Podróż od 26 zł (Cz.4:Praga)

Praski Zamek
Praski Zamek

Czas na prezentację kolejnej atrakcji turystycznej, którą można zwiedzić po wprowadzeniu 13 grudnia nowego rozkładu jazdy pociągów, dzięki porozumieniu Kolei Śląskich i Českych Drah. Tym razem proponujemy wyjazd do Pragi, czeskiej stolicy. Nie polecamy wyjazdu na jeden dzień, owszem można w ciągu ośmiu godzin zobaczyć co najważniejsze, ale wszystkie atrakcje miasta położonego na siedmiu wzgórzach warte są pobytu dłuższego niż kilka godzin. Tym bardziej, że za dojazd tam i z powrotem do tego miasta w Czechach, dzięki biletom KŚ i ČD zapłacimy już od 98 złotych, bez względu na to czy będziemy tam jeden czy dwa dni.


Praga (czes. i słow. Praha, niem. Prag) – stolica i największe miasto Czech, położone w środkowej części kraju, nad Wełtawą. Jest miastem wydzielonym na prawach kraju, będąc jednocześnie stolicą kraju środkowoczeskiego.Praga jest ośrodkiem administracyjnym, przemysłowym, handlowo-usługowym, akademickim, turystycznym i kulturalnym o znaczeniu międzynarodowym. Jest siedzibą większości czeskich urzędów centralnych (w tym parlamentu, prezydenta i rządu), związków wyznaniowych działających na terenie Czech, a także licznych firm, stowarzyszeń, organizacji i uczelni. Stanowi najważniejszy w skali kraju węzeł drogowy i kolejowy, posiada również międzynarodowy port lotniczy i sieć metra.

Dzisiejsza Praga powstała w 1784 r. z połączenia pięciu wcześniej samodzielnych, lecz powiązanych ze sobą organizmów, których początki sięgają średniowiecza: Starego Miasta, Nowego Miasta, Josefova, Małej Strany i Hradczan – siedziby władców czeskich. Od 1992 r. zabytkowe centrum miasta znajduje się liście światowego dziedzictwa UNESCO. Ze względu na bogactwo atrakcji, należy do najchętniej odwiedzanych miast Europy.
Według tradycji oryginalna czeska nazwa miasta Praha pochodzi od czeskiego słowa práh – próg i jest związana z księżniczką Libuszą. Etymologia nazwy miasta zbudowanego nad progiem lub jazem – rzecznym brodem pochodzi od historycznej nazwy przeprawy przez Wełtawę w okolicy dzisiejszego Mostu Karola.

Według danych z 2008 ludność miasta wynosi 1 226 697 osób , natomiast powierzchnia – 496 km². Praga oficjalnie podzielona jest na dziesięć obwodów, które z kolei dzielą się na dzielnice. Obszar metropolitalny Pragi liczy, według danych Eurostatu z 2004 r., 1 964 750 mieszkańców.

Tradycyjnie, zerknęliśmy do Wikipedii jeśli chodzi o Zabytki i atrakcje turystyczne miasta. W 1992 r. zabytkowe centrum Pragi zostało zapisane na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Praga jest uważana za jedno z najbardziej atrakcyjnych miast Europy, z tego względu corocznie odwiedzają ją liczne rzesze turystów. W mieście znajduje się ponad 20 muzeów i prawie 100 galerii. Niektórymi z atrakcji turystycznych są: Hradczany z zamkiem oraz gotycką katedrą św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha (św. Adalberta), Złota Uliczka, Malá Strana – pełna kościołów, pałaców i ogrodów oraz urokliwych uliczek, barokowy kościół św. Mikołaja z XVIII wieku na Malostranské náměstí, Loreta, Stare Miasto na prawym brzegu Wełtawy, Ratusz Staromiejski (XIV wiek) ze słynnym zegarem astronomicznym Orloj na Staroměstské náměstí, Týnský Chrám – Kościół Marii Panny przed Tynem, kiedyś centrum husytyzmu, Ratusz Nowomiejski (XV wiek), różne miejsca powiązane z Franzem Kafką, Most Karola, Ściana Johna Lennona, dzielnica żydowska Josefov, wzgórze Wyszehrad, Wzgórze Petřín, praski metronom, Miejski Dom Reprezentacyjny, wieża telewizyjna z platformą widokową w dzielnicy Žižkov, Galeria Narodowa Sztuki Europejskiej (kolekcje malarstwa europejskiego), Galeria Narodowa w Pradze, liczne zabytkowe piwiarnie np. U Fleků, U Kocoura czy U sv. Tomaše, „Tańczący dom” nad Wełtawą, Teatr Narodowy w Pradze, Stadion Strahov, Synagogi Pragi, ogród zoologiczny, ogrody botaniczne, Brama Prochowa, Dworzec Główny, Dworzec Masaryka

Znane dzielnice Pragi: Holešovice, Hradčany, Josefov, Karlín, Libeň, Malá Strana, Nové Město, Smíchov, Staré Město, Vinohrady, Vršovice, Vyšehrad, Zbraslav, Žižkov.

Najbardziej znane praskie Kościoły to: Klementinum, husycki, Narodzenia, Zbawiciela, Loreta, Marii Panny przed Tynem, Marii Panny, Matki Boskiej Nieustającej Pomocy, Matki Boskiej Zwycięskiej, Matki Bożej Śnieżnej, Panny Marii Anielskiej, Panny Marii Pod Łańcuchem, św. Barbary, św. Castulusa, św. Cyryla i Metodego, św. Ducha, św. Franciszka, św. Gawła, św. Idziego, św. Ignacego, św. Jakuba, św. Jana na Skałce, św. Jerzego, św. Józefa, św. Krzyża, św. Małgorzaty, św. Marcina w Murze, św. Mikołaja na Malej Stranie, św. Mikołaja na Starym Mieście.

Komunikacja w Pradze jest na bardzo wysokim poziomie jednak w dotarciu do najważniejszych zabytków i atrakcji warto skorzystać z dwóch środków transportu

  • praskie metro – trzy sprawne linie (A, B, C) łączące centrum miasta z najbardziej nawet peryferyjnymi dzielnicami
  • Esko – system szybkiej kolei miejskiej. Pod obecną nazwą funkcjonuje od 9 grudnia 2007. Jest częścią zintegrowanego systemu komunikacyjnego Pragi. Esko jest głównym środkiem transportu z Pragi do Kolína, Nymburka, Benešova, Berouna i Kralup nad Wełtawą. Na tych trasach niezbędne okazało się uruchomienie pociągów w takcie półgodzinnym. W latach 90 rozpoczęto przebudowę korytarzy przez Pragę oraz stopniowo wymieniano tabor. Elementem kulminacyjnym było połączenie stacji Praha-Libeň, Praha-Vysočany i Praha-Holešovice, co pozwoliło na połączenie dworca głównego i dworca Masaryka ze wszystkimi kierunkami wychodzącymi z miasta. Przełomem na skalę powstania jednolitego systemu było powstanie zintegrowanego systemu komunikacji praskiej (PID), który zainicjowano w roku 1992. Wprowadzono zintegrowany bilet strefowy. Cena 30-minutowego biletu to 24 Kc, natomiast całodzienny na wszystko co porusza się w Pradze, łącznie z kolejką linową w centrum miasta (niestety, aktualnie w remoncie), to wydatek 110 Kc.

Podobnie jak w przypadku wyprawy do Ołomuńca najszybciej dotrzemy z Katowic do Bogumina (przyj. 8.32) kombinowanym połączeniem z Katowic (wyj.6.13) z przesiadką w Chałupkach, po czym o godzinie 9.06 ruszy pociąg Pendolino (SC 510), który zawiezie nas prosto do Pragi na godzinę 12.15. Warto pamiętać, że na podróż tej klasy pociągiem jesteśmy zobowiązani dopłacić do ceny biletu 35 Kc za każdą osobę za miejscówkę. Konkurencja na czeskich szlakach kolejowych znacznie obniżyła cenę tej opłaty, która jeszcze dwa lata temu wynosiła 200 Kc. Generalnie z podróżą do czeskiej stolicy nie ma z Bohumina żadnego problemu, bo tylko pociągi CD kursują tam co godzinę, z ta różnicą że podróż pociągiem klasy EC lub Ex zajmie nam 3 i pół godziny, natomiast Pendolino dowiezie nas tam o 20 minut szybciej.

W przypadku powrotu trzeba sobie zaplanować tak zwiedzanie miasta, by wyjechać z Pragi pociągiem SC 511 o godzinie 15.43., by być w Boguminie o 18.52, tak, by zdążyć na pociąg KŚ do Katowic przez Racibórz odjeżdżający o 19.00. Oczywiście to szybkie i skuteczne połączenie w przypadku dwudniowego wypadu do Pragi. O noclegi nie należy się obawiać jednak w tym wypadku warto pamiętać o zasadzie – Im dalej od centrum, tym taniej… Najtaniej można w czeskiej stolicy przespać się już za ok. 500 koron, czyli ok. 75 zł

One comment

  1. Można taniej – hostele oferują miejsca i po 240, 250 czy 260 koron. W ostatni weekend za tyle nocowałem. A dojazd z Czeskiego Cieszyna ekspresem i EC bajera! 🙂

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *