Czy myto jest niezbędne?

Pociąg relacji Frydek-Mistek - Cieszyn już po polskiej stronie
Pociąg relacji Frydek-Mistek – Cieszyn już po polskiej stronie

Niby jesteśmy w Unii Europejskiej, niby granice miedzy poszczególnymi państwami są tylko na papierze i to tylko dla celów prawno-administracyjnych. Tymczasem na kolei przejazd pociągiem, szczególnie regionalnym, do sąsiedniego państwa to okazja, by z podróżnego wydusić kilka groszy więcej. Nie zawsze jest to jednak tylko kilka groszy…


Czytelnicy donieśli nam, że po niepokojącym okresie ciszy, w uruchomionych w grudniu ubiegłego roku połączeniach pomiędzy Cieszynem a Czeską Republiką zaczyna się, na szczęście, pojawiać coraz liczniejsze grono pasażerów. Jednak ci, którzy skuszą się na przejazd tym pociągiem, pytają wprost:

– O ile zwiększyłaby się liczba pasażerów, gdyby za przejazd przez polsko-czeską granicę nie pobierano by opłaty w wysokości 16 koron (przy dzisiejszym kursie to wartość 2,5 PLN)? 

Pytanie mądre, bo aktualnie nie ma znaczenia, czy wsiadając do pociągu w polskim Cieszynie, jedziemy do czeskiego Cieszyna czy do Frydka-Mistka, bo opłata i tak jest pobierana. O ile można to zrozumieć, jeśli podróżni podróżowaliby tylko między polską a czeską częścią miasta, co stanowiłoby równowartość ceny biletu autobusowego, o tyle już przy dalszych trasach opłata dość znacznie winduje koszty całego przejazdu.

Z Frydka-Mistka do Czeskiego Cieszyna jest 27 kilometrów i płacimy za bilet 46 koron. Kontynuując podróż do polskiej części miasta, do czeskiego taryfikatora powinniśmy doliczyć dalsze trzy korony za kolejne trzy kilometry, czyli przejazd z Frydka do polskiego Cieszyna powinien wynieść nas 49 koron. Jednak, by te trzy kilometry przejechać, musimy zapłacić wspomniane 16 koron za przekroczenie granicy. I tak za 30 kilometrów trasy płacimy 62 korony, zamiast 49. Bilans ten jest jeszcze bardziej niekorzystny, jeśli wsiadamy do pociągu w miejscowości położonej bliżej granicy.

Z podobnym przypadkiem mamy do czynienia przy przekraczaniu granicy polsko – słowackiej w rejonie Zwardonia i Skalitego. Tam opłata za przejazd przez kreskę na mapie wynosi ponad 1 euro i to już jest poważna kwota naliczana do ceny przejazdu. Koleje Śląskie za wjazd do czeskiego Bogumina życzą sobie 2 złote i ta kwota jest relatywnie najtańsza z przytoczonych tu przykładów. Ale jest pobierana.

O możliwość zniesienia tych opłat przez przewoźników pytali Janusz Król, starosta cieszyński i Ryszard Macura, burmistrz Cieszyna, podczas roboczego posiedzenia Komisji d/s transportu kolejowego Śląska Cieszyńskiego, które dzisiaj rano miało miejsce w siedzibie cieszyńskiego starostwa. Drugim zagadnieniem, o które pytali samorządowcy jest podanie informacji, od kiedy będzie możliwe kupowanie biletów na przejazd pociągami relacji Cieszyn – Czeski Cieszyn – Frydek-Mistek w złotówkach, ponieważ nadal nie jest to możliwe.

Wracając jednak do opłat granicznych. Nie kwestionujemy rygorystycznych środków bezpieczeństwa, na które musimy się przygotować za sprawą napiętej sytuacji w Europie, co oczywiście silnie związane jest z przekraczaniem granic państwowych. To jednak zupełnie coś innego w porównaniu do myta, które musimy płacić za przekroczenie granicy państwowej koleją. Jak przekraczamy pieszo jakąkolwiek granicę, to nikt nie żąda od nas opłat. Czy jak przejeżdżamy samochodem, musimy zapłacić za to wjeżdżamy do innego państwa? Czy na kolei zawsze musi być inaczej? Niekoniecznie lepiej i praktyczniej…

4 komentarze

  1. Wg idos.cz bilet Čadca-Skalité-Serafínov to 1,08eur a Čadca-Zwardoń 1,16eur. Czy podana cena biletu do zwardonia jest prawdziwa czy dochodzi do tego jakaś dodatkowa opłata transgraniczna.

  2. Opłata za bilet jest praktycznie symboliczna a wy macie pretensje że pobierane jest myto?
    Ręce opadają…

  3. Nie zgadzam się z poprzednim komentarzem autora ICkowiec. Ludzie umieją liczyć, szczególnie gdy mają wydać na podróż koleją. Wbrew pozorom, przez tą symboliczną opłatę kolej traci klientów, ponieważ dla pasażera jest ona zawyżona.

  4. Dajcie spokój, to są grosze, nigdy nie było taniej! zobaczcie sobie jak przekroczenie kreski na mapie wycenia PKP Intercity, tym proponuję się zająć.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *