Tysiąc przejazdów mniej

csm_DSC_0245_3201d6f934O ponad 1000 zmniejszyła się liczba przejazdów kolejowych w naszym kraju. Przybyło za to wiaduktów i tuneli drogowych. Kamery i komputery wspierają dróżników. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2015 roku tylko na utrzymanie przejazdów przeznaczyły ponad 260 milionów złotych.


W ostatnich 3 latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały ponad 1500 przejazdów. Dzięki inwestycjom zamontowano także nowe, zwiększające bezpieczeństwo urządzenia na posterunkach dróżników i na torach. Powstało 275 bezkolizyjnych skrzyżowań. O 1120 zmniejszono całkowitą liczbę przejazdów. Ich liczba zmalała z 13 864 do 12 744 obiektów.

– Ograniczenie o 1000 liczby przejazdów kolejowo-drogowych, modernizacja kolejnych 1500 skrzyżowań toru i drogi oraz dodatkowe urządzenia na posterunkach dróżników i sygnalizacja dla maszynistów to dziania PLK na rzecz bezpieczeństwa. Równie ważne jest działanie zarządców dróg, czyli właściwe oznakowanie i układ jezdni doprowadzających do przejazdów – mówi Andrzej Pawłowski wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W 2015 r. zarządca infrastruktury wyposażył 400 szczególnie ważnych posterunków dróżników, położonych z dala od stacji, w komputerowy system wspomagania, informujący o przejeżdżających przez przejazd pociągach. 150 posterunków wyposażono w system Radio-Stop, który pozwala dróżnikowi zatrzymać skład, by uniknąć kolizji pociągu z autem zatrzymanym na torach.

Polskie Linie Kolejowe wykonały przegląd przejazdów na czynnych liniach. Będzie kontynuowana większa współpraca z zarządcami dróg. Bezpieczeństwo na przejeździe zależy w dużym stopniu od zarządcy drogi bo za ustawienie i stan znaków odpowiada właśnie on.

PLK, przy współpracy z drogowcami, zamontowała na 227 dojazdach do ważnych przejazdów pasy wibracyjno-akustyczne, zwiększające uwagę kierowców. Na ponad 200 przejazdach linii, na których zwieszono kursowanie pociągów, wskazano drogowcom możliwość likwidacji znaków „stop”.

Ponadto trwa przegląd przejazdów na drogach niepublicznych. Tylko wspólne działania gospodarzy terenu, zarządcy drogi i zarządcy linii kolejowej pozwoli maksymalnie zwiększyć poziom bezpieczeństwa na przejazdach. Polskie Linie Kolejowe wspólnie z gminami analizują ich sytuację. Pozostaną tylko potrzebne mieszkańcom obiekty, na których zarządca drogi w porozumieniu z PLK zapewni właściwe utrzymanie i oznakowanie jezdni przed skrzyżowaniem toru i drogi.

Warto pamiętać, że rok 2014 był najbezpieczniejszy na kolei i w roku kolejnym ten trend utrzymano. W 2015 roku o 12 procent spadła liczba kolizji i wykolejeń oraz o 12 procent mniej było wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych.

Ponadto świetnie rozwija się kampania – Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” to jedna z największych w Europie kampanii społecznych, prowadzona przez PLK od 11 lat. Promuje ona kulturę bezpieczeństwa i stara się ograniczyć skutki brawury, rutyny i pośpiechu na przejazdach kolejowo-drogowych.

4 komentarze

  1. Mam pytania: ile przejazdów zlikwidowano na trasie Katowice – Bielsko Biała, ile przejazdów zlikwidowano ta trasie Katowice – Częstochowa, ile przejazdów zlikwidowano na trasie Mysłowice – Jaworzno?

    1. Te dane są prawdziwe, niestety nie dotyczą naszego regionu, bo u nas nie modernizuje się infrastruktury na 160 km/h i szybciej a wtedy likwiduje się najwięcej przejazdów. A myślę, że dużą częścią z tego 1000 PLK chwali się po modernizacji LK9. Albo ze zlikwidowanych linii…

      1. Czyli moje odczucia po policzniu „przejazdów” na odcinku Katowice – Bielsko-Biała (wyszło mi co 1,8 km przejazd) są niestety prawidłowe

        1. Myślę, że jak się odliczy odcinek Piasek – Tychy Żwaków to średnio będzie tego jeszcze gęściej

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *