Mniej wypadków w roku 2015

Fot. PKP PLK S.A
Fot. PKP PLK S.A

PLK podsumowała stan bezpieczeństwa na kolei w 2015 roku. Najważniejsza i dobra informacja brzmi tak: w roku 2015 wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych było o 12 procent mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.


Mniej kolizji i wykolejeń, za to więcej szkoleń oraz uruchomienie symulatora dla dyżurnych ruchu i nowa odsłona kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd…”. To tylko część efektów działań zarządcy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. Ponad 200 konsekwentnie realizowanych inicjatyw, pozwala utrzymać pozytywny trend – stałej poprawy bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Dane mówią, że 75% wszystkich zdarzeń na kolei powodują nieostrożni kierowcy oraz piesi. Pozostałe, to kolizje bądź wykolejenia w których – kolejny już rok – nikt nie ucierpiał. Liczba tych zdarzeń zmniejszyła się w porównaniu do roku 2014 o 12 procent. O tyle samo spadła liczba wypadków na przejazdach.

PLK zdecydowanie i konsekwentnie działa dla poprawy bezpieczeństwa w 3 obszarach. Inwestujemy miliardy złotych w modernizację sieci kolejowej i nowoczesne urządzenia. Szkolimy załogę i nieustannie doskonalimy procedury, dostosowując je do zmieniających się wymagań. Wreszcie, w ramach jednej z największych w Europie kampanii społecznych, edukujemy i przypominamy wszystkim użytkownikom dróg i kolei, że bezpieczeństwo to nasza wspólna sprawa. Pozytywny trend poprawy bezpieczeństwa na kolei potwierdza skuteczność naszych działań – powiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Bezpieczeństwo jest priorytetem PLK

Prowadzone w tym obszarze działania koncentrują się na inwestowaniu w infrastrukturę, ale w równym stopniu nakierowane są na szkolenie kadry odpowiedzialnej za bezpieczeństwo oraz doskonalenie procedur. Tylko w 2015 roku przeprowadzono 120 000 wewnętrznych kontroli w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz blisko 80 wewnętrznych audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem.

PLK rozbudowuje program szkoleń

W ubiegłym roku przeszkolono ponad 25 000 osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie pociągów. Za ponad 4 mln zł PLK wybudowała nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu. W ciągu trzech miesięcy blisko 200 osób już przećwiczyło na nim różne sytuacje, które mogą zdarzyć się każdego dnia. Program szkoleń jest cały czas uzupełniany o nowe elementy.

PLK współpracuje z 20 szkołami prowadzącymi kierunki kolejowe

To działanie niezbędne dla płynnej i naturalnej wymiany kadr na odpowiedzialnych stanowiskach związanych z bezpieczeństwem. PLK organizuje praktyki oraz funduje stypendia dla uczniów kierunków kolejowych. Dotychczas to wsparcie wyniosło ponad 600 tysięcy złotych.

PLK inwestuje w sprzęt i modernizuje infrastrukturę

Tylko w ubiegłym roku wyremontowano ponad 800 km torów, 600 km sieci trakcyjnej, wymieniono 1250 rozjazdów, zmodernizowano 670 przejazdów kolejowo – drogowych i wybudowano 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy. Wszystkie te elementy bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

PLK od 11 lat prowadzi jedną z największych w Europie kampanii społecznych, Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”

W jej nowej odsłonie PLK koncentruje się na promowaniu kultury bezpieczeństwa i wyjaśnianiu dwóch aspektów: podejmowania skrajnego ryzyka oraz psychologicznych następstw wypadków – skutków brawury, rutyny i pośpiechu. 5 lutego 2015 r. w Brukseli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD). Jest to największa platforma obywatelska w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzona przez Komisję Europejską.

Nieskromnie wspominamy, że portal Silesia Info Transport współpracuje z zarządcą infrastruktury w tym programie, organizując spotkania w szkołach podstawowych, na których odbywają się prezentacje w ramach tej ogólnopolskiej kampanii.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *