Szybko z Katowic do Krakowa w czerwcu 2019?

Fot. PKP PLK
Fot. PKP PLK

Zakończenie modernizacji linii z Katowic do Krakowa planowane jest w czerwcu 2019 roku – tak przewiduje zarządca infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W sierpniu bieżącego roku nastąpi planowe zamknięcie torów na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.


Pierwotnie modernizacja trasy Katowice – Kraków miała zakończyć się w 2014 roku, a jej finansowanie pochodzić miało ze środków unijnych na lata 2007 – 2013. Inwestycja została podzielona na trzy części:

  • Kraków – Krzeszowice,
  • Krzeszowice – Trzebina,
  • Trzebina – Sosnowiec Jęzor

Na każdym z nich powstały problemy i opóźnienia wynikające m.in. z bankructwa firm budowlanych, jak chociażby Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury – generalnego wykonawcy na odcinku Krzeszowice-Kraków, ale również biur projektowych, które były podwykonawcami głównych wykonawców robót. Problem stanowiły również trudności związane z pozyskaniem decyzji środowiskowych. Wszystko to sprawiło, że prace przez wiele miesięcy były wstrzymane.

W 2014 roku, PKP PLK podjęła decyzję o „resecie” inwestycji. W związku z tym przesunięto zarezerwowane fundusze z UE na inne zadania i podjęto decyzję, że zasadnicza część modernizacji linii Kraków – Katowice zostanie współfinansowana ze środków unijnych na latach 2014 – 2020.

Na odcinkach Sosnowiec Jęzor – Trzebinia oraz Trzebinia – Krzeszowice zawarto porozumienia z wykonawcami, m.in. z Trakcją PRKiI, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót modernizacyjnych na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa. Roboty na wyżej wymienionym odcinku zakończyły się w czerwcu ubiegłego roku – dokonano wymiany torów, urządzeń sterowania ruchem i kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej. Łącznie przebudowano ok. 12,3 km torów.

W marcu 2015 roku PKP PLK, w dwustopniowym przetargu wybrała nowego wykonawcę dla odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlinki. Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum Vias y Construcciones, Dragados i Electren. Warto w tym miejscu nadmienić, że wcześniej roboty na tym odcinku stanęły z powodu upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury.

Natomiast we wrześniu 2015 roku zarządca infrastruktury ogłosił dwustopniowe, ograniczone przetargi na odcinek Jaworzno Szczakowa – Trzebina oraz Trzebina – Krzeszowice. W przypadku pierwszego przetargu wpłynęło 11 wniosków o dopuszczenie do drugiego etapu, a w przypadku drugiego przetargu wpłynęło 12 takich wniosków. Wedle przekazanych informacji, rozstrzygnięcie tych dwóch przetargów powinno nastąpić pod koniec bieżącego roku.

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą także postępowanie przetargowe na remont odcinka Kraków Mydlinki – Kraków Główny Towarowy. Do złożenia ofert w drugim etapie postępowania, zarządca zaprosił 9 firm.

Roboty, które nie wymagają zamknięć torowych na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki rozpoczną się w ciągu 3 miesięcy 2016 r. Pierwszych zamknięć należy spodziewać się w sierpniu br. na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.

Rozpoczęcie prac remontowo-budowlanych na odcinku Jaworzno Szczakowa – Krzeszowice planujemy na początku 2017 r. Zakończenie prac modernizacyjnych na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy planujemy w czerwcu 2019 roku – wyjaśnia Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK.

Po zakończeniu wszystkich prac skróci się czas przejazdu, gdyż pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Finansowanie modernizacji linii Katowice – Kraków ze środków na lata 2014-2020 ma zapewnić unijny instrument finansowy „Łącząc Europę”.

One comment

  1. Najmocniej przepraszam! Kiedy zostanie zmodernizowany przejazd przez Mysłowice?
    obecnie trwa około 6 minut bez postoju. Pośpieszny jadący około 5 km/h wygląda groteskowo.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *