Tramwaju w Jaworznie nie będzie

P1010926Tramwaju w Jaworznie nie będzie. Pomysł ten pojawił się po raz pierwszy jako w sumie niezły prima-aprilisowy żart. Po jakimś czasie zupełnie poważnie zaczęto o tym dyskutować i rozważać budowę linii tramwajowej w kontekście przyszłościowych rozwiązań dla komunikacji miejskiej. Tramwaj stał się też modny i wiele europejskich miast, nawet średniej wielkości, stawia z powodzeniem na ten środek transportu.


Miejski transport szynowy jest mocno preferowany przez Unię Europejską, dlatego moi współpracownicy otrzymali zadanie, by wspólnie z urbanistami i specjalistami od komunikacji spróbować „przymierzyć” tramwaj do naszych jaworznickich realiów – mówi Prezydent Miasta Paweł Silbert.

Wykonano zarys prac koncepcyjnych. Wydano kilkanaście tysięcy złotych na stworzenie sobie szansy poznania przyszłego śladu tramwaju w mieście, okazało się że to może być sensowne i przy tym również ekonomiczne rozwiązanie.

Zadeklarowałem publicznie, że w 2016, a najpóźniej w 2017 roku będziemy mogli zdecydować, czy taka rozległa i kosztowna inwestycja leży w zasięgu naszych możliwości – mówi prezydent Paweł Silbert. – Z zespołem pracowników inwestycji miejskich przeanalizowaliśmy zarys koncepcji przebiegu linii tramwajowych w mieście. To opracowanie pokazuje, że z powodu specyfiki zabudowy miasta wprowadzenie do niej infrastruktury szynowej najprawdopodobniej będzie powodem znacznych utrudnień i źródłem potencjalnych konfliktów związanych z głęboką ingerencją w istniejącą zabudowę mieszkaniową i drogową – dodaje prezydent.

Skomplikowana jest również sytuacja w aspekcie realizacji obecnej perspektywy unijnej, pomimo tego, że jest wdrażana od przeszło dwóch lat, procedury związane z ogłaszaniem konkursów, oceną wniosków są długotrwałe. W przypadku projektów realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, dotychczas żadna umowa nie została podpisana. Z każdym upływającym miesiącem, samorządy będą mieć coraz mniej czasu na realizację kluczowych inwestycji. Duże znaczenie ma również fakt, że w takiej sytuacji będą zwiększać się obciążenia budżetów miast wynikające z rosnących kosztów udziału własnego w projektach.

Co zamiast tramwaju?

Podtrzymuję zaangażowanie naszego miasta w inne projekty niskoemisyjnego transportu miejskiego – zakup elektrycznych autobusów, zwiększenie częstotliwości ich kursowania w dzielnicach, rozbudowa tras przejazdu i lokowanie nowych przystanków. Takie działanie powinno uzupełnić dobrze funkcjonującą i tak też ocenianą przez pasażerów komunikację publiczną w Jaworznie. Ważnym elementem polityki transportowej miasta jest także kontynuacja budowy sieci dróg dla rowerów oraz centrów przesiadkowych – mówi prezydent Silbert.

Decyzja prezydenta Silberta została poparta wycofaniem przedsięwzięcia dotyczącego budowy linii tramwajowej w Jaworznie z listy rezerwowej projektów rekomendowanych przez Zarząd Subregionu Centralnego do dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Widząc konieczność rozwoju transportu zbiorowego opartego o ekologiczne rozwiązania, prezydent będzie czynił starania o pozyskanie pieniędzy unijnych na zakup energooszczędnego i ekologicznego taboru autobusowego.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *