Co oprócz remontu LK90?

P1030609Podczas wczorajszej konferencji w Cieszynie najważniejszą informacją przekazaną przez przedstawicieli PKP PLK S.A.,była ta o planowanym remoncie linii kolejowej z Zebrzydowic do Cieszyna. Warto jednak napisać kilka zdań o innych interesujących tematach, które zostały poruszone.


Dowiedzieliśmy się za sprawą Macieja Serwasa, z PKP PLK – Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu, że planowane jest podniesienie dotychczasowych prędkości maksymalnych na odcinku LK139 z Katowic do Bielska-Białej oraz na na fragmencie LK93 od p.o. Ochodza do stacji w Zebrzydowicach. Oczywiście, będzie to możliwe dopiero po zakończeniu prac remontowych na tych szlakach, niemniej zarządca infrastruktury rozważa taką możliwość.

Dowiedzieliśmy się od Bronisława Stankiewicza z Biura Projektów PKP PLK, że na początku czerwca nastąpi otwarcie ofert na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla zadania ”Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce”, którego początek realizacji ogłosił zarządca infrastruktury kilkanaście dni temu. Podano także wstępne, orientacyjne terminy wykonania tej inwestycji, nie mające jeszcze mocy wiążącej, więc tutaj poczekamy na konkrety. Obecnie najważniejsze jest rozstrzygnięcie pierwszego konkursu związanego z projektem inwestycji.

Dowiedzieliśmy się także od Wojciecha Dingesa, prezesa Kolei Sląskich, że za kilkanaście tygodni śląski przewoźnik „rozciągnie” obowiązywanie funkcjonowanie biletu liniowego z Cieszyna do Zebrzydowic aż do Chybia, co sprawi, że w tej promocyjnej taryfie pasażerowie będą mogli poruszać się po całym powiecie cieszyńskim na pokładach pociągów linii S58 relacji Czechowice-Dziedzice – Cieszyn.

Wracając do remontu LK90. Zrobione podczas konferencji wstępne wyliczenia wskazały, że jeśli faktycznie na całej trasie z Cieszyna do Zebrzydowic zostanie przywrócona prędkość 50 km/h, wówczas podróż tym 16-kilometrowym szlakiem skróci się w stosunku do tego z czym mamy do czynienia aktualnie aż o 10 minut. Należy więc spodziewać się, że pociągi ten dystans pokonają w ciągu 27 – 28 minut. Brzmi to paradoksalnie, ale czas przejazdu skróci się o niemal… 25 procent. Daje to jednak nowe możliwości relacji S58 z Cieszyna do Czechowic-Dziedzic bo ten bonus, plus wyremontowana linia nr 93, znacznie skróci czas przejazdu, co powinno pozwolić stworzyć ciekawą ofertę dla podróżnych. Solą w oku pozostanie odcinek LK93 pomiędzy p. o. Ochodza a Czechowicami, gdzie czas przejazdu na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wydłużył się o cztery minuty. Tutaj na prace remontowe mające odtworzyć rozkładowe 100 km/h możemy jednak liczyć dopiero w przyszłym roku.

11 komentarzy

  1. Po calym tym „remoncie” predkosc handlowa v=30km/h. Ile tam zamierzaja zrobić przystanków – 16?????. Przy predkosci szlakowej v=50km/h i 4 czy 5 przystankach czas przejazdu powinien wynosić 20 – 25 min.

  2. z tej informacji wynika, że temat przyszłości L190 ze Skoczowa do Bielska na konferencji nie był poruszany.

    1. Poruszany był, ale tak naprawdę trzeba teraz pozbierać wszystkie argumenty, bo znowu dochodzimy do sytuacji, że „sympatycy” zaczną pytać o sens jej funkcjonowania. Inaczej, wszyscy chcą by ona wróciła do życia, tylko trzeba będzie w Warszawie znów przedstawić 20 powodów dlaczego ta linia ma zostać. I teraz rozpoczęło się zbieranie tych powodów. Chcemy niebawem (po długim weekendzie) ogłosić na naszych łamach debatę (polemikę?) podczas której chcemy zebrać jak najwięcej opinii i sugestii, by przygotować solidny i „mocny” wniosek w tej sprawie, który w czerwcu miałby zostać przedstawiony w siedzibie PLK

    1. Wątpię żeby przywrócili, bo przecież nie ma torów.Niby tam chcą zrobić pociągi które kursowały by przez kopalnie, ale jest to bez sensu.Bo po pierwsze nie ma sieci trakcyjnej, a po drugie w Rybniku Towarowy musiałby zmieniać kabinę.Jak już to cieszyłbym się z szynobusów.Na EN57 czy inny EZT już nie liczmy.
      Pozdrawiam również z Jastrzębia ;-D
      PS; Mi wystarczą towarówki 🙂

      1. Gdzies czytalem ze ponoc maja cos zrobic do 2022. Byly 3 warianty. Ale co z tego bedzie. 2 sprawa to ponoc Draabas macza palce zeby pkp nie bylo w tym miescie.

  3. Nie wiem kto tu jest szefem i pisze takie głupoty. Za tej tzw wrednej komuny taki odcinek / szlak robiło się w 14 dni. Zrywka, zebranie tłucznia , układka, oczyszczarka na koniec Plasser plus zgarniarka. Proszę mi nie pisać że się nie znam gdyż pracując kiedyś na OSTBAHNIE w Gorzowie tak był przeprowadzany remont. Żadnych idiotycznych przetargów na wstępne określenie itd…… Szła zrywka , za nią spych i następnie układka z nowymi przęsłami po 30 m ze starymi szynami. Za tym pociągiem szła wyrównarka tłucznia i plaser. Po podbiciu wjeżdżał skład z szynami po 600 metrów które były wymieniane. Co 600 metrów spaw i ponownie Plaser. Taki pociąg układkowo zrywkowy robił remont około 12 km w dwa do trzech dni. Oczywiście pociągi od razu były puszczane na nowy tor. Jedynym mankamentem tego było że prędkość była mimo nowego toru podnoszona dopiero po wprowadzeniu nowego rozkładu. Miłego dnia 🙂

  4. Pod poprzednim wpisem nie odpowiedział nikt na moje pytanie, więc zadam go jeszcze raz tutaj.
    Czy będą remontowane perony na LK93 ? Po ostatniej wizycie w Drogomyślu sądzę, że tak, ale chciałbym sie upewnić.

      1. No tak, ale w Drogomyślu jest cały rozkopany peron.Jak już go rozkopali to chyba warto go wyremontoac.Obecnie perony w Drogomyślu są zarośnięte i nie przypomina to jakiegokolwiek przystanku osobowego…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *