LK190 oficjalnie ocalona

Linia nr 190 gdzieś pomiędzy Cieszynem a Bażanowicami. Tu zajdzie zmiana
Linia nr 190 gdzieś pomiędzy Cieszynem a Bażanowicami. Tu zajdzie zmiana

Wczoraj w Biuletynie Informacji Publicznej PKP PLK S.A ukazało się ogłoszenie o konkursie ofert na opracowanie dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji linii kolejowych nr 694/157/190/191 na odcinku Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów -–Cieszyn/ Wisła Głębce. Termin otwarcia ofert wyznaczono na przełom maja i czerwca.


To pierwszy etap długiego i skomplikowanego procesu mającego przywrócić kolejowy ruch pomiędzy Cieszynem a Goleszowem, a w dalszej perspektywie i z Bielskiem-Białą. Nieważne, ile będą trwały prace rewitalizacyjne, najważniejsze, że dzięki ogromnemu zapałowi i wierze w sukces zapaleńców i władz samorządowych udało się uratować umierającą linię kolejową, bo po piątkowej decyzji PKP PLK jest już jasne, że linia nr 190 nie zniknie już kolejowej mapy. A jak to było przez ostatnie trzy lata, bo tyle trwały starania o oficjalne uratowanie tego szlaku, i komu warto podziękować, szczegółowo napiszemy już wkrótce.

6 komentarzy

  1. Czy kolej na linii Cieszyn – Skoczów – Bielsko jest potrzebna? Pociąg jedzie prawie dwie godziny a smochodem tą trasę przemierzyć można w pół godziny. Do tego cena biletu normalnego zapewne nie będzie niższa niż autobusu na tej samej trasie. Przy wielomilionowych nakładach na drogę S1 która hest w bardzo dobrym stanie technicznym wydawanie kolejnych na linię 190 mija się z celem ponieważ w żadnym z aspektów transport pociągiem nie jest lepszy niż samochodem czy autobusem. Do tego inwestycja ta nie przyniesie wymiernych korzyści samorządom w postaci zwiększenia wpływów do budżetów gminnych i miejskich. Władze powunny zająć się pilniejszymi i bardziej potrzebnymi sprawami jak sprowadzenie inwestorów do miast i gmin regionu którzy utworzą nowe miejsca pracy dla mieszkańców, szczeglnie młodych, po to aby nie opuszczali regionu ale rwgion dzięki temu się bogacił. Przypominam, że poazczególne miasta i gminy na trasie tej linii są zadłużone na kilkanaście milionów złotych każde i spłata tych długów winna być priorytetem władz lokalnych.

    1. „[…] sprowadzenie inwestorów do miast i gmin regionu którzy utworzą nowe miejsca pracy dla mieszkańców, szczeglnie młodych, po to aby nie opuszczali regionu ale rwgion dzięki temu się bogacił.”

      A jak długo trzeba czekać na realizację takich działań? I czy one są możliwe w RZECZYWISTOŚCI, która jest lekko inna… (budują się nie polscy, tylko zagraniczni przedsiębiorcy, nie mówiąc już o sposobach, w jakie działają…).

      „Droga S1” to jedno z rozwiązań transportowych. A mówimy nie tylko o ludziach, jeżdżących swoimi samochodami, tylko również o masach studentów i podróżników, jeżdżących na dalsze dystanse (Cieszyn-Bielsko-Kraków).
      Busy i autobusy są zapchane i niebezpieczne.

      Linia kolejowa fizycznie istnieje. Nie mówimy o budowaniu, a REWITALIZACJI istniejącej linii kolejowej.

      Dodatkowo powinna być alternatywa dla transportu drogowego, który ma swoje wady. Obywatele państwa prawa powinni mieć możliwość DECYZJI, czym będą podróżować – a nie być uzależnieni od politykierskich i interesownych opinii wszelkiej maści „specjalistów”, przekrzykujących się wzajemnie. Bo to polityka, lobby transportu asfaltowego i pieniądze przesądziły o tym, że kolej regionalna jest dzisiaj w strzępach, bogaci się monopolista „Intercity”, średni i mały szynowy transport towarowy zamiera, a większość nieogarniających tematu uznaje, że „szkoda kolej ratować, bo piniyndzy nima”.

  2. Kolej na linii 190 jest potrzebna i to bez dwóch zdań.Transport kolejowy jest wygodniejszy i lepszy niż samochodem lub autobusem, więc chyba ktoś tu nie jeżdzi koleją. Mogą zniknąć korki i być może uda się udrożnić od smierdzacych zdezelowanych z zachodu busów. Taryfa Kolei Śląskich bo prawdopodobnie oni pojadą tą linią jest dobra, bo nawet widać przepełnione pociągi na niektórych liniach a puste autobusy.Po remoncie pociąg będzie jechał krócej niż bus, takie były plany i mam nadzieję że do tego dojdzie. Nie mieszajmy polityki władz do transportu, bo transport kolejowy to priorytet, a nowe miejsca pracy powinno się budować ale nie kosztem likwidacji linii kolejowych. Dodatkowo Bielsko Biała zyska doskonałe połączenia z Czechami. Tyle w temacie.

  3. Uwaga polityka powinny być poważna, a w przypadku tej sygnowanej: Igor Rodziwicz KORWiN Cieszyn nie do końca, ponieważ ignoruje pewne fakty. Jednym z nich jest to, że transport samochodowy, ze względu na ilość samochodów osobowych zaczyna być dla mieszkańców miast i wsi uciążliwością. Samochody zabierają coraz więcej przestrzeni na parkingi (średnio min. 10 m2 powierzchni na auto). Tak duża ilość samochodów osobowych spowalnia transport autobusowy, ogranicza ruch pieszy. Nie wspomnę już o spalinach.
    Kolej dysponuje niezależnym od ruchu samochodowego kanałem transportowym, to jest atut. Nie każdy musi z tego środka transportu korzystać, ale przy ogólnoeuropejskim trendzie na zwiększenie roli tego ekologicznego środka transportu byłoby głupotą pozwolić zamknąć istniejącą linię.
    Oddzielnym tematem jest umiejętne jego wykorzystanie.

  4. Panie Igorze Rodziewiczu Korwinie z Cieszyna,ja nie posiadam samochodu ,a busami czy autobusami nie lubię jeździć,mdli mnie,może to choroba lokomocyjna,kiedy można było zawsze wybierałem pociąg,co z tego że dłużej.Daj mi Pan możliwość wyboru.Zresztą niedawno jechałem Interpalmem godzinę!Ten jedzie starą drogą,chociaż bardzo się starał łamiąc przepisy,szybciej nie dał rady.Pociąg na zmodernizowanej trasie, omijając korki i przewrócone ciężarówki pojedzie tyle samo ,a nawet przy rozsądnym rozkładzie jazdy(mijanki w Skoczowie i w Goleszowie)krócej.Zresztą Interpalm ,Lajkonik,czyli autobusy na Kraków notorycznie mają gigantyczne opóźnienia w Bielsku nawet do 40 minut!,to zresztą zrozumiałe.A w Cieszynie zdarza się, że po prostu wypadają z kursu,oczywiście bez żadnego poinformowania podróżnych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *