„Kolej na dobrą kolej”

Bez tytułuW dniu 22 kwietnia, w Warszawie odbyła się konferencja „Kolej na dobrą kolej” oraz I Spotkanie Ruchów Prokolejowych. Do stolicy Polski, wybrał się jeden z przedstawicieli stowarzyszenia Śląskich Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei (Kolej na Śląsk), który postanowił nieco przybliżyć tematykę poruszoną na konferencji.


Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie konferencji, które odbyła się w Warszawie, udostępnione nam przez Kolej na Śląsk.

Na konferencji Stanisław Biega z CZT przedstawił referat pt. „Efektywność wykorzystania zasobów kluczem do rozwoju przewozów kolejowych”. W kolejnym punkcie był przedstawiany efekt integracji transportu zbiorowego na obszarze parku narodowego Las bawarski. Trzecim przedstawianym rozwiązaniem pro kolejowym był Zintegrowany transport zbiorowy w kraju Liberedzkim Kraju w Czechach.

W kolejnym punkcie Krzysztof Rytel z CZT przedstawił efekty projektu „Kolej na dobrą kolej”. Szczegóły dostępne na stronie. Z przekazanej informacji wynikało, że jak na razie udało się go wdrożyć tylko w dwóch województwach podlaskimi i świętokrzyskim. W pozostałych, dla których zostały przygotowane, sprawa jest otwarta. Dla woj. śląskiego projekt sugeruje, że dzięki wzrostowi liczby kursów pociągów KŚ o 13 % można zmniejszyć koszty, czyli poziom dotacji samorządowej o 6 %. Skoro bilans jest na plus, to zadałem pytanie jakie jest stanowisko odpowiedzialnych za transport w ŚUM. Z przekazanej informacji wynika, że w naszym UM jest problem z jakąś panią, która uważa, że wzrost liczby połączeń na niektórych liniach nie jest potrzebny bo tam jest dużo autobusów. Odpowiedziałem, że taka argumentacja wygląda dziwnie w województwie w którym w strategii transportowej zapisano, że kręgosłupem transportu ma być kolej.

Zapytałem czy w tych okolicznościach nie szukali wsparcia w lokalnych pro kolejowych organizacjach np. Kolej na Śląsk. Ku mojemu zaskoczeniu odpowiedzieli, że nie, ale obiecali kontakt. Ta sytuacja stała się kanwą do dyskusji na temat roli CZT i formatu współpracy z organizacjami pro kolejowymi w kraju. Dyskusja była momentami burzliwa. Padały różne propozycje od roli przysłowiowej czapki przez federację do luźnej roli instytucji wpierającej.”

Piotr Januła,
Członek Stowarzyszenia
Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei


Dobrze że Pan Piotr wybrał się do Warszawy bo znowu dowiedzieliśmy się, że to właśnie tam mają lekarstwo na wszystkie śląskie problemy. Jednak bolączki czy niedogodności mają swoje funkcje i nazwiska i powoływanie się na jedną panią co woli autobusy od pociągów daje poziom wiedzy przypominający próbę napisania książki o historii Katowic, na podstawie obejrzenia widokówki ze Spodkiem. Odpowiedź na racjonalne pytanie Pana Piotra o próby nawiązania współpracy, czy zasięgnięcie opinii u kogoś innego niż u pewnej pani wyjaśnia wszystko.

Z drugiej strony trudno się dziwić takiej sytuacji. Rodowód naszego portalu jest powiązany ze stowarzyszeniem Kolej Na Śląsk, co więcej, jego utworzenie było pewną formą zmiany formy starań o realne spojrzenie na kolejowe problemy niektórych lokalnych społeczności w naszym województwie przez tych, którzy mają na to wpływ. Wiemy więc doskonale, że w pewnych kręgach ludzie związani z takimi stowarzyszeniami traktowani są jako grupa oszołomów, którzy potrafią tylko wrzeszczeć. Tymczasem mogę podać tu kilkanaście przykładów ludzi zrzeszonych w takich organizacjach. To świetni prawnicy, menadżerowie czy ludzie na tzw. stanowiskach. No i olbrzymia rzesza młodych ludzi, dla których jest to realizacja fantastycznej pasji. Mam nadzieję, że właśnie z nich powstaną w przyszłości kadry, które w dorosłym życiu przekują pasję w kompetencje z pożytkiem dla naszego regionu.

Nasz portal jak i całe wydawnictwo kończy niebawem rok działalności. Podobno najgorsze za nami. Ale bez względu na to jaka będzie nasza przyszłość, o jedno jesteśmy spokojny. Chętnych ludzi, mających olbrzymią wiedzę, w tych organizacjach naprawdę nie brakuje i na pewno kilku z nich, prędzej czy później zadebiutuje tutaj w roli dziennikarzy. Dobrych dziennikarzy.

Jednak bez względu na wiek czy kompetencje fanów kolei w większości instytucji postrzegani oni są jako szkodnicy podważający wszystkowiedzę osób decydujących obecnie o charakterze transportu w naszym regionie i ich bezwzględną nieomylność. Barykada, której nie sposób pokonać lub ominąć. Dlatego należy zrozumieć nazwy pewnych instytucji, które padają w relacji Pana Piotra akurat w tym kontekście.

Redakcja
Silesia Info Transport

3 komentarze

  1. Tak tak, owocna współpraca ze Stanisławem Biegą, tym który doprowadził do falstartu Kolei Śląskich, bazujecie na wypowiedziach ludzi z CZT, którzy z kolei słyszeli że przedstawiciele UMWŚ powoływali się na jakąś Panią … Przecież to jest niedorzeczne, projekt biegi zakłada m.in skrócenia relacji np. do Soli (bo obieg się nie zamyka), albo dziury w szczycie na odc. Gliwice – Katowice, no naprawdę życzę powodzenia, proponuje wam cykl artykułów z serii „Stanisław Biega wybawca Kolei Śląskich”.

    1. Dzięki za opinię ale proszę zwrócić uwagę, że jest to OPIS tego co zostało powiedziane w Warszawie oczami osoby ze stowarzyszenia Kolej Na Śląsk. Nasza opinia jest w komentarzu redakcyjnym poniżej. Interpretację pozostawiamy Czytelnikom

  2. Ta opinia jest zgodna z odczuciami skromnego kibica. Niestety na Śląsku infrastruktura została zdewastowana i przynajmniej do czasu jej remontu można tylko marzyć o „dobrej kolei”.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *