Odpowiedź właściwa na zapotrzebowanie

Jak długo przyjdzie nam jeszcze podróżować starymi EN57?
Jak długo przyjdzie nam jeszcze podróżować starymi EN57?

Podczas, gdy w naszym regonie wciąż czekamy na ogłoszenie wspólnego przetargu Kolei Śląskich i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, w innych regionach Polski snują plany inwestycyjne. W przypadku województwa zachodniopomorskiego w grę wchodzi zakup w sumie aż dwudziestu nowych elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych.


Bez ogródek przyznam, że z zazdrością patrzę na inne województwa, a w tym przypadku, konkretnie na województwo zachodniopomorskie. A wszystko za sprawą planowanych przez władze inwestycji taborowych, które sięgnąć mogą prawie czterystu milionów złotych. Na stronach Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej pojawiło się wstępne ogłoszenie informacyjne w sprawie chęci rozpisania dwóch przetargów na nowy tabor kolejowy.

Przedmiotem pierwszego przetargu ma być dostawa czteroczłonowych i trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wstępny koszt tej inwestycji został oszacowany przez urząd na 340 mln złotych netto. Wydaje się, że taka kwota powinna wystarczyć na ok. 17 nowych składów – wszystko zależy od tego jaki będzie podział między pociągi dłuższe i krótsze. Drugie zamówienie dotyczyć ma zakupu trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Zachodniopomorskie na ten cel planuje przeznaczyć 40 mln złotych netto, co powinno wystarczyć na zakup trzech takich pociągów. W obu przypadkach ma zostać zawarta możliwość złożenia zamówienia uzupełniającego, stanowiącego nie więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego.

Gdy spojrzymy na plany województwa śląskiego, to w stosunku do zamierzeń województwa zachodniopomorskiego wypadają one skromnie. Tym bardziej, jeśli znane nam są potrzeby Kolei Śląskich. Należy jeszcze pamiętać o tzw. połączeniach stykowych, które obecnie są obsługiwane przez Przewozy Regionalne. Nie po to powstała samorządowa spółka, by połączenia obsługiwał ktoś inny. Bez kolejnych inwestycji, Koleje Śląskie nie będą w stanie przejąć tych połączeń.

Na koniec warto zaznaczyć, że Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego będzie ubiegał się o dofinansowanie powyższych przedsięwzięć ze środków Unii Europejskiej. W obu przypadkach termin rozpoczęcia procedury ma nastąpić w kwietniu tego roku. Według wstępnych planów dostawy mają zostać zrealizowane do 30 września 2018 roku.

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *