PKP PLK podsumowuje inwestycje na Śląsku

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.

Od grudnia mieszkańcy Gliwic zyskali szybkie, bezpośrednie połączenie z Warszawą oraz krótszą podróż do Katowic. Odnowione stacje Zabrze i Ruda Śląska Chebzie oraz przystanek Katowice Załęże zapewniają wygodną obsługę w połączeniach aglomeracyjnych. Na poprawę trasy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły 134 mln zł.


Codziennie między Gliwicami a Warszawą kursują 2 pary pociągów PKP Intercity – ED250 Pendolino, w czasie 2 h 42 min. Przed zmianą rozkładu było tylko jedno takie połączenie z czasem jazdy dłuższym o 20 minut i nie było ono obsługiwane tak nowoczesnym taborem. W nowym rozkładzie jazdy 2015/16 trasę z Katowic do Gliwic najszybsze pociągi pokonują w 25 minut, a składy regionalne w ok. 32 minuty. W ciągu doby na trasie Katowice – Gliwice – Katowice kursuje prawie 100 pociągów. To efekt przebudowanej infrastruktury i zwiększenia prędkości pociągów do 100 km/h.

Odcinek Katowice – Chorzów Batory był ostatnim wyremontowanym odcinkiem na trasie z Katowic do Gliwic. PLK wymieniła tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, gwarantują sprawny przejazd pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Lepszy komfort obsługi w ruchu regionalnym zapewnia pasażerom przebudowany przystanek Katowice Załęże.

Prace na trasie Katowice – Gliwice zaczęły się w 2013 roku na dwóch odcinkach Chorzów Batory – Świętochłowice – Ruda Chebzie oraz Zabrze – Gliwice. Kolejny odcinek Ruda Chebzie – Ruda Śląska – Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r.

Zakończenie prac na każdym z odcinków oznaczało poprawę w obsłudze pasażerów – krótszą o kilka minut podróż i wygodniejszy dostęp z peronów do pociągów – zaznacza Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK S.A.

Dla lepszej obsługi podróżnych, na stacjach Zabrze i Ruda Śląska oraz Ruda Chebzie, a także na przystanku Katowice Załęże perony zostały całkowicie przebudowane. Mają nową nawierzchnię, odnowione wiaty, oświetlenie i ławki. Kolejarze zamontowali czytelniejsze oznakowanie, tablice informacyjne i nagłośnienie.

Ponadto zakres prac na szlaku Katowice – Gliwice obejmował roboty z branży automatyki, telekomunikacji, elektroenergetyki oraz rewitalizację obiektów inżynieryjnych. Szacunkowy koszt wszystkich prac to ok. 134 mln zł.

Inwestycja na szlaku Katowice – Gliwice w liczbach:

  • 63 km nowych torów,
  • 63 km wymienionej sieci trakcyjnej,
  • 54 nowe rozjazdy,
  • 67 przebudowanych obiektów inżynieryjnych,
  • 4 przebudowane perony.

PLK w województwie śląskim

W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na Śląsku 2,5 mld zł na poprawę infrastruktury, lepszą obsługę pasażerów i usprawnienia przewozu towarów. Do 2023 r. planowane są inwestycje za 9 mld zł, poprawiające obsługę śląskiej kolei.

W połowie 2016 r. zakończy się przebudowa stacji i dworca w Gliwicach

Będą przebudowane dwa przejścia pod torami, wszystkie perony, które zostaną wyposażone w ruchome schody, wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie. Zapewniony będzie dostęp dla osób niepełnosprawnych. Całkowicie przebudowany i zmodernizowany zostanie budynek stacji.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *