Najstarsza, nowoczesna, niezbędna – 171 lat „wiedenki”

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Za ponad 3 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odmłodziły i unowocześniły trasę, która obsługuje m.in. szybkie połączenia z Warszawy do Koluszek, Łodzi, Częstochowy, Sosnowca, Katowic, Wrocławia. Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Stara Wiedenka zapewnia szybkie i sprawne połączenia pasażerskie oraz przewóz towarów.


„Wiedenka” – historyczna linia kolejowa, od której zaczynała się polska kolej, obsługuje dzisiaj najszybsze pociągi. 14 czerwca 1845 r. dokonano uroczystego otwarcia pierwszego odcinka linii Warszawa – Grodzisk. Później były następne odcinki, aż do Sosnowca.

Kolejne modernizacje zmieniały Wiedenkę. Dzięki pracom na linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic możliwy jest krótszy czas podróży. Pociągi kursują z prędkością do 160 km/h. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań: wiaduktu w Jaktorowie i tunelu w Grodzisku Mazowieckim podniosła poziom bezpieczeństwa i usprawniła ruch drogowy.

Na stacji Skierniewice komputery zastąpiły stare urządzenia i zapewniają około 200 pociągom bezpieczny przejazd. Do września zakończy się modernizacja 4 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie będą wyposażone w nową sygnalizację, rogatki i monitoring oraz odporniejszą na degradację nawierzchnię – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Już w latach 2006-2008 pociągi przyśpieszyły, bo odnowiony został odcinek Koluszki – Skierniewice (Miedniewice) oraz fragment linii kolejowej nr 17 Łódź Widzew – Koluszki. Obecnie na historycznej trasie, na odcinku Warszawa – Koluszki, wdrażany jest nowoczesny system łączności – ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R. Efektem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa, sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym i utrzymanie szybkiej punktualnej jazdy pociągów.

Szybciej na trasie Warszawa – Częstochowa – Katowice

Za blisko 615 mln zł PLK podwyższyły komfort obsługi pasażerów i poziom bezpieczeństwa na linii z Koluszek do Częstochowy. Pasażerowie jadą krócej i korzystają z 43 odnowionych peronów. Na trasie wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, mosty i wiadukty, a także nowe urządzenia sterowania.

Gotowe są również tory na trasie od Katowic do Zawiercia – czyli ważny odcinek pozwalający na wyjazd z aglomeracji śląskiej i wjazd na Centralną Magistralę Kolejową. W 2014 roku zakończyła się modernizacja linii na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Dziś pociągi kursują tą trasą z prędkością 120 km/h. Odnowione są perony w Łazach, Wiesiółce, Chruszczobrodzie, Dąbrowie Górniczej Sikorce oraz Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach.

W 2017 r. PLK planują modernizację odcinka z Zawiercia do Częstochowy. Efektem będzie dodatkowe skrócenie czasu przejazdu z Częstochowy do Zawiercia i Katowic.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

One comment

  1. Pięknie! A co z modernizacją linii Kraków – Katowice? Wiem – jestem nudny. Tylko mam wrażenie, że kolejowi decydenci nie znają się na kolei. Tworzą coś nie tam gdzie zachodzi najpilniejsza potrzeba!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *