Krok od przetargu?

Jak długo przyjdzie nam jeszcze podróżować starymi EN57?
Jak długo przyjdzie nam jeszcze podróżować starymi EN57?

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego na posiedzeniu nr 91 z dnia 9 lutego 2016 roku, przyjął uchwałę w sprawie „przystąpienia do zawarcia z Kolejami Śląskimi Sp. z o.o. umowy współpracy w sprawie przeprowadzenia przez Koleje Śląskie Sp. z o.o. oraz Województwo Śląskie wspólnego zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych.” 


Oznacza to, że długo wyczekiwany przetarg na tabor, powinien zostać ogłoszony w najbliższej przyszłości. Jak możemy przeczytać w uchwale, w ramach przetargu zamówionych zostanie:

  • 7 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych przez Koleje Śląskie Sp. z o.o.,
  • 10 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych przez Województwo Śląskie.

Śląski przewoźnik planuje zakupić jednostki dwuczłonowe i trzyczłonowe a Urząd Marszałkowski jednostki czteroczłonowe. Dodatkowo UMWŚ w ramach zamówienia dodatkowego objętego prawem opcji, zapewni sobie możliwość nabycia tylko dwóch kolejnych sztuk pojazdów czteroczłonowych.

Nie jest to szczyt marzeń, ponieważ patrząc na potrzeby pasażerów na terenie naszego województwa zakup 17 nowych jednostek, pozwoli co najwyżej na zastąpienie obecnie dzierżawionych od Przewozów Regionalnych wysłużonych EN57. Bez kolejnych inwestycji taborowych, ciężko będzie rozwijać siatkę połączeń – czego domagają się pasażerowie i stopniowo poprawiająca się infrastruktura. Skorzystanie z tak ubogiego prawa opcji praktycznie nic nie wniesie w rozwój kolei regionalnej w naszym województwie.

Wpisanie większej liczby pociągów w ramach zamówienia dodatkowego objętego prawem opcji, pozwoliłoby na większą unifikację taboru śląskiego przewoźnika. A tak? W przypadku kolejnych inwestycji taborowych, o ile w ogóle są czy będą takie plany, konieczne będzie rozpisanie kolejnego przetargu, który może wygrać już inny przewoźnik. Jest to rozczarowujące tym bardziej, że prezentowaliśmy już zamierzenia innych województw, które mając o wiele mniej rozwiniętą sieć kolejową, jawnie deklarują spore inwestycje w ten rodzaj transportu.

Dla porównania:

  • Województwo Zachodniopomorskie – plany ogłoszenia przetargu, pozwającego na zakup w sumie ok. 20 elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych,
  • Województwo Małopolskie – ogłosiło przetarg na 12 nowych pociągów i ma w planach następny przetarg na kolejnych 16 EZT.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *