce oraz Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach.

W 2017 r. PLK planują modernizację odcinka z Zawiercia do Częstochowy. Efektem będzie dodatkowe skrócenie czasu przejazdu z Częstochowy do Zawiercia i Katowic.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

One comment

  1. Pięknie! A co z modernizacją linii Kraków – Katowice? Wiem – jestem nudny. Tylko mam wrażenie, że kolejowi decydenci nie znają się na kolei. Tworzą coś nie tam gdzie zachodzi najpilniejsza potrzeba!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *