Koniec linii 159 z Orzesza do Żor

Skrzyżowanie LK159 i LK169 / Fot. fotopolska.eu
Skrzyżowanie LK159 i LK169 w Orzeszu. Kiedyś najbardziej charakterystyczna cecha obu szlaków. / Fot. fotopolska.eu

Dzisiaj tematem o linii kolejowej 177 zainaugurowaliśmy serię artykułów pod tytułem „Zapomniane linie”, gdzie będziemy wspominać o liniach, które dzisiaj nie są używane, ale wciąż mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś ponownie zaczną wozić pasażerów. Niestety dzisiaj zderzyliśmy się ze smutną rzeczywistością. Linia kolejowa 159 na odcinku Orzesze – Żory fizycznie przestaje istnieć …


Dla nas jest to temat na tyle przykry, że żaden z nas, piszących na portalu nie palił się do opisania tej sytuacji. Jednak musimy Was o tym poinformować, chociażby dlatego, żeby nagłośnić problem zamkniętych linii kolejowych. Czas ratowania „zapomnianych linii” dobiegł końca, ponieważ na naszych oczach trwa w najlepsze rozbieranie odcinka jednej z ważniejszych w przeszłości linii kolejowych, dzięki której z Katowic mogliśmy dostać się do Wodzisławia Śląskiego przez Orzesze, Żory, Pawłowice i Jastrzębie Zdrój.

Likwidowany odcinek
Likwidowany odcinek

Pierwszy pociąg pasażerski odcinek Orzesze – Żory pokonał już w 1884 roku, żeby po 117 latach, czyli 10 czerwca 2001 roku na dobre zamknąć go dla ruchu pasażerskiego. Jeszcze niedawno Centrum Zrównoważonego Transportu w swoim projekcie „Kolej 2022” zamieściła ten właśnie odcinek w planach do odbudowy. Szacowanych koszt odbudowy miałby wynieść 30 mln zł. Niestety wydaje się, że tą część projektu można wrzucić już do kosza.

– Linia nr 159 została oddana kilka miesięcy temu spod naszego zarządu do dyspozycji PKP Nieruchomości S.A. i to ta spółka teraz decyduje o tym co się tam dzieje – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

Teraz wiemy, że przekazanie linii tej spółce jednoznacznie oznaczało zakończenie funkcjonowania tego szlaku. Obecnie następuje realizacja tej decyzji, czyli fizyczna likwidacja, o czym natychmiast poinformowali nas nasi Czytelnicy. To jednak nie koniec smutnych wieści. Kilka dni temu swoje jestestwo zakończyła także raciborska lokomotywownia. Ale o tej, równie przykrej historii, następnym razem.

2 komentarze

    1. Niestety, największe w Polsce bez regularnych połączeń kolejowych. Jeszcze raz – niestety…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *