Newag 14WE z Rybnika do Wodzisławia?

14WE, Koleje Śląskie
14WE, Koleje Śląskie

Władze Wodzisławia Śląskiego i Rybnika rozpoczęły rozmowy z zarządem Kolei Śląskich w sprawie uruchomienia dodatkowych połączeń kolejowych pomiędzy tymi miastami od grudnia bieżącego roku, czyli od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy.


Po zakończonych sukcesem staraniach o rewitalizację linii kolejowej Rybnik – Chałupki, Wodzisław Śląski wrócił na kolejową mapę Polski. Pojawiły się nieistniejące dotychczas bezpośrednie połączenia ekspresowe z Pragą oraz Warszawą, a z ofertą połączeń lokalnych na tory wrócił również przewoźnik samorządu Województwa Śląskiego – Koleje Śląskie.

W porozumieniu z prezydentem Rybnika wystąpiliśmy do Kolei Śląskich o zwiększenie ilości kursów między Wodzisławiem a Rybnikiem na zasadzie szybkiej kolei aglomeracyjnej. Potwierdzam, że rozpoczęły się rozmowy w tej sprawie z przewoźnikiem. Za wcześnie dzisiaj na konkrety, gdyż pracujemy wspólnie nad szczegółami dotyczącymi ilości kursów i rozkładu jazdy, zasad finansowania oraz taboru. Jest bardzo wiele zagadnień, które trzeba dokładnie wyjaśnić i ustalić, ale już fakt, że druga strona podeszła poważnie do naszej inicjatywy pozwala wierzyć, że faktycznie od grudnia połączenie Rybnik – Wodzisław ma szansę zacząć funkcjonować – uważa Mieczysław Kieca, Prezydent Miasta Wodzisław Śląski.

KŚ dysponują taborem adekwatnym do potrzeb związanych z potrzebami linii z Wodzisławia do Rybnika. Mowa o jednostkach Newag 14WE, których dwie sztuki są w gestii naszego przewoźnika. Jak dotąd pełnią rolę uzupełniających obiegi w przypadku konieczności skierowania innych pociągów na przeglądy czy naprawy. Najczęściej można spotkać je na linii S1 lub S4. To chyba najmniej wykorzystywany tabor KŚ. Może dlatego też, że nie ma w nich… toalet, a pociągów bez tego przybytku nie pamiętają w naszym regionie nawet najstarsi pasażerowie.

Oddanie 14WE na linię Wodzisław Śląski – Rybnik pozwoliłoby jednak wykorzystać potencjał drzemiący w tych składach, bo przy kursach mających trwać 16 – 18 minut w jedną stronę ten brak w wyposażeniu 14WE będzie praktycznie niezauważalny. Za to jest to pociąg wygodny z bardzo dużą przestrzenią dla pasażerów i całkiem wygodnymi siedzeniami. Wariant 14WE jest oczywiście rozwiązaniem doraźnym i w przypadku gdy kiedyś, w dalszym ciągu nieokreślonej przyszłości, w bazie KŚ pojawią się nowe pociągi, wówczas zmieni się i obsługa taborowa planowanej relacji Wodzisław Śląski – Rybnik.

– Potwierdzam, że rozmowy w takim projekcie zostały rozpoczęte i że wstępnie przyjęty plan zakłada, iż od grudnia 2016 spółka Koleje Śląskie chcą w porozumieniu z Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim uruchomić połączenie umownie nazwane „szybką koleją miejska”. Byłby to kolejny po Bohuminie projekt, w którym nasza spółka wykracza poza ramy umowy z Urzędem Marszałkowskim i stara się odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców naszego województwa. Potwierdzam także, że jedną z rozpatrywanych opcji jest wykorzystanie na tym odcinku pojazdów 14WE. Zaznaczam jednak, że nie jedyna. Jak to zostanie rozwiązane – czas pokaże. Przy czym, biorąc pod uwagę harmonogramy budowania rozkładu jazdy 2016/2017 – tego czasu jest bardzo mało. Mam nadzieję, że będziemy w stanie wypracować takie rozwiązanie, które z jednej strony będzie satysfakcjonującą partnerów formą porozumienia (w tym finansowania całego przedsięwzięcia), a z drugiej wzorcem dla innych gmin wskazującym, że Koleje Śląskie to dobry partner do rozwiązywania lokalnych problemów komunikacyjnych – potwierdza Dariusz Pękosz, Wiceprezes Zarządu Koleje Śląskie Sp. z o.o.

Widać więc dobitnie, że zarówno dla przedstawicieli strony samorządowej, jak i sterników KŚ, porozumienie w tej sprawie jest jak najbardziej realne, a my ze swej strony będziemy kibicować szczęśliwemu rozwiązaniu, bo to pokazałoby fakt, że wbrew obawom malkontentów jest możliwa współpraca organizatora wojewódzkiego transportu kolejowego i przewoźnika z lokalnymi samorządami, które najlepiej znają potrzeby tamtejszej społeczności.

3 komentarze

  1. Hmm, a jak wygląda tu kwestia wysokości wejścia? Bo z tego, co mi wiadomo, 14WE przystosowane są do obsługi wysokich peronów, zaś między Rybnikiem i Wodzisławiem są wyłącznie perony niskie…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *