W 120 minut przez śląskie?

EN75, Koleje Śląskie
EN75, Koleje Śląskie

W programach rozwoju naszego województwa kilkakrotnie pojawiał się pomysł utworzenia szybkiego kolejowego połączenia Częstochowa – Bielsko-Biała. Poniżej postaramy się pokazać, że ten projekt jest możliwy do realizacji od przysłowiowego „już” i jak wiele można zyskać próbując wcielić go w życie.


Liniami kolejowymi nr 1 i 139 odległość między Częstochową a Bielskiem-Biała przez Zawiercie, Sosnowiec, Katowice, Tychy i Pszczynę wynosi 140 kilometrów. Poprosiliśmy osób mające o tym pojęcie, o wykonanie symulacji, ile według aktualnych warunków potrzebowałby pociąg przyspieszony na jak najszybsze połączenie obu miast. Przyjęliśmy, że relacja będzie obsługiwać Częstochowę Raków, Poraj, Myszków, Zawiercie, Łazy, Dąbrowę Górniczą, Będzin Miasto, Sosnowiec Główny, Katowice, Katowice Ligotę, Katowice Piotrowice, Tychy, Pszczynę i Czechowice-Dziedzice. Kolejnym naszym pragnieniem było, by rozkład stworzyć dla optymalnych prędkości obowiązujących na tych liniach, czyli dla taboru (Elf, Impuls, Flirt) nie mających problemów z osiągnięciem prędkości 120 km/h. Wyszło 126 minut, wliczając w to 6-minutowy postój w Katowicach. Ponadto awangardowa wersja rozkładu przygotowana została na weekendy, gdzie dwa połączenia zostałyby wydłużone do Żywca.

Proponowany przez nas rozkład przewiduje 8 par połączeń dziennie. Do ich obsługi w zależności od wariantu przewidziano 3 sztuki taboru, przy czym, kursy proponowane są przez cały dzień, bez żadnych przerw „pośniadaniowych”. Pojemność taboru musiałaby być regulowana na bieżąco przez przewoźnika (zakładamy, że będą to Koleje Śląskie), gdyż na pewno inna frekwencja byłaby na pociągu wyjeżdżającym z Częstochowy do Bielska o godz. 8.05, a na pewno mniej ludzi pojedzie pociągiem tej samej relacji, wyjeżdżającym ze stacji początkowej o godzinie 18.05.

Rozkład jazdy Bielsko-Biała – Częstochowa autorstwa Przemysława Szczepanka

126 minut dla pociągu przyspieszonego jest czasem przyzwoitym, ale warto również wziąć pod uwagę, że już od przyszłego tygodnia rozpoczną się prace na linii 139, po których zakończeniu podróż miedzy Katowicami a Bielskiem-Białą znów skróci się o kilka minut. Po „drugiej” stronie wiadomo, że w Krajowym Programie Kolejowym na liście podstawowych inwestycji do roku 2020 widnieje pozycja nr 101 pt. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”. Budżet – 300 milionów złotych. Wszystko to prowadzi do konkluzji, że uzyskanie czasu przejazdu poniżej dwóch godzin pomiędzy Częstochową i Bieskiem-Białą już niebawem będzie możliwe, co na potrzeby kolei regionalnej będzie rozwiązaniem zupełnie wystarczającym.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Zaangażowanie się w projekt szybkiej kolei „Częstochowa – Bielsko-Biała” otworzyłoby możliwość negocjacji dotacji na zadanie celowe przy kontrakcie terytorialnym na lata 2014-2020, którego harmonogram i planowane inwestycje nie jest jeszcze sprawą definitywnie zamkniętą. Mowa o możliwości zakupu 5 – 6 sztuk taboru z przeznaczeniem na wykonywanie tych połączeń. Trzeba tylko nadarzającą się możliwość potraktować poważnie, ponieważ konsultując powstanie tego artykułu z osobami biegłymi w tym temacie usłyszeliśmy jedno – możliwość uruchomienia takiego projektu jest, pozostaje kwestia zaangażowania się w to osób kompetentnych. Zadanie celowe, polegające na zakupie 5 – 6 sztuk nowoczesnego taboru dla realizacji połączenia Częstochowy i Bielska-Białej szybką koleją, jest jak najbardziej możliwe do zgłoszenia do dofinansowania z UE i nie jest wykluczone, że taka inicjatywa miałaby szanse powodzenia.

Powtórzmy. 140 kilometrów w 120 minut. To już nie wizja, ale potrzeba wynikająca z aktualnych możliwości. Proponujemy rozwiązanie, którego wcielenie w życie zależy już tylko wyłącznie od ludzi, którzy są odpowiedzialni za rozwój i funkcjonowanie transportu szynowego są w naszym regionie.

3 komentarze

  1. Dopatrzyłem się w propozycji rozkładu jednego błędu, który jest bez przerwy powtarzany w rozkładach jazdy. W zaproponowanym rozkładzie zarówno w Katowicach i w Bielsku-Białej pociąg jest kilka minut po pełnej godzinie. Wiadomo, że jak idzie się do pracy, czy szkoły to np na 8.00 a nie na 8:11, Na 7:00 a nie na 7:14. Można przecież przepytać zakłady pracy wokół linii kolejowej w jakich godzinach pracują i spróbować zoptymalizować rozkład. Klasyczny przykład niedopasowania to Cieszyn Marklowice. Polifarb Cieszyn zaczyna pierwszą zmianę o 6:00 a pociąg od Cieszyna do Marklowic przyjeżdża ~6:10 (w zależności, która korekta rozkładu aktualnie obowiązuje). Wystarczyłoby gdyby był 5:45

    1. Witam!
      Zamieszczony rozkład jest tylko prezentacją aktualnych możliwości czasowych na potrzeby przyszłego połączenia. Na pewno w tej formie nie będzie obowiązywał, bo najpierw trzeba pozytywnej decyzji dla całego projektu. Wtedy na pewno pomyśli się o wkomponowaniu rozkładu jazdy w potrzeby pasażerów. A przykładu Cieszyna niech Pan nie podaje, bo trudno określić ile jeszcze wody w Olzie i Bobrówce upłynie zanim linia S58 dorobi się rozkładu dla pasażera, a nie żeby się obiegi zgadzały. A od przyszłego tygodnia linia S58 w ogóle będzie żyła tylko i wyłącznie swoim życiem, bo praktycznie wszystkie skomunikowania się rozlecą. Dzięki za opinię

  2. Mimo dobrych intencji zawsze będzie nie zadowolenie dlatego że poć. przyśpieszony od str. Katowic nie zatrzymujący się np. w Kobiórze zawiezie podróżnych do Tychów lub Pszczyny i te osobo chcące dostać się właśnie do Kobióra znając życie na pewno nie będą miały w szybkim czasie osobowego do Kobióra jak te którymi mogą wyjechać później z st. początkowej. To w przypadku odcinka Katowice – Żywiec bo tu jest mizeria. Co do komentarzy p. Łukasza to zapewniam że dowożenie pracowników do Polifarbu Cieszyn Marklowice nigdy już nie wypali, brak kładki nad torami, Polifarbowcy do ludzie zakochani w samochodach, sam przez 11 lat pracy w tym zakładzie usiłowałem tłumaczyć zalety kolei nad innymi środkami transportu i w 95% nie podzielali mojej opinii. Tak przyspieszone pociągi nie są dla szkolniaków czy pracowników bo to osobowe zbierają podróżnych po pośrednich przystankach.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *