Gdyby nie było Monachium (cz. 1)

Co 10 minut można pociągiem DB Regio dojechać z głównego dworca w Monachium do lotniska. Fot. Luca Farina
Co 10 minut można pociągiem DB Regio dojechać z głównego dworca w Monachium do lotniska.
Fot. Luca Farina

Jesteśmy z grupy tych, którzy również chcą jeździć koleją na lotnisko w Pyrzowicach. Chcemy to jednak robić korzystając z linii 182, łączącej kiedyś i mamy nadzieję również w dającej się określić przyszłości, Tarnowskie Góry z Zawierciem.


Kilka dni temu Łukasz Bordo w artykule Kiedy pociągiem na lotnisko? dość dokładnie przedstawił wszystko to, co dzieje się na torach w rejonie Bytomia czy Tarnowskich Gór. A jak mowa o tej drugiej miejscowości, to nie sposób napomknąć o linii 182, która aktualnie kończy się przy pyrzowickim lotnisku kierując się od Zawiercia, a kiedyś łączyła oba miasta. Teraz od Tarnowskich Gór do Pyrzowic pozostały tylko wspomnienia po kolei i kilka pozostałych jeszcze torów pomiędzy lotniskiem a TG.  Ale o tym później.

Linia 182 w całości
Linia 182 w całości

Dziś chcemy skupić się na tym, że niepotrzebne byłoby wydawanie ponad miliarda złotych na budowę pseudo-prestiżowego połączenia z Katowic do Pyrzowic z pominięciem głównego dworca w Bytomiu i Tarnowskich Górach. Rozumiemy tych, którzy chcą budować takie coś i pewnie dalibyśmy się przekonać, gdyby nie było w całkiem przyzwoitej odległości od nas ciekawego przykładu. Dokładnie z niemieckiego Monachium.

Tak się składa, że centrum Monachium jest położone od lotniska mniej więcej tyle samo co centrum Katowic od Pyrzowic. I tam doskonale funkcjonują dwie, zupełnie nie pokrywające się ze sobą, linie kolejowe łączące port z miastem. Żeby było ciekawiej –  po żadnej z nich nie jeździ nawet pół pociągu przyspieszonego, o szybkich ICE, które Deutsche Bahn pcha gdzie tylko to możliwe, nie wspominając.

Linie S1 i S8 łączące monachijskie lotnisko z centrum miasta
Linie S1 i S8 łączące monachijskie lotnisko z centrum miasta

Pierwsza z nich to linia S1. Jej trasa liczy 14 stacji i przystanków. Z dworca głównego pojedziemy przez dworzec Laim, ważny punkt na mapie miasta, i potem przez Unterschleissheim i Lonhof dotrzemy po pokonaniu nieco ponad 40 kilometrów do terminalu monachijskiego lotniska.

Druga, nieco krótsza, to linia S8. Z głównego dworca zupełnie innym szlakiem jedziemy przez bardzo ważny w Monachium dworzec Ost (Wschodni), a potem przez przedmieścia stolicy Bawarii i m.in, Ismaning i Hallbergmoos i niespełna półtora kilometra przed głównym terminalem łączymy się ze śladem linii S1. Ta trasa liczy sobie 13 postojów.

Linią S1 dojedziemy do lotniska w 43 minuty, natomiast „ósemką” o trzy minuty szybciej. W obu przypadkach zapłacimy za podróż 10,80 euro. Jest też możliwość nabycia biletu upoważniającego do kilkukrotnego przejazdu na tym dystansie w ciągu dnia. Cena – 12,80 euro. Obie linie kursują od godziny 3.30 do 0.30, przez większość dnia w takcie 20-minutowym, co daje nam możliwość dojechania z dworca głównego w Monachium na lotnisko co 10 minut.

Co ciekawe, że trasy S-Bahn łączące Monachium z lotniskiem mają numerację S1 i S8, czyli przekładając na naszą rzeczywistość tak jakby kierować się do Pyrzowic szlakiem Katowice – Zawiercie lub linią Katowice – Tarnowskie Góry. I właśnie połączenie tych miast przez Katowice Airport idealnie spięło by pętlę, która rozpoczynała lub, jak kto woli, kończyłaby się na katowickim dworcu. Zbieżność? O ile nasza krajowa jedynka spełnia już przyzwoite normy, o tyle linia nr 131, czyli popularna „węglówka” łącząca poprzez Bytom i Tarnowskie Góry nasz region z Bydgoszczą i Trójmiastem jest jeszcze daleka od ideału. Można jednak spróbować to naprawić. Jak? Drobne sugestie z naszej strony następnym razem.

2 komentarze

  1. Czy Monachijskie lotnisko jest tak bardzo bliżej niż to w Pyrzowicach? No bo różnica w czasie jazdy będzie znacząca, tzn. do Pyrzowic pojedzie się ok. 70 minut.

    1. Żeby to miało ręce i nogi to czas przejazdu do Pyrzowic z Katowic powinien oscylować w granicach 60 minut, w zależności od tego, jak zostanie przygotowana do tego infrastruktura. Wiadomo, że dzisiaj, szczególnie w przypadku próby wykorzystania linii 131, jest to nierealne i nikt nie zamierza wmawiać, że jest inaczej. Chodzi o stworzenie możliwości. Lotnisko w Monachium jest oddalone od centrum miasta w zależności od trasy jaką wybierzemy od 35 do 40 kilometrów, z czasem przejazdu od 35 do 40 minut. To połączenia kierujące z centrum jak najszybciej do najbliższej autostrady (A92 i A9). Oczywiście, w opcji „najkrótsza trasa” nawigacja znajdzie jakieś krótsze połączenie lokalnymi drogami, ale mnie osobiście nie zdarzyło się z takich rozwiązań korzystać.
      Dziękujemy za opinię.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *