Poza granice rezerwy

EN57
EN57-224, Koleje Śląskie

Gdy dziś rano na stacji w Zabrzegu ogłoszono, że pociąg nr 44102 z Wisły do Katowic przyjedzie z opóźnieniem 10 minut, wśród oczekujących nie było chyba nikogo, kto dałby wiarę, że nasz EZT dotrze do stolicy województwa na czas. Tymczasem, ku zaskoczeniu pasażerów, wspomnianą stratę na odcinku do stacji końcowej udało się odrobić niemal w całości.


Od kilku tygodni nie jest to zadanie proste, ponieważ na odnowionej linii kolejowej z Bielska-Białej do Katowic jedzie się płynnie, przyjemnie i, co najważniejsze, szybko. Nie za bardzo są więc możliwości na szlaku, którym podróżuje się praktycznie przez cały czas 120 km/h, odrobić taką stratę. Tymczasem, na peron 4 katowickiego dworca wjechaliśmy o godzinie 10.59, czyli z zaledwie 2-minutowym opóźnieniem.

Okazuje się więc, że są jeszcze rezerwy w rozkładzie jazdy, bo skoro pociąg EN57 AKŚ był w stanie na przestrzeni niespełna 50 kilometrów odrobić prawie 10 minut opóźnienia, to oznacza jasno, że w rozkładzie jazdy są jeszcze rezerwy, które dzisiaj zostały doskonale wykorzystane przez obsługę pociągu. Z drugiej jednak strony, dobitnie przekonaliśmy się, jak zachowawczo pod względem czasu przejazdu konstruowany jest rozkład jazdy Kolei Śląskich.

Istnieją więc przesłanki do stworzenia warunków, że możemy podróżować naszymi pociągami nieco szybciej. To bardzo ważne, bo dla wielu pasażerów czas przejazdu ma kolosalne znaczenie przy wyborze środka lokomocji. Oczywiście, nie chodzi o ułożenie napiętego do granic harmonogramu połączeń, bo to już przerabialiśmy z bolesnym skutkiem kilka lat temu. Kompromis w tym temacie byłby jednak silnie wskazany przy projektowaniu kolejnych rozkładów jazdy, czy przy wprowadzaniu kolejnych jego korekt.

7 komentarzy

  1. Taki rozkład jest konstruowany przez „fachowców” z PLK -i. Nie tylko na tej linii ale na innych są czasy jazdy i odjazdy brane z tzw. kapelusza „bo mi tak wyszło”
    Konstruktorzy rozkładów polegają na jakiś dziwnych wyliczeniach z komputera a przypominam – komputer wylicza to co programista napisze w programie. Kiedyś było 10 razy więcej pociągów i nie było tubletów, kompów, serwerów ect… a rozkład działał. Dam przykład z Cieszyna: PLK sobie ustaliła wyjazd o 14.30 do Czechowic i o 14.31 do Frydka Mistka. Dyżurny i tak z urzędu wyświetla wolną drogę na dwóch semaforach gdyż przebiegi na to pozwalają, rogatki na Zamkowej są zamykane ale najpierw jedzie jeden a za chwilę drugi. Ludzie na przejeździe się wk###iają bo pociąg przejeżdża a rogatki dalej zamknięte. Czy nie można dostosować się do rozkładu CD a więc wyjazd o 14.31 dla obydwu. No chyba że linia do Zebrzydowic jest tak zajęta że każda sekunda na wagę złota :-). To samo jest o 16 a więc 16.27 i 16.31 . Wyjazd winien być o 16.31 dla obydwu.

    1. Jeszcze tego brakowało żeby konstruktorzy brali pod uwagę zamykanie rogatek. Trudno, puszki poczekają.

  2. Rozkład jest elastyczny ze względu na różnoraki tabor, Elf traci na otwieraniu i chowaniu stopni jak i na zgode z komputera o dalszej jeździe, EN 57 wolniejszy ale sprawniejszy przy ruszaniu itd. Musi buć taka tolerancja w rozkładzie.

    1. Wiem Damianie dlatego piszę, że można go „podkręcić” ale bez szaleństw. Jeśli AKŚka nadrabia 8 minut od Zabrzegu do praktycznie Ligoty to te 4 minuty spokojnie byłyby do ugrania na dystanie Zabrzeg – Katowice. Pozdrawiam

  3. Akurat rezerwy w rozkładzie jazdy są zamawiane przez przewoźnika i chyba w Ks z automatu dawane jest 0,5 minuty na jeden przelot między stacjami i przystanki zatrzymania pociagu. To policzmy. Czyli od Zabrzegu do Katowic mamy rezerwę 6 minut. Resztę narobił kierownik z maszynista przez sprawne wsiadanie podróżnych do pociągu.
    Oczywiście rezerwy można poskraca np do 0,3 minuty wtedy z automatu schodzimy o 3,5 mniej do Katowic.

    1. Bzdura. Rezerwy daje konstruktor PLK zgodnie z wytycznymi które wylicza system. Czasami pociągi się rozwleka (tak jak ten) a czasami żyłuje. Przykłady pociągów wyżyłowanych widać na S1 gdzie trzeba się zmieścić między ekspresami, wtedy gdy zamiast 27WEb jedzie EN57 to nierzadko taki pociąg dorabia 10 minut opóźnienia. Odwrotne sytuacje zdarzają się jeśli tabor został zmieniony na lepszy.

  4. To czemu jak się wejdzie w wykresy w ruchu w dany pociąg to są tam wyszczególnione rezerwy z których można sobie coś ucinać 😛

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *