Odpowiedź właściwa na zapotrzebowanie

Jak długo przyjdzie nam jeszcze podróżować starymi EN57?
Jak długo przyjdzie nam jeszcze podróżować starymi EN57?

Podczas, gdy w naszym regonie wciąż czekamy na ogłoszenie wspólnego przetargu Kolei Śląskich i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, w innych regionach Polski snują plany inwestycyjne. W przypadku województwa zachodniopomorskiego w grę wchodzi zakup w sumie aż dwudziestu nowych elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych.


Bez ogródek przyznam, że z zazdrością patrzę na inne województwa, a w tym przypadku, konkretnie na województwo zachodniopomorskie. A wszystko za sprawą planowanych przez władze inwestycji taborowych, które sięgnąć mogą prawie czterystu milionów złotych. Na stronach Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej pojawiło się wstępne ogłoszenie informacyjne w sprawie chęci rozpisania dwóch przetargów na nowy tabor kolejowy.

Przedmiotem pierwszego przetargu ma być dostawa czteroczłonowych i trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wstępny koszt tej inwestycji został oszacowany przez urząd na 340 mln złotych netto. Wydaje się, że taka kwota powinna wystarczyć na ok. 17 nowych składów – wszystko zależy od tego jaki będzie podział między pociągi dłuższe i krótsze. Drugie zamówienie dotyczyć ma zakupu trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Zachodniopomorskie na ten cel planuje przeznaczyć 40 mln złotych netto, co powinno wystarczyć na zakup trzech takich pociągów. W obu przypadkach ma zostać zawarta możliwość złożenia zamówienia uzupełniającego, stanowiącego nie więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego.

Gdy spojrzymy na plany województwa śląskiego, to w stosunku do zamierzeń województwa zachodniopomorskiego wypadają one skromnie. Tym bardziej, jeśli znane nam są potrzeby Kolei Śląskich. Należy jeszcze pamiętać o tzw. połączeniach stykowych, które obecnie są obsługiwane przez Przewozy Regionalne. Nie po to powstała samorządowa spółka, by połączenia obsługiwał ktoś inny. Bez kolejnych inwestycji, Koleje Śląskie nie będą w stanie przejąć tych połączeń.

Na koniec warto zaznaczyć, że Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego będzie ubiegał się o dofinansowanie powyższych przedsięwzięć ze środków Unii Europejskiej. W obu przypadkach termin rozpoczęcia procedury ma nastąpić w kwietniu tego roku. Według wstępnych planów dostawy mają zostać zrealizowane do 30 września 2018 roku.

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *