Tysiąc kilometrów w jednym mieście

Stare SGP nadal mają się w Wiedniu bardzo dobrze
Stare SGP nadal mają się w Wiedniu bardzo dobrze

Wiedeńska sieć komunikacji miejskiej liczy 937 km. Na ten dystans składa się 5 linii metra, 29 linii tramwajowych i 145 linii autobusowych. System uznawany jest za jeden z najlepszych i najbardziej przyjaznych pasażerowi w Europie.


Tramwaje

Operatorem sieci jest spółka Wiener Linien. Całkowita długość linii to 227,3 km. Tramwaje poruszają się po standardowym dla Europy rozstawie torów 1435 mm

Trudno w to uwierzyć ale przy orientacyjnej łącznej liczbie tramwajów przekraczającej 500 sztuk, tabor stanowią tylko trzy rodzaje pojazdów. Są to SGP E1, SGP E2 oraz najnowocześniejsze z nich – Siemens ULF, których od 1995 roku trafiło do stolicy Austrii ponad 200. Są one przeznaczone do obsługi 29 linii tramwajowych, funkcjonujących na terenie miasta. Wszystkie one kursują w takcie, w zależności od ważności linii co 5 lub 10 minut. Większość z nich jeździ z podobną częstotliwością w weekendy.

Metro

Gruntowną przebudowę do aktualnego kształtu wiedeńskiego metra zakończono w 1976 roku jednak zalążki linii U4 i U6 powstały już w 1898 r., jako szybka kolej miejska (premetro). Obecnie ma 5 linii, które ciągle są wydłużane. Jego łączna długość wynosi 78,4 km, a liczba stacji to 104. Od wielu lat w planie jest budowa szóstej, brakującej w numeracji, linii U5. Powstanie ona najwcześniej po 2023 roku

Metro jest połączone z siecią S-Bahn, czyli szybką koleją miejską. Składa się zarówno z tras podziemnych, jak i naziemnych.

Autobusy

Tam, gdzie już nie ma możliwości dotarcia na szynach (obojętnie metrem, tramwajem, pociągiem S-Bahn) wiedeńczykom i turystom pozostaje do dyspozycji 145 linii autobusowych o  łącznej długości około 500 km. W Wiedniu i jego okolicach zatrzymują się na ponad 2500 przystankach (tramwajowych jest nieco ponad 1100!). Docierają nawet w najodleglejsze miejsca na peryferiach miasta. Znaczna część z nich to ekologiczne, czerwone autobusy (napędzane gazem LPG i CNG) miejskie. W nocy kursuje 26 linii autobusowych.

Bilety

Bilet 24-godzinny
Bilet 24-godzinny

Bilety obowiązują we wszystkich liniach tramwajowych, autobusowych i metra Wiedeńskich Linii Komunikacyjnych, czyli wspomnianego Wiener Linien. Każdy skasowany bilet jest ważny aż do osiągnięcia celu podróży włączając (wielokrotne) przesiadki.  Można go kupić w automatach, kioskach, sklepach tytoniowych, biurze informacji turystycznej, na stacjach metra oraz w samych pojazdach komunikacji miejskiej

Aktualne ceny w € :

  • Bilet jednorazowy 2,20 (ulgowy dla dzieci 1,10),
  • 24-godzinny bilet sieciowy: 7,60,
  • 48-godzinny bilet sieciowy: 13,30,
  • 72-godzinny bilet sieciowy: 16,50,
  • bilet tygodniowy (obowiązuje tylko od poniedziałku do poniedziałku do godz. 9.00): 16,20.

Bilety jednorazowe można zakupić również w tramwajach i autobusach, jednak za dopłatą: bilet normalny 2,30 (ulgowy dla dzieci: 1,20). Umożliwiają one jednorazowy przejazd z przesiadkami. Dzieci do 6 roku życia podróżują bezpłatnie. Dzieci do lat 15 w niedziele i święta oraz podczas ferii mogą korzystać z linii bezpłatnie. Wszystkie bilety począwszy od 24-godzinnego można nabyć w  wersjach droższych ok. 30 procent, za co otrzymujemy możliwość wstępu do kilku muzeów, innych atrakcji czy prawo do upustu w restauracjach.

Osoby towarzyszące osobom niepełnosprawnym mogą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Jednakże w legitymacji osoby niepełnosprawnej musi znajdować się następująca wzmianka: „Posiadacz niniejszego dokumentu wymaga pomocy osoby towarzyszącej”. Osoba ta musi ponadto posiadać meldunek w Austrii.

Jeśli chcecie wirtualnie „pojeździć” sobie po Wiedniu to wszystkie trasy i możliwe kombinacje późniejszej prawdziwej podróży można potrenować na planie miasta pod adresem www.wienerlinien.at

Przykład – w sobotę przejazd z przystanku Laxenburger Straße/Troststraße do stacji metra Schönbrunn (tramwaj 67, potem U1 i na końcu U4) zajęło autorowi 28 minut. Nawigacja samochodowa „powiedziała”, że przemieszczenie się pomiędzy tymi dwoma punktami samochodem zajęłoby kwadrans dłużej i konieczne byłoby pokonanie 17 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Dlatego większość wiedeńczyków, nawet ci co mają po dwa samochody w rodzinie, ma roczne, kosztujące 365 euro karty, uprawniające do poruszania się po całym mieście wszystkimi środkami transportu zbiorowego.

2 komentarze

  1. I na Śląsku po powstaniu Metropolii Silesia – powinna być tak zintegrowana komunikacja z takimi rozwiązaniami.

  2. Czy przy kupnie biletu wskazuje się docelowy przystanek, że „Każdy skasowany bilet jest ważny aż do osiągnięcia celu podróży włączając (wielokrotne) przesiadki.” ?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *