180 mln na śląską infrastrukturę kolejową

Fot. PKP PLK
Fot. PKP PLK

180 milionów złotych – tyle, mniej więcej, wyda w tym roku zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na remonty torów na terenie naszego województwa. Warto zaznaczyć, że niemal cała kwota zaplanowanych wydatków, sfinansowana zostanie ze środków budżetowych.


Jak poinformował podczas piątkowej konferencji prasowej w Katowicach dyrektor regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji, największą spośród zaplanowanych na ten rok inwestycji, jest dokończenie rewitalizacji linii kolejowej nr 169, na odcinku Tychy – Łaziska Średnie. Jest to jednotorowa, zelektryfikowana linia, która stanowi duże znaczenie dla Rybnickiego Okręgu Węglowego.

Wśród planowanych inwestycji znalazły się m.in.:

  • remont LK 131 na odcinku Tarnowskie Góry – Kalety,
  • rewitalizacja LK 62 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Sosnowiec Dańdówka,
  • remont LK 61 na odcinku Koniecpol – Częstochowa Stradom.

W połowie roku powinien zakończyć się projekt modernizacji dworca i stacji kolejowe w Gliwicach. Jest to wspólna inwestycja PKP S.A. i PKP PLK.

Wsparcie unijne

165 z 180 mln zostanie sfinansowanych ze środków budżetowych. Co z resztą? Ok. 15 mln zł, stanowić ma projekt współfinansowany środkami unijnymi, który ma pozwolić na dokończenie inwestycji na linii kolejowej nr 158. Rewitalizacja, która pierwotnie miała skończyć się w poprzednim roku, została wykonana w niepełnym zakresie. Obecnie, ruch po tej linii prowadzony jest z ograniczaniami, które wynikają z konieczność przeprowadzenia prac związanych ze sterowanie ruchem kolejowym czy trakcją elektryczną.

Regionalny Program Operacyjny

Władze PKP PLK czekają na inicjatywę strony samorządowej odnośnie remontów linii kolejowych, przewidziany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ślaskiego na lata 2014 – 2020. Władze naszego województwa zaplanowały przeznaczyć na ten cel blisko 93 mln euro. Obecnie, niestety brak jakichkolwiek informacji o realizacji choćby jednego projektu w ramach RPO.

Conecting Europe Facility

W zasadzie wszystkie duże przygotowywane dla woj. śląskiego projekty finansowane z nowych środków UE są na etapie studiów wykonalności. Największym z nich będzie modernizacja linii kolejowej E65 na odcinku Będzin – Zebrzydowice, o łącznej wartości przekraczającej 4 mld zł. Projekt ten zgłoszono już do finansowania w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Conecting Europe Facility) CEF 2014-2020.

Ciekawostką jest fakt, że planowane są również prace na południowo-wschodniej obwodnicy kolejowej Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego oraz roboty na linii E59, na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (linia nr 151), o której nie tak dawno pisaliśmy na łamach naszego portalu. Nie ukrywamy, iż z wielką uwagą będziemy przyglądać się pomysłom i projektom realizowanym przez zarządce infrastruktury.

4 komentarze

    1. Nie jest to żadna przeróbka czyjegoś materiału, to po pierwsze. Po drugie, informacje podawane przez Polską Agencję Prasową są często wykorzystywane na innych portalach, jako źródło danej informacji. A po trzecie, w przypadku różnych konferencji, po ich zakończeniu pojawiają się teksty, które są podobne do siebie, ponieważ dotyczą danego tematu i pochodzą z jednego źródła.

      1. Jeśli to z całą pewnością, szczerze, nie przeróbka, OK – to wobec pierwszego.
        Informacje podawane przez pap nie są zdaje się ogólnodostępne, mogą być wykorzystywane za opłatą (i oznaczeniem agencji chyba też) – to po drugie.
        Podobieństwo układu powyższego tekstu – mimo nawet tego samego źródła – i wielu sformułowań jest po prostu bardzo wysokie – po trzecie.

        1. Dziękujemy za troskę, ale powtarzam jeszcze raz, powyższy tekst nie jest żadną przeróbką. Nie po to zadajemy sobie tyle trudu ile zadajemy, by przerabiać czyjeś teksty.

          Pozdrawiam

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *