Smutny koniec lokomotywowni w Raciborzu

Obrotnica kolejowa i lokomotywownia w Raciborzu / Fot. fotopolska.eu
Obrotnica kolejowa i lokomotywownia w Raciborzu / Fot. fotopolska.eu

Niedawno informowaliśmy o fizycznej likwidacji linii kolejowej 159 na odcinku Orzesze – Żory, jednak nie jest to odosobniony przypadek niszczenia czegoś co mogło posłużyć kolejnym pokoleniom. Dzisiaj wspomnimy o już nieistniejącej lokomotywowni w Raciborzu. Mieście, które niegdyś było mocno związane z drogą żelazną.


Parowozownia w Raciborzu powstała w roku 1894 w celu obsługi linii Koźle – Racibórz – Chałupki – Bohumin (CZ) wybudowanej przez Towarzystwo Wilhelma, a od 1977 roku, obiekt eksploatowano jako lokomotywownię. W latach 80′ lokomotywownia zatrudniała przeszło 70 lokomotyw, w tym kilkanaście parowozów. Ostatni czynny parowóz Ty 42-92 pożegnano w Raciborzu 6 maja 1987 roku. Przez lata zakres wykonywanych czynności stopniowo zmniejszano i w 1996 roku lokomotywownię Racibórz zamknięto. Dzisiaj z budynku lokomotywowni zostały tory i ślad fundamentów.

Zdjęcia budynku lokomotywowni

Jeszcze do niedawna śląski bluesman Jan Skrzek w swojej piosence śpiewał – „O mój Śląsku, umierasz mi w biały dzień”. Patrząc na to wszystko co dzieje się dziś w pełni zgadzam się ze słowami tego utworu. Pewnie niejeden z Was powie – „przecież tyle się buduje. Powstają nowe centra handlowe, budynki, drogi ..”. Tak, ale czy nie zauważyłeś ile na Śląsku obiektów charakterystycznych dla tego regionu popada w ruinę aż w końcu zostaje wyburzona?

Śląskie pięknieje i prężnie się rozwija, ale wydaje się, że co niektórzy zapominają o historii i wartości tego regionu. Historycznym dziedzictwem Polski są zamki i pałace, ale oprócz tego my mamy współczesną spuściznę jaką między innymi jest przemysł i drogi żelazne. Może nie jest to żadne Światowe Dziedzictwo UNESCO, ale scheda po naszych przodkach z których mogą korzystać kolejne pokolenia. Jednak żeby tak było trzeba pomyśleć i stworzyć pomysł w jaki inny sposób te wszystkie obiekty mogą posłużyć, niestety wydaje się że dla niektórych jest to ciężkie zadanie.

Jeśli znacie zrujnowane lub wyburzone obiekty kolejowe, piszcie do nas, a na pewno zainteresujemy się tematem.

4 komentarze

  1. „….Ty 49-92 …” Znowu jeden z bywalców odpisze że się wymądrzam a ja po prostu widzę błędy. Rozumiem gdyby to podał TVN czy onet.pl a nie portal branżowy

    1. Dziękujemy za zwrócenie uwagi, błąd został poprawiony. Tym razem, w przeciwieństwie do poprzednich sytuacji, rzeczywiście wkradł się błąd.

  2. W ostatnich dniach wyburzona zostala lokomotywownia w Świętochłowicach, a teraz w trakcie wyburzania jest szopa w Gliwicach. Szkoda tych budynków, jednak oba grozily juz zawaleniem.

  3. Szanowna redakcjo dla scislosci jak piszecie na zdjeciu 03 ,,obiekty przyjegajace do lokomotywowni,, a to nie prawda to sa hale remontowe wagonowni Raciborz tam nigdy nie naprawiano lokomotyw,lokomotywownie zlikwidowano w 1997 roku a wagonownia istniala jeszcze sporo lat ,zostala zamknieta w 2012 r

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *