Pomijana linia 151 (cz.1)

Fragmenty linii kolejowej nr 151
Fragmenty linii kolejowej nr 151
Linia kolejowa Kędzierzyn-Koźle – Chałupki/granica państwa postrzegana jest głównie pod względem przewozów towarowych. LK151 jest Główną Międzynarodową Linią Kolejową a mimo to w kolejnych planach inwestycyjnych jest pomijana. Kiedyś trasa słynnego Orient-Expressu jest omijana przez pociągi międzynarodowe. Dlaczego tak jest i czy kiedykolwiek to się zmieni?


Dzisiaj trasa z Kędzierzyna-Koźla do granicy państwa w Chałupkach eksploatowana jest wyłącznie przez pociągi towarowe i regionalne pociągi pasażerskie. Rozumiemy że każda linia kolejowa ma swoje większe bądź mniejsze znaczenie, ale czasem wydaje się że ich realne możliwości są zaniżane przez co potencjał linii nie jest w pełni wykorzystywany.

Według nas, taką linią może być właśnie LK 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki/granica państwa. Ostatnimi czasy trasa skutecznie pomijana jest w planach inwestycyjnych lub ociera się o taką szansę. Na dzień dzisiejszy wpisana jest na listę inwestycji z Funduszu Spójności, ale co z tego jeśli jest to lista rezerwowa. Z powodu braku bieżących napraw na dużej części trasy prędkość szlakowa obniżona jest od 40 km/h do 60 km/h przy czym rozkładowo pociągi mogłyby tędy jeździć do 120 km/h.

Rewitalizacja czyli przywrócenie parametrów technicznych i zniesienie ograniczeń prędkości byłaby zauważalną poprawą, ponieważ praktycznie każdy pociąg z taboru śląskiego przewoźnika osiąga prędkość 120 km/h. Przykładowo, po rewitalizacji przeprowadzonej na odcinku Racibórz – Chałupki, pociągi mogłyby zyskać nawet do 5 minut. Można sobie tylko wyobrazić co by było gdyby trasa została zmodernizowana i przystosowana do prędkości 160 km/h.

2356850-wartosc-inwestycji-w-infrastrukture

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *