Koło nas przybywają RegioPantery

Regionova 814 - od jutra sześć razy w Cieszynie
Regionova 814 – od jutra sześć razy dziennie w Cieszynie, choć akurat nie ten pociąg, bo to jeden z pięciu dofinansowanych przez UE

W związku z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów dojdzie do kilku zmian w kursowaniu pociągów w województwie morawsko-śląskim w Czechach. Oczywiście, kursów nadal będzie dużo i poruszającym się w takcie gdzie się tylko da. Nowością taborową ma być pojawienie się pociągów RegioPanter, na potrzeby których stworzono dwie nowe linie w kierunku Studenki i ostrawskiego lotniska. Poniżej w skrócie założenia rozkładu jazdy 2015/16 dla tego sąsiadującego z nami województwa.


Linie R1, S1 i S2 – drobne korekty

Każdego dnia CD uruchomią na terenie województwa morawsko-śląskiego 28 przyspieszonych i 745 osobowych pociągów pasażerskich. Najistotniejszą zmiany w województwie jest skorygowanie podmiejskich linii S2, S3 i S4, dla których najważniejszą stacją przesiadkową stanie się główny dworzec w Ostrawie.

Najważniejsze w schemacie połączeń wokół stolicy województwa zostaną pociągi linii S1 i R1 z Czeskiego Cieszyna do Opawy. Jednak w związku z przyspieszeniem pociągów linii R10 z Ostrawy przez Krnów i Opawę do Ołomuńca zostanie wprowadzony odpowiedni odstęp czasowy z kursami linii R1, co pozwoli stworzyć regularny takt między stacjami Ostrawa Świnów – Opawa Wschód. Dzięki wdrożeniu nowych pociągów RegioPanter, postanowiono o skróceniu linii S2 z Mostów u Jabłunkowa do Ostrawy Głównej (dotychczas funkcjonowała ona do Studenki), co pozwoli na lepsze skoordynowanie obiegów pociągów City Elefant.

Linia S4

Nowa linia S4 połączy Bogumín, Ostrawę, Studenkę i Lotnisko Ostrawa. Codziennie będzie jeździć osiem par i jedna para sezonowa, które będą zapewniać połączenie z lotami czarterowymi z ostrawskiego lotniska. Spodziewane jest również, wysłanie dodatkowych pociągów w ramach corocznych Dni NATO, które 17 i 18 września 2016 roku odbędą się w Ostrawie. Linia S4 w tym czasie zaczynać się będzie w Ostrawie (Dworzec Główny) a nie w Boguminie i nie będzie skomunikowana z linią S2.

Normalnie S4 będzie obsługiwana przez pociągi RegioPanter o pojemności 147 miejsc w klasie 2 i 9 miejsc w klasie 1. Zostały one zamówione już w ramach nowej perspektywy unijnej.

Linia S3

Obsługiwać ona będzie trasę Bogumin – Ostrawa – Studenka – Suchodół nad Odrą. Pociągi na tej linii województwo morawsko-śląskie zamówiło u CD razem z województwem Ołomunieckim. To ostatnie obsługuje linię do Wsetina przez Przerów, a linia S3 ma ułatwić życie pasażerom przesiadającym się do pociągów pospiesznych Brno – Bogumin. Podobna sytuacja jest w przeciwnym kierunku, kiedy przybycie pociągu do Brna w Granicy nad Morawą poprzedzi wjazd pociągu linii S3. Na większości pociągów CD zatrudnią jednostki RegioPanter na obiegach połączonych z linią S4.

Nowe pociągi pasażerskie z Polską

O współpracy województwa śląskiego i Kolei Śląskich z CD i województwem morawsko-śląskim pisaliśmy już tyle razy, że szczegóły pominiemy. Informujemy tylko, że na linii Frydek-Mistek – Czeski Cieszyn – Cieszyn od jutra kursować będą pociągi 814 Regionova. Były wątpliwości, czy akurat te składy będą mogły wjechać do Polski z racji dofinansowania przez UE modernizacji tych składów, jednak okazało się, że dofinansowano zakup 5 takich pociągów, a województwo morawsko-śląskie dysponuje 13 takimi pociągami i problemu nie będzie.

Nowy środkowy przystanek Hawierzów Střed

Na linii 321 Opawa – Ostrawa – Czeski Cieszyn w roku 2016 powstanie nowy przystanek osobowy Hawierzów Střed (pomiędzy stacjami Havierzów a Hawierzów-Sucha).

Tabor (stary i nowy)

O jednostkach elektrycznych 650 RegioPanter dla pociągów pasażerskich na liniach S3 i S4 było powyżej.
Podstawowym pociągiem w regionie będzie 12 jednostek CityElefant 471. Cztery z nich zapewnią większość obsady na linii S2 Mosty u Jablunkova – Bogumin – Ostrawa. Dwie jednostki zapewnią kompleksową obsługę linii R1. Kolejne cztery jednostki zapewnią 100% pokrycia linii S1.

Regionova 814 w sile 13 sztuk zapewni 100% obsady na liniach 279 Studénka – Bílovec, 278 Suchdół nad Odrą – Nowy Jiczin miasto, 322 Frydek-Mistek – Czeski Cieszyn i 324 Frýdlant nad Ostrawicą – Ostrawice. Na liniach 314 Opawa Wschód – Hradec nad Morawicą i 317 Opawa Wschód – Hluczín Regionova obsadzi 65% kursów w dni powszednie i od wszystkie w sobotę i niedzielę. W dni powszednie, z wyjątkiem wakacji, Regionova będzie działać na wszystkich połączeniach na trasie 318 Kravaře na Śląsku – Chuchelná. Około 10 % kursów pociągi te obsadzą na linii 323 Ostrawa Główna- Valasske Mezirici. Na wybranych pociągach na tym szlaku pojadą cztery zmodernizowane jednostki spalinowe serii 842 z nowymi wagonami serii Bdtn756 /7.

Wyłączenie Krnów – Opawa Wschód

Na koniec informacja o zaplanowanych już pracach remontowych w związku z planowaną modernizacją linii kolejowej z Krnova do Opawy Wschód od 1 marca do 7 grudnia 2016. Nastąpi wtedy całkowite wstrzymanie ruchu kolejowego i wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *