Dziewięciu chętnych na dużą robotę

P1020380Zakończył się pierwszy etap starań potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu prowadzonym przez PKP PLK S.A. na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn.”Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze”. Łącznie o zlecenie warte ponad 500 mln zł chce walczyć 9 firm i konsorcjów.


Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zwycięzca konkursu będzie miał do wyremontowania 60 km linii kolejowej. Prace obejmą w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice, Żory, Warszowice i przystanki: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Piaski. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 18 odnowionych i komfortowych peronów. Obiekty będą wyposażone w elementy małej architektury i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Po zakończeniu modernizacji zwiększy się przepustowość linii, a pociągi pojadą 100 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej i płynny przejazd pociągów towarowych.

W miejscach wyznaczonych na podstawie badań, zamontowane zostaną ekrany akustyczne. Inwestycja obejmuje również rewitalizację 30 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Ponadto wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowych wpłynie na poprawę poziomu bezpieczeństwa. Nowe rozjazdy, które wyposażone będą w urządzenia elektrycznego ogrzewania, zapewnią sprawny przejazd pociągów w zimie.

27 listopada ubiegłego roku ogłoszono postępowanie w formie przetargu ograniczonego na wybór wykonawców zlecenia. W środę minął termin zgłaszania wniosków konkursowych. Na prace o wartości ponad 500 milionów złotych jest chętnych dziewięć podmiotów, głównie konsorcjów złożonych z kilku bądź kilkunastu firm. Teraz zleceniodawca, czyli PKP PLK S.A. sprawdzi wszystkie wnioski pod względem formalnym i jeśli zajdzie taka potrzeba, zwróci się z prośbą o ich uzupełnienie. Przeprowadzenie tych czynności planowane jest do końca marca, a opinia pozytywna będzie zaproszeniem i przepustką do dalszego etapu procedury wyłonienia wykonawcy.

Później odbędzie się druga część konkursu, najprawdopodobniej z początkiem września, która już bezpośrednio wyłoni zleceniobiorcę. Nie należy się jej spodziewać wcześniej, ponieważ może zdarzyć się tak, że PKP PLK S.A wyda opinię negatywną dotyczącą któregoś z uczestników konkursu, co będzie skutkować jego wykluczeniem z dalszej zabawy. Prawo o zamówieniach publicznych daje przywilej odwołania się od takiej decyzji wykluczonemu podmiotowi, a ponieważ takie procedury trwają i kilka miesięcy, stąd druga część przetargu zostanie ogłoszona dopiero po wyjaśnieniu wszystkich ewentualnych niejasności i odwołań powstałych w pierwszej części konkursu.

Konsorcja ubiegające się o dopuszczenie do udziału w postępowaniu:

  1. Konsorcjum: Track Tec Construction Sp. z o.o., Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o., Swietelsky Baugesellschaft m.b.H, Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego i Inżynieryjnego „INFRAKOL” s.c., Leonhard weiss, GMBH & CO. KG, INTOP Warszawa Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Naprawa i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o.,
  2. Konsorcjum OHL – Rybnik,
  3. Konsorcjum: China National Technical Import & Export Corporation, China Railway 15 Berau Gruop Corporation, Bejing National Railway Research & Desing Institute of Signal & Communication Group Co,
  4. Konsorcjum: Trakcja PKRII Spółka Akcyjna, COMSA S.A., ZUE S.A., STARBAG Sp. z o.o., STARBAG Rail a.s.,
  5. Konsorcjum: Vias y Construcciones S.A., Tesca Empresa Constructora S.A., ELECTREN S.A., NDI S.A., NDI Sp. z o.o.,
  6. TORPOL S.A.,
  7. Konsorcjum: BUDIMEX S.A., FERROVIAL ANGROMAN S.A.,
  8. Konsorcjum: Porr Polska Construction S.A., Porr Bau GmBH,
  9. Konsorcjum: Aldesa Construction Polska Sp. z o.o., Aldesa Construction S.A., Poltores Sp. z o.o., Construcciones Rubau S.A., Rover Alcisa S.A.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *