W Łodzi cena nie gra (tak dużej) roli

Fot. Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Fot. Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce zakupić czternaście nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – tym samym flota samorządowego przewoźnika w ciągu kilkunastu miesięcy powiększy się do 34 nowoczesnych pociągów.


Nowe jednostki mają mieć długość do 65 metrów i przynajmniej 160 miejsc siedzących, w tym 140 stałych. Prędkość eksploatacyjna pociągów nie może być niższa niż 160km/h, a przyspieszenie nie mniejsze niż 1,1 m/s2. Jednak tym co jest najważniejsze i co spowodowało, że publikujemy powyższą informację, jest fakt, że cena stanowi zaledwie 40% wagi kryterium udzielenia zamówienia. Pozostałe kryteria to:

  • cena brutto usługi utrzymania – 30%,
  • współczynnik efektywności kosztowej – 20%,
  • liczba siedzeń stałych w pojeździe powyżej 140 – 10%.

Tak skonstruowane kryteria oceny ofert, pozwolą na zakup pociągów nieco droższych, jednak tańszych w utrzymaniu i bardziej niezawodnych. Oprócz wygórowanych, jak na polskie warunki, kryteriów oceny ofert, ŁKA wymaga kompatybilności z eksploatowanymi przez przewoźnika ezt typu Flirt 3.

Jak będzie na Śląsku?

Nie bez powodu piszemy o przetargu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Już niebawem ogłoszony zostanie wspólny przetarg Kolei Śląskich i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego na zakup 17 jednostek. Publikowaliśmy informacje o przetargach tego typu w innych województwach, by pokazać jak wiele jest aktualnie możliwości przygotowania i zrealizowania drogiej przecież inwestycji, ze spełnieniem warunku, że nowy tabor w pełni zaspokoi potrzeby strony zamawiającej, co później znajdzie odzwierciedlenie w zadowoleniu najważniejszych w tym interesie, czyli pasażerów.

2 komentarze

  1. A czy KŚ nie rozważa opcji nabycia od IC nieużywanych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych ED74 „Bydgostia” ?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *