Intercity zlikwiduje pociągi

P1020636Wraz z nadejściem wakacji PKP Intercity zlikwiduje trzy pary pociągów. Będą to TLK Rataj z Warszawy do Gdyni, TLK Morcinek z Kielc do Wrocławia i TLK Lompa z Katowic do Poznania. Nas interesują te dwa ostatnie połączenia, z racji tego, że korzystali z nich śląscy pasażerowie.


Dokładnie mówimy o połączeniach 26100 Morcinek (Kielce – Wrocław Główny), 62100 Morcinek (Wrocław Główny – Kielce), 47105 Lompa (Katowice – Poznań Główny) i 74104 Lompa w relacji Poznań Główny – Katowice. Przewoźnik zdaje sobie sprawę z niepopularności tego rozwiązania. Portal „Rynek Kolejowy” podał na swoich łamach, że informacja o likwidacji połączeń znajduje się w zakładce „Dostępność sprzedaży na pociągi krajowe”, czyli o ich zniknięciu dowiedzą się wyłącznie pasażerowie już zdecydowani  nabyciem biletu na odwoływane kursy.

„Czy tak jest w istocie? Być może w przypadku TLK Lompa, gdzie zdarzały się nawet dwuwagonowe zestawienia” – zastanawia się w swoim artykule RK. Pełna zgoda, jednak pamiętajmy, że linia Poznań – Katowice przez Ostrów, Kluczbork, Lubliniec i Tarnowskie Góry/Gliwice jest na etapie powrotu do żywych i trzeba dać jej trochę czasu. Tamtędy też kursują pociągi, które mają najszybszy czas przejazdu z Poznania do Krakowa przez Lubliniec i potem dalej przez Częstochowę Stradom. I nawet te dwa wagony były świadectwem tego, że wraca tam życie, teraz rekonwalescencja po zmartwychwstaniu zostanie urzędowo zatrzymana. Faktem jest, że by osiągnąć tam w pełni oczekiwany efekt, konieczny jest poważniejszy remont linii 131 na odcinku Katowice – Bytom, bo czynione aktualnie prace, w niczym nie prowadzą do poprawienia jakości porównywalnej do szlaku szlaku od Kalet do Lublińca i dalej w kierunku Wielkopolski. Ale żeby zaraz likwidować dogodne połączenie Katowic z Poznaniem. Na to chyba za wcześnie.

TLK Morcinek. Generalnie też nie jeździ pusty. Fakt, jego zestawienie rzadko przekraczało trzy wagony, jednak ktoś nim podróżował, szczególnie w weekendy i na pewno nie był to pociąg z końca frekwencyjnej listy przewoźnika. Idąc tym tropem należy wnioskować, że w wakacje należałoby się spodziewać przyzwoitej liczby pasażerów, bo Góry Świętokrzyskie to w tym okresie cel podróży wielu turystów z południa Polski. Tego jednak już się nie dowiemy. W założeniach modernizacyjnych PKP Intercity przedstawionych kilka miesięcy temu, z transzy bodajże 400 nowych czy odnowionych wagonów, część miała trafić na szlak Wrocław – Opole – Katowice – Kielce – Lublin. W planach przewoźnika zawartym w szkicu kolejnego rozkładu jazdy jest utrzymanie czy nawet zwiększenie przewozów w tej relacji. Czy decyzja o likwidacji TLK Morcinek jest próbą rezygnacji z polepszenia kolejowej oferty? Owszem, są dość szybkie połączenia Przewozów Regionalnych nowoczesnym taborem na trasie Katowice – Kielce, ale czy podróżni zdecydują się na tak nie lubiane przez nich przesiadki i komplikacje związane ze zmianą przewoźnika? To w naszym kraju często się nie sprawdza.

Znamy jednak takich którzy się cieszą z tej decyzji. To wszelkiej maści przewoźnicy autobusowi, z Polskim Busem na czele, którzy z pewnością będą chcieli zapełnić lukę, która pojawi się głównie na odcinku Katowice – Kielce. Tam, gdzie do tej pory, króluje kolej…

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *