„Bezpieczny Przejazd” coraz bezpieczniejszy

csm_Bezpieczny_przejazd_28.12_9bc9ce57b7
Fot. PKP PLK

Ponad 100 wydarzeń, 500 godzin edukacji, spoty filmowe oraz radiowe i tysiące ulotek – to część działań Polskich Linii Kolejowych w ramach kampanii „Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. Akcja, prowadzona już jedenasty rok, przypomina i promuje odpowiedzialne zachowanie na przejazdach kolejowo-drogowych. 


– Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa na polskiej kolei należy do priorytetów Polskich Linii Kolejowych. Kampania Bezpieczny przejazd to jeden z elementów programu poprawy bezpieczeństwa, który poza działaniami w obszarze technicznym, inwestycyjnym, pracowniczym i organizacyjnym, obejmuje właśnie edukację kierowców oraz pieszych i przypomina o odpowiedzialnym zachowaniu na przejazdach i przejściach – mówi Andrzej Pawłowski wiceprezes PLK.

Od 2010 r. zmniejszyła się liczba wypadków i kolizji na przejazdach i przejściach kolejowych. W 2014 r. było o 14% mniej wypadków i kolizji na przejazdach niż rok wcześniej. Pierwsze półrocze 2015 to blisko 20% mniej wypadków i kolizji na przejazdach, niż w analogicznym okresie 2014. Za kolizje na przejazdach w 98 procentach odpowiadają kierowcy. Brawura, pośpiech, skłonność do ryzyka, niekiedy alkohol. Oto główne przyczyny tragicznych zdarzeń na kolei.

W kampanii ku przestrodze pokazano symulacje wypadków samochodu i pociągu – szczególnie mocny przekaz na temat konieczności przestrzegania przepisów ruchu drogowego na skrzyżowaniu toru i drogi. Bezpośrednie przyczyny takich zdarzeń to ignorowanie sygnałów zakazujących wjazdu: czerwonego światła, zamykanych rogatek, znaku stop, czy też ograniczenia prędkości. Nieodpowiedzialni kierowcy taranują zamknięte rogatki lub omijają slalomem czekające samochody i zamknięte półrogatki, pomijają nakaz zatrzymania przed torami lub nie zachowują szczególnej ostrożności w trudnych warunkach atmosferycznych.

150 000 ulotek, przypominających o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, trafiło do kierowców i pieszych m.in. podczas wspólnych akcji PLK i Straży Ochrony Kolei oraz policji. Ponadto 300 plakatów kampanijnych na stacjach i peronach dodatkowo zwraca uwagę na bezpieczne przekraczanie torów. To apel do tych, którzy z pociągu przesiądą się do samochodów, na rowery lub motocykle. Materiały promujące bezpieczne zachowania kolportowane były także na 64 spotkaniach plenerowych np.: podczas Dni Techniki Kolejowej w Sosnowcu, pokazu sprzętu ratownictwa technicznego w Skarżysku Kamiennej, festynu w Szczecinie, Targach TRAKO w Gdańsku. Tysiące kierowców usłyszało również spoty radiowe o bezpieczeństwie na przejazdach i widziało film kampanii.

Z 500 godzin edukacji skorzystało ponad 30 tysięcy dzieci i młodzieży. Tym działaniom poświęcony był głównie październik. W dziesięcioletniej historii kampanii to rekord – zarówno pod względem liczby prelekcji, jak i wyedukowanych młodych ludzi.

Liczymy, że dzięki prelekcjom w szkołach i na przejazdach, najmłodsi odbiorcy nie tylko przygotowują się do bezpiecznego korzystania z przejazdów np. przechodzenia, czy przejeżdżania na rowerze lecz również będą zwracać uwagę na bezpieczeństwo dorosłym kierowcom, z którymi jeżdżą – mówi Anna Smolińska, koordynatorka kampanii z Zakładu Linii Kolejowych w Warszawie.

Do najmłodszych odbiorców kampanii adresowane były również konkursy rysunkowe angażujące także nauczycieli i rodziców.

BEZPIECZNY PRZEJAZD w liczbach (I-XI.2015):

  • 150 000 ulotek dla kierowców i pieszych o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach,
  • 699 (465 w „Październik Miesiącem Edukacji” – PME) prelekcji edukacyjnych,
  • 31 059 wyedukowanych dzieci w ramach prelekcji PME,
  • 300 plakatów kampanijnych na stacjach i peronach,
  • 7 konferencji prasowych dot. bezpieczeństwa na przejazdach,
  • 6 ogólnopolskich akcji edukacyjnych „Szlaban na ryzyko!” na ok. 400 przejazdach,
  • 64 imprezy plenerowe,
  • 40 emisji spotu kampanijnego w Polskim Radiu,
  • 3 symulacje na przejazdach kolejowo-drogowych,
  • 31 akcji prewencyjnych na przejazdach,
  • 2 konkursy rysunkowe

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *