I następuje jasność

Nowe oświetlenie na dworcu w Cieszynie
Nowe oświetlenie na dworcu w Cieszynie

Ponad 300 tysięcy złotych oszczędności oraz większe bezpieczeństwo na peronach i przejazdach kolejowo-drogowych – to efekty prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. programu wymiany oświetlenia. 125 000 nowoczesnych opraw oświetleniowych na sieci kolejowej to lepsze warunki obsługi pasażerów i niższe koszty utrzymania. Efekty tych zmian widać także w naszym regionie.


W 2015 roku, tylko w ramach remontów i programu poprawy efektywności energetycznej, PLK wymieniły ponad 1700 punktów oświetleniowych, z których 1500 pracuje w technologii LED. W efekcie obniżono koszty zużycia energii i eksploatacji. Nowe urządzenia mają dłuższy czas pracy, a przez to są tańsze w użytkowaniu w zakładanym okresie eksploatacji. Nowoczesne oświetlenie to również duża korzyść dla środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla. Wymiana opraw oświetleniowych powoduje ograniczenie zużycia energii elektrycznej, przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok. Dzięki wymianie przeprowadzonej w ubiegłym roku PKP PLK zaoszczędzi ponad 316 tysięcy złotych.

Oszczędność dzięki technologii LED

Oprócz 1700 punktów oświetleniowych, w 2015 roku wymiany dokonano również na przejazdach kolejowo-drogowych, peronach i dojściach, rozjazdach i międzytorzach. Wraz z wymianą punktów świetlnych, w 2015 roku wymieniono 323 szt. słupów oświetleniowych, tym samym kompleksowo poprawiając stan technicznych eksploatowanych urządzeń.

Technologia LED jest preferowana przy wszystkich projektach modernizacyjnych, w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych, które PLK planuje do realizacji w najbliższych latach. Nowe projekty oparte będą na stosowaniu opraw LED. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat – czyli blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Zastosowanie oświetlenia w technologii LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Perony i przejścia podziemne z lampami LED są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa.

Bezpieczniej na przejazdach

PLK poprawia również system oświetlenia przejazdów kolejowych. W 2015 roku w ramach remontów i programu poprawy efektywności energetycznej nowe oprawy oświetleniowe zamontowano na 31 przejazdach, gdzie łącznie wymieniono 66 punktów świetlnych na LED. Nowe oświetlenie przynosi nie tylko oszczędności, ale wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, a także zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą program wymiany opraw od 2004 roku. Obecnie PLK zarządza ponad 190 000 szt. opraw oświetleniowych, z czego 125 000 to nowoczesne oprawy, wyposażone w źródła światła LED, źródła sodowe wysokoprężne i świetlówki liniowe.

Warto podkreślić, że w naszym regionie również nowoczesne oświetlenie jest spotykane coraz częściej. Choćby w Cieszynie, gdzie lampy LED zostały zamontowane na przejazdach kolejowych na ulicy Zamkowej, Bobreckiej (choć aktualnie w kierunku Goleszowa nie jeżdżą żadne pociągi) i na dworcu kolejowym przy ulicy Hajduka.

Cieszyn. Różnica między lampami LED a lampami sodowymi
Cieszyn. Z lewej lampy LED, z prawej sodowe

One comment

  1. To dlaczego po pewnym czasie z lamp na przejeździe na Zamkowej (zdjęto) 3 oprawy LED z 4 i na powrót założono SODOWE a więc żrące prąd. To samo dotyczy się przejazdu na Bobreckiej. Dodatkowo – kto z PLK odbierał te lampy – wszystkie krzywo stoją nawet robiąc wrażenie że zaraz się przewrócą.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *