Dwa lata starań o sukces

Wyjazd linią nr 190 z Cieszyna do Goleszowa. Za kilka lat ma tu wrócić kolejowa cywilizacja
Wyjazd linią nr 190 z Cieszyna do Goleszowa.

Samorządowcy powiatu cieszyńskiego i inne podmioty zaangażowanie w ocalenie linii kolejowej 190, łączącej Bielsko-Białą z Cieszynem odnieśli pierwszy spektakularny sukces, doprowadzając do wpisania na listę rankingową Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020 fragmentu tego szlaku pomiędzy Cieszynem a Goleszowem. Będzie on realizowany z funduszy unijnych wraz z planowanym od dawna projektem rewitalizacji linii kolejowej z Bieniowca przez Chybie, Skoczów, Goleszów do Wisły Głębce.


Walka o to trwała 2 lata i okazało się, że warto było spróbować nakłonić organy decyzyjne do podjęcia próby uratowania tego szlaku. Pozostaje jeszcze do załatwienia sprawa odcinka linii nr 190 pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem, ale i tu zostały już podjęte działania mające w przyszłości umożliwić tam powrót pociągów.

Takie są decyzje Zarządu Województwa Śląskiego podjęte na początku grudnia. Wtedy to został uchwalony dokument pt. „Plan rozwoju kolei w województwie śląskim – Dokument wdrożeniowy do Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego”. Ustala on priorytety działań, które wyznacza sobie urząd marszałkowski naszego województwa w tematyce transportu kolejowego na najbliższe lata. Ponieważ dokument jest bardzo obszerny, to będziemy stopniowo prezentować wszystkie najważniejsze zagadnienia, które się w nim znalazły

Jednym z nich jest uchwalenie ostatecznej wersji listy rankingowej projektów dotyczących modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych przewidywanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Wygląda ona tak:

  • Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów –Bieniowiec – Skoczów – Goleszów– Cieszyn/Wisła Głębce, powiat cieszyński, koszt – 290,8 mln zł,
  • Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim, powiat mikołowski, Tychy, powiat bieruńsko-lędziński, koszt – 207,9 mln zł,
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy –Sumina – Rybnik, powiat rybnicki, koszt – 84,6 mln zł,
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 148 na odcinku Pszczyna – Żory, Żory, powiat pszczyński, koszt – 46 mln zł,
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna, Bielsko-Biała, powiat bielski, koszt – 56 mln zł,
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn, powiat cieszyński, koszt – 94,1 mln zł.

W porównaniu do poprzedniej propozycji jest kilka zmian. Najważniejszą jest to, że projekty nie są podzielone na podstawowe i rezerwowe. W myśl zamierzeń nowej uchwały mają one do roku 2021 zostać zrealizowane wszystkie, więc ich kolejność ma charakter wyłącznie porządkowy pod względem przewidzianych nakładów.

– W przypadku Instytucji Zarządzającej RPO WSL 2014-2020 nie ma konieczności zapewnienia żadnych działań ponad te, które określone są w samym Programie. We wdrażaniu działań dotyczących infrastruktury kolejowej nie będzie zaangażowana żadna instytucja pośrednicząca. Beneficjentami projektów identyfikowanych w Planie są: PKP PLK S.A. oraz Województwo Śląskie. PKP PLK S.A., z uwagi na to, że realizuje bardzo dużą liczbę inwestycji wspartych z poziomu krajowego, posiada bogate doświadczenie w realizacji projektów – czytamy w uchwalonym 9 grudnia planie.

Podajemy dzisiaj tylko to, co najważniejsze. Po przerwie świątecznej przedstawimy zakres prac i kryteria wyboru do RPO każdej linii z osobna oraz opiszemy jakie są zamierzenia w stosunku do innych szlaków kolejowych w naszym województwie, które na liście rankingowej się nie znalazły. Wszystko wskazuje jednak na to, że również i tutaj można w najbliższych latach spodziewać się dobrych wieści. Trzeba jednak tylko się trochę postarać. W Cieszynie już wiedzą jak robić to skutecznie.

4 komentarze

  1. To jest bardzo dobra wiadomość.
    Jednak żeby te kosztowne inwestycje, na bądź co bądź liniach lokalnych, przyniosły oczekiwany efekt dla miejscowych społeczności potrzebne są dobre projekty. Powinny one uwzględniać aktualnie istniejące uwarunkowania siedliskowo-komunikacyjne, a więc również potencjalne nowe lokalizacje przystanków. Np. na takiej linii jak Cieszyn – Bielsko-Biała na części odcinków pociąg mógłby być namiastką szybkiego tramwaju.

    1. Nie wydaje mi się, bym był zbyt ograniczonym umysłowo. Jednakże, patrząc na ruch DROGOWY między Cieszynem a Bielskiem, i patrząc na zmiany w komunikacji kolejowej na tym odcinku, wydaje mi się, że ktoś tu jest IDIOTĄ (nie boję się tego słowa!), doprowadzając do sytuacji, jaka jest! Czy ktoś się do tego przyzna ?!! Może niejaki Buzek, którego wszędzie pełno i za nic nie odpowiada??!!

    2. Jaka dobra wiadomość? O czym ty pieprzysz kolego? Dobra wiadomość będzie, gdy mieszkańcy MNISZTWA, BAŻANOWIC, GOLESZOWA, GOLESZOWA GÓRNEGO, BŁADNIC, SKOCZOWA, POGÓRZA, JAWORZA, JASIENICY, WAPIENICY i STAREGO BIELSKA usłyszą z megafonu, że mogą wsiąść do pociągu (na ISTNIEJĄCEJ linii kolejowej !!!) i dojechać do pracy, szkoły, uczelni, kochanki w BIELSKU-BIAŁEJ !!!!! Czujesz to ?!!!

  2. Dzięki wpisaniu tej nieczynnej linii jest jeszcze mniejsza szansa na remont czynnej Zebrzydowice – Cieszyn…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *