Wracają nawet bilety miesięczne

Czy uruchomienie połączeń frydek-Mistek - Cieszyn pomoże w powrocie kolejowej cywilizacji do Cieszyna. By tak się stało ważna również będzie dla podróżnych oferta na linii S58
Czy uruchomienie połączeń Frydek-Mistek – Cieszyn pomoże w powrocie kolejowej cywilizacji do tego miasta?

Dwa dni funkcjonowania pociągu nr 94304 linii S58 Cieszyn (odj.8.40) – Czechowice-Dziedzice pokazały, że postulowane od dawna połączenie grodu nad Olzą ze światem po godzinie 8 rano jest po prostu potrzebne. Dzisiaj z tego pociągu w Zabrzegu na pociąg nr 44102 Wisła Głębce – Katowice przesiadło się 8 osób, z tego dwie (studenci) z biletami miesięcznymi z Cieszyna do Katowic.


Dodajmy, że bilet miesięczny w tej relacji to zjawisko dawno niespotykane, wręcz prehistoryczne. Nie jest to oczywiście frekwencja na skalę tej z roku 2012, gdy korzystało z tej formy podróży kilkadziesiąt osób dziennie, ale wczorajsza liczba pasażerów, które skorzystały z tego kombinowanego połączenia z Cieszyna czy Kaczyc do Katowic, każe zastanowić się nad stworzeniem w tym systemie większej liczby pociągów. Zwracamy tu również uwagę na kierunek powrotny.

Jeżdżący trasami S1 czy S5 spojrzą z ironią na te rezultaty, ale dla stałych bywalców linii S58 (bez względu na to ilu ich jest) to wynik dawno nie notowany. Po raz kolejny okazuje się, że nie można wszystkich dzieci rewolucji topić w hurcie, tak jak zrobiono po krachu KŚ w 2012 roku. Akurat linia S58 miała w tym czasie okres największej prosperity, a autor zawsze będzie powoływał jako przykład pociąg, który wyjechał z Cieszyna 31 grudnia 2012 o godzinie 11.20., na pokładzie którego było ponad 60 osób. Przesiadka w Zabrzegu, zamiast w Czechowicach-Dziedzicach, pozwala zaoszczędzić kwadrans, co w ostatecznym rozrachunku ma ogromne znaczenie.

Pamiętajmy dodatkowo, że od 2012 roku znacznie zmieniły się warunki podróżowania fragmentem linii 93 od posterunku Ochodza do stacji w Czechowicach. Obecnie „pędzi” się tam z prędkością 20 km/h, co powoduje, że pociągi KŚ są wytrasowane na tym odcinku na 10 a nawet 11 minut. Nawet przy najlepszym skomunikowaniu czas podróży do stolicy województwa czy Tychów i Pszczyny wydłuża się o około 20 minut. W 2012 roku dzięki przesiadkom w Zabrzegu można było pokonać dystans z Cieszyna do Katowic w najlepszym wypadku w 117 minut, dzisiaj przy skorzystaniu z pociągów nr 94304 i 44102 zajmuje 137 minut. A jednak są tacy, którzy chcą spróbować.

Będziemy ze zdwojoną uwagą patrzeć na rozwój sytuacji na linii S58, ponieważ Cieszynowi i miejscowościom przez które przebiega linia nr 90 (m.in. Pogwizdów, Kaczyce czy Kończyce) również należy się połączenie kolejowe z resztą województwa na przyzwoitym poziomie i być może uruchomienie „centrum przesiadkowego” w Zabrzegu jest jednym z od dawna poszukiwanych sposobów pobudzenia tej linii do ponownego życia. Może to początek drogi do próby skorygowania rozkładu jazdy w taki sposób, by był on przyjazny dla podróżnych. Wystarczyły małe namiastki wyjścia naprzeciw pasażerów i, czy się to komuś podoba czy nie, zaczynają oni powoli przekonywać się z powrotem do tego środka transportu. Nawet w wersji EN57, która uparcie krąży po S58, chociaż miały się tu w większości pojawiać pociągi SA109.

4 komentarze

  1. To relacja z 15 grudnia, a nie 14 :-), artykuł miał chyba wyjść 16, a nie 15 grudnia. Trzeba poprawić 🙂

    1. Dzięki za info. Nie wiem czemu dla nas dzisiaj było wczoraj zamiast jeszcze dzisiaj. Pozdrawiamy

  2. Cały szkopuł tkwi w stanie torowiska należącego do Polskich Leni Kolejowych, ja osobiście i tak wole jechać pociągiem te około 30 minut dłużej niż busem bo mam komfort a ceny biletów są przybliżone , na to miast szynobus SA109 po tak krzywym torowisku jaki leży na odcinku Cieszyn – Zebrzydowice powoduje u połowy potencjalnych podróżnych wahania po między takim pociągiem a busikiem.

    1. Damianie witam
      Nie wątpię, że SA109 bardziej się telepie niż kibel, ale z kolei wiesz jaki jest społeczny odbiór EN57. Chodzi o to, że osobiście słyszałem zapewnienia że od nowego rozkładu będą tam jeździć głównie SA109. Na razie głównie jednak jeżdżą EN57. Pozdrawiam

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *