Hybryda od Newagu

Wizualizacja Newag S.A.
Fot. Newag S.A.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) przyznało spółce Newag S.A. środki w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na produkcję hybrydowego pojazdu trakcyjnego. Ma to być pierwszy w świecie tak innowacyjny pojazd a jego twórcą będzie właśnie polski producent.


Spośród 114 wniosków, które zostały złożone w ramach konkursu, do dofinansowania zostało rekomendowanych 12 projektów, wśród których jedną z najwyżej ocenionych był projekt nowosądeckiego producenta, który nosi tytuł „Pierwsza na świecie rodzina autonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym, spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI”. Całkowity koszt projektu to 38 538 553,35 zł a wnioskowana kwota wyniosła 15 415 421,34 zł.

Hybrydowy zespół trakcyjny produkcji Newag składać się będzie z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC, oraz członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Dołączany moduł będzie wyposażony w silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Moc wytwarzana przez agregaty będzie przekazywana do elektrycznego zespołu trakcyjnego i będzie zasilała silniki trakcyjne na wózkach napędowych. W zależności od potrzeb zamawiającego, spalinowy moduł napędowy będzie mógł być wyposażany w kabinę sterowniczą i pulpit manewrowy z tyłu członu lub wyłącznie w pulpity manewrowe. Człon napędowy z kabiną sterowniczą zapewni pełną funkcjonalność prowadzenia rekonfigurowanego zespołu trakcyjnego w ruchu pasażerskim, dzięki czemu będzie możliwe prowadzenie pojazdu na trasach wahadłowych bez konieczności przepinania modułu zasilającego na stacjach końcowych.

Dodatkowym atutem modułu autonomicznego względem klasycznego rozwiązania hybrydowego, z członem zasilającym będącym częścią zespołu trakcyjnego, będzie obniżona masa pojazdów, co wpłynie na redukcję kosztów eksploatacyjnych. Pojazd będzie wyposażony w nowoczesny układ napędu elektrycznego z układem sterowania optymalizującym zużycie energii, system odzyskiwania i gromadzenia energii hamowania do wykorzystywania w trakcie kolejnych rozruchów.

Rekonfigurowany zespół trakcyjny w zależności od specyfikacji wymaganej przez operatora będzie się charakteryzował pojemnością: ok. 170 miejsc siedzących, 160 miejsc stojących, wytrzymałością statyczną: kategorii PII wg EN-PN 12663 i odpornością zderzeniową: C1 wg EN-PN 15227.

Projekt podjęty został z myślą o rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i na świecie.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *