Strategia a pragnienia roku następnego

P1020624„Zagadnieniu rozwoju transportu kolejowego poświęcone zostały także przedsięwzięcia zapisane w Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego. Znajdują się one na liście dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych i organizacyjnych, które mogą przyczynić się do osiągania strategicznych celów rozwoju systemu transportu w województwie” – to fragment dokumentu pt. „Plan rozwoju kolei w województwie śląskim – Dokument wdrożeniowy do Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego”


Dzisiaj jest taki dzień, że życzymy sobie, bez względu jaki dla kogo ten rok był, by było lepiej, to naszym pragnieniem jest by w roku 2016 zrealizować, bądź stworzyć warunki do realizacji jak największej ilości postulatów zawartych w tym dokumencie. Ze swej strony gwarantujemy, że informować będziemy o każdej, nawet najdrobniejszej inicjatywie, dążącej do podniesienia jakości transportu kolejowego w naszym województwie, czego sobie i Naszym Czytelnikom serdecznie życzymy.

W związku z pragnieniem przyszłej realizacji tych celów przedstawiamy główne przedsięwzięcia zapisane w zmodyfikowanej wersji Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego a nie ujęte w liście rankingowej RPO, przyjętej 9 grudnia kończącego się właśnie roku:

1. Budowa linii kolejowej do MPL „Katowice” w Pyrzowicach. Korytarz Katowice – Bytom – Pyrzowice.

Zakres to budowa infrastruktury kolejowej. Najbardziej kontrowersyjny punkt w dokumencie ze względu na ewentualne koszty i spodziewane zainteresowanie podróżnych. Będzie o tym niżej, ale lepszym rozwiązaniem jest generalna modernizacja linii 182. Niemniej budowa kolei „lotniskowej” jest w zamiarach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego i trzeba ten wpis uszanować.

2. Stworzenie szybkiej kolei regionalnej. Korytarze:

  • Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza – Częstochowa,
  • Katowice – Rybnik –Racibórz/Wodzisław Śląski – Chałupki,
  • Katowice – Tychy – Bieruń – (Oświęcim),
  • Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń,
  • Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec,
  • Katowice – (Kraków).

Zakres to budowa i modernizacja istniejącej infrastruktury kolejowej. To najważniejsze szlaki kolejowe w naszym regionie. Część planów modernizacji tych szlaków znalazła się w Krajowym Programie Kolejowym, część w Regionalnym Planie Operacyjnym. Tutaj należy w najbliższych latach spodziewać się stopniowego wzrostu jakości infrastruktury. Każda złotówka zainwestowana w te linie pozwoli na wzmocnienie znaczenia transportu kolejowego w systemie transportu województwa, zwiększenie dostępności transportowej wszystkich subregionów.

3. Stworzenie północnej obwodnicy kolejowej Metropolii Górnośląskiej – Tarnowskie Góry – Zawiercie (linia nr 182).

Zakres to odbudowa infrastruktury kolejowej. Naszym zdaniem najważniejsza linia do odbudowy. W najbliższych dniach przedstawimy argumenty na jej potencjał, porównując skutki jej pełnego udrożnienia na tle rozwiniętych regionów Europy Zachodniej. Punkt niezbędny do realizacji

4. Przebudowa, odbudowa i remont linii kolejowych łączących miasta aglomeracji,miasta powiatowe oraz ważne węzły kolejowe. Mowa tu o korytarzach będące uzupełnieniem tych wskazanych w przedsięwzięciu pn. „Stworzenie szybkiej kolei regionalnej”. Mowa w szczególności o:

  • Koniecpol – Częstochowa – Lubliniec,
  • Częstochowa – Radomsko,
  • Kalety – (Zduńska Wola), Lubliniec – (Kluczbork),
  • Sosnowiec – Olkusz,
  • Gliwice – Kędzierzyn-Koźle,
  • Gliwice – Strzelce Opolskie,
  • Chałupki – Kędzierzyn Koźle,
  • Jastrzębie Zdrój – Rybnik – (Katowice),
  • Jastrzębie Zdrój – Pawłowice – Żory – Orzesze – (Katowice),
  • Bielsko-Biała – Cieszyn, Bielsko-Biała – (Wadowice), Żywiec – (Sucha Beskidzka),
  • Czechowice-Dziedzice – Oświęcim.

Zakres to przebudowa, odbudowa i remont linii kolejowych – „Zwiększenie dostępności transportowej województwa, udrożnienie układu transportowego Metropolii Górnośląskiej i aglomeracji, ograniczenie pojazdów na drogach poprzez wykorzystanie połączeń kolejowych (w tym nowe przystanki)”. Tak mówi dokument, a nasz pogląd na ten punkt jest bardzo krótki – Jego pełna realizacja sprawiłaby, że województwo śląskie stałoby się posiadaczem świetnej infrastruktury kolejowej, na podstawie której można by stworzyć świetną kolej regionalną.

5. Budowa kolei dużych prędkości. Korytarz (Warszawa) – Katowice – (Ostrawa)

Najdroższy punkt (koszt ponad 4 miliardy złotych) listy podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, polegający na generalnej rewitalizacji linii E65 pomiędzy stacjami Będzin Miasto i Zebrzydowice. W roku 2016 dowiemy się, czy program będzie realizowany, niemniej zarządca infrastruktury podjął już działania (głównie starania o decyzje środowiskowe), by projekt został zrealizowany. Jeśli się to uda, to nasze województwo stanie się głównym ośrodkiem tranzytowym na linii Warszawa/Trójmiasto – południowa Europa.

6. Rozbudowa CMK poprawiającej prędkość połączenia między Katowicami a Krakowem. Korytarz Katowice – Kraków

Tutaj pozostaje mieć nadzieję, że PLK wyciągnęła wnioski z błędów popełnionych podczas nieudanych prób modernizacji tej linii w ostatnich latach i tym razem (są już ogłoszone nowe przetargi) uda się połączyć Śląsk z Krakowem nowoczesną, szybką linią kolejową. O tym jak wielkie znaczenie ma ten szlak świadczy wypowiedź Jacka Leonkiewicza, prezesa PKP Intercity S.A., który powiedział, że po modernizacji odcinka Katowice – Kraków pociągi tego przewoźnika będą w stanie kursować miedzy tymi miastami nawet co 30 minut. Tak często PKP Intercity nie jeździ w naszym kraju na razie nigdzie.

To tak z grubsza najbardziej istotne problemy i proponowane kierunki rozwoju sieci kolejowej województwa śląskiego. Ale akurat dzisiaj można powiedzieć, że jest na to cały rok, by jak największą część tej strategii spróbować przenieść z papieru czy sieci do otaczającej nas kolejowej rzeczywistości.

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *