Zapomniane drogi żelazne

Linia kolejowa nr 176
Linia kolejowa nr 176

Górny Śląsk kojarzony jest głównie z przemysłem, a ten potrzebował kolei do rozwoju. Dzisiaj możemy pochwalić się najbardziej rozbudowaną siecią dróg żelaznych, jednak czy warto chwalić się czymś co przez lata było zaniedbywane? Kto korzystał z takich stacją bądź przystanków jak Piekary Śląskie Szarlej, Zabrze Makoszowy, Sosnowiec Kazimierz czy Katowice Dąbrówka Mała? Niektóre z nich jeszcze do niedawna były czynne.


Coraz częściej mówi się o potrzebie powstania kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Nie tylko ta kolej mogłaby już od dawna funkcjonować, ale również komunikacja na zasadzie Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie GOP-u sprawnie przewoziłaby pasażerów, gdyby nie brak odpowiedzialnego, sensownego zarządzania i podjętych paru złych decyzji na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Aby stworzyć sprawny system kolei z prawdziwego zdarzenia potrzebne są ogromne nakłady finansowe, nie tylko na infrastrukturę, ale również na tabor.

Stacja kolejowa Siewierz na LK182 Źródło: rajzypoglajzach.wordpress.com
Stacja kolejowa Siewierz na LK182
Źródło: rajzypoglajzach.wordpress.com

Ten artykuł powstał w jednym, konkretnym celu. Ma on być zapowiedzią i wprowadzeniem serii artykułów, które będą ukazywać się właśnie na łamach naszego portalu i poświęcone będą zapomnianym i pomijanym liniom kolejowym na Górnym Śląsku. Oprócz tego chcemy w artykułach przedstawiać nasze pomysły i propozycje związane z połączeniami kolejowymi jak również możliwości i wykorzystanie każdej linii z osobna. Trasy kolejowe nie tylko mogą służyć do przewozów osobowych i towarowych, ale również mogą służyć w celach turystycznych. Budowa drogi żelaznej od podstaw jest bardzo kosztownym przedsięwzięciem, dlatego warto wykorzystać każdy kilometr torów, których tutaj na Śląsku nie brakuje.

LK190 fot. Radosław Kazimierowicz
LK190
fot. Radosław Kazimierowicz

Poniżej przedstawiamy mapę aktualnych linii kolejowych wykorzystywanych przez śląskiego przewoźnika osobowego (kolor niebieski). W kolorze zielonym zaznaczyliśmy nie tylko linie czynne po których odbywa się chociażby ruch towarowy, ale są też między nimi trasy zamknięte lub zawieszone. Które to są? Tego dowiecie się z naszych kolejnych artykułów. Zdajemy sobie sprawę, że nie zaznaczyliśmy wszystkich, ale te uznaliśmy za najciekawsze i warte uwagi. Jesteśmy również otwarci na Wasze propozycje – jakie jeszcze linie kolejowe wpisalibyście na Śląską mapę dróg żelaznych?

Mapa wybranych sieci dróg kolejowych
Mapa wybranych sieci dróg kolejowych

5 komentarzy

    1. Jastrzębie-Zdrój wzięliśmy pod uwagę. Na mapie znajdują się linie kolejowe łączące miasto z czynnymi liniami od strony Zebrzydowic, Pawłowic, Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.

  1. No cóż, uważam że skoro PKP PLK nie jest zainteresowana potencjałem to niech odstąpi pewnym powiatom nie które odcinki linii a one same zainwestują w nie aby mogły egzystować pełną parą.

  2. Czy możliwe byłoby opisanie możlwości wskrzeszenia stacji w Siewierzu oraz możliwości i potrzebie ustanowienia innych połączeń niż tylko ewentualne połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach? Może także coś o linii 183 i jej potencjale?

    1. Moim zdaniem stacja w Siewierzu powinna zostać odbudowana przy okazji rewitalizacji LK182. Ze względu na swoją lokalizację (droga krajowa nr 1) mogłoby powstać tam centrum przesiadkowe z bezpłatnym parkingiem strzeżonym, który mógłby być konkurencją dla parkingów płatnych przy lotnisku i zachętą do korzystania z pociągów.
      Jeżeli zaś chodzi o LK183 to myśleliśmy o niej, ale niestety linia jest przerwana na długości około 6 km. Jest to odcinek od wiaduktu na ul. Nowotki w Będzinie a stacją Brzeziny Śląskie. Konieczne byłaby rekonstrukcja tego odcinka, ale jest to interesujący temat i dobrze, że Pan o tym wspomniał, ponieważ tkwi w tej linii potencjał i warto o tym napisać. 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *