Podróż od 26 zł (Cz.3: Ołomuniec)

Ołomuniec
Ołomuniec

Czas na prezentację kolejnej atrakcji turystycznej, którą można zwiedzić po wprowadzeniu 13 grudnia nowego rozkładu jazdy pociągów, dzięki porozumieniu Kolei Śląskich i Českych Drah. Tym razem proponujemy wyjazd do Ołomuńca, który dzięki wspomnianej wyżej inicjatywie będzie można zwiedzić w ciągu jednego dnia. Za dojazd tam i z powrotem do tego miasta w Czechach, dzięki biletom KŚ i ČD zapłacimy już od 42 złotych.


Na początek tradycyjnie zerkamy do Wikipedii: Ołomuniec (czes. Olomouc, niem. Olmütz, dialekt hanacki Olomóc albo Holomóc) – miasto we wschodniej części Czech, na Obniżeniu Górnomorawskim, u ujścia Młyńskiego Potoku i Bystrzycy do Morawy. Jest stolicą kraju ołomunieckiego, powiatu Ołomuniec, a także archidiecezji Kościoła rzymskokatolickiego i Czechosłowackiego Kościoła Husyckiego oraz eparchii Kościoła Prawosławnego Czech i Słowacji. Stanowi historyczną stolicę Moraw i jest głównym miastem regionu etnograficznego Haná. Według danych z 2009 r. powierzchnia miasta wynosi 103,36 km², a liczba jego ludności – 102 255 osób.

Ołomuniec jest jednym z najważniejszych w skali kraju ośrodków administracyjnych, przemysłowych, handlowo-usługowych, akademickich i kulturalnych. Stanowi także ważny węzeł drogowy (drogi ekspresowe w kierunku Brna i Pragi, Ostrawy/Bielska-Białej i Hradca Králové/Wrocławia) i kolejowy (połączenia ze Słowacją, Polską, Brzecławiem przy granicy z Austrią ora oczywiście Brnem i Pragą przez którą i Pilzno do Niemiec).

Rozległe ołomunieckie Stare Miasto jest drugim, po centrum Pragi, największym zespołem zabytkowym w Czechach. Zabudowa w jego obrębie reprezentuje głównie styl renesansowy i barokowy. Stojąca na Górnym Rynku kolumna Trójcy Przenajświętszej jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO (rok 2000). Równie cenne jest XIX-wieczne śródmieście tworzące wielkomiejski wizerunek miasta oraz dzielnice Klášterní Hradisko i Svatý Kopeček z barokowymi klasztorami. Ciekawostką jest fakt, że liczba turystów rocznie odwiedzających miasto jest zbliżona do liczby jego ludności.

Ciekawe miejsca w Olomuńcu to: wspomniana Kolumna Trójcy Przenajświętszej z pozłacanymi posągami, wysoka na 35 metrów, symbol Ołomuńca;
Ratusz gotycki z cennymi wnętrzami i socrealistycznym wariantem zegara astronomicznego – drugi z symboli Ołomuńca; Zamek (Olomoucký hrad) z dawnym pałacem biskupa, w którym mieści się muzeum archidiecezjalne działające od 2006 r.; Katedra św. Wacława ze 100 m wieżą;

Kościoły: Św. Maurycego, Św. Michała, Marii Panny Śnieżnej, kapucyński Zwiastowania Marii Panny. Klasztory: dominikanek i kościół św. Katarzynydominikanów i kościół Niepokalanego Poczęcia Marii Panny, Hradisko. Pałace miejskie: Pałac Edelmannów, Pałac Petraszów, Pałac Salmów. Dawne domy kupieckie i kamienice mieszczańskie: Dom Hauenschildów, Kamienica pod Złotym Jeleniem, Kamienica pod Czarnym Koniem, Apteka pod Salwatorem i in. Willa Primavesi oraz pozostałości zabudowy obronnej dawnej twierdzy ołomunieckiej wraz z budynkami dawnych koszar, zespół fontann, muzea i galerie.

Ponadto, Ołomuniec:

– jest po Pradze najważniejszym i największym miejskim zabytkowym zespołem urbanistycznym w Czechach

– dał nazwę serkom ołomunieckim – dojrzewającym w specjalnych warunkach oraz posiadającym oryginalny kształt walca, które są zwykle podawane do piwa.

– jest siedzibą założonego w 1576 r., na bazie szkoły jezuickiej, Uniwersytetu Palackiego (czes. Univerzita Palackého).

Dojazd do Ołomuńca jest z Bogumina jest bardzo prosty. Jeśli przyjedziemy tam o 8.32. (podobnie jak zalecaliśmy ten sposób podróży w przypadku Brna – Katowice wyjazd 6.13) to nie będziemy zbyt długo czekać. Dokładnie 34 minuty, bo już o 9.06. wyjeżdża z tej stacji kolejny pociąg Pendolino (w Czechach kategoria SuperCity) do Pragi. Ponieważ jak było wyżej, Ołomuniec leży na tym uczęszczanym szlaku, pociąg do czeskiej stolicy jest równoznaczny z możliwością dojechania do leżącego „po drodze” Ołomuńca. Przy okazji nadarza się możliwość skorzystania ze składu Pendolino, co na odcinku Bogumin – Ołomuniec nie wiąże się z jakimikolwiek dopłatami. Przed rozpoczęciem podróży należy jedynie zgłosić na stacji chęć jazdy tym składem, by otrzymać bilet potwierdzający bezpłatną rezerwację miejsca. Wyjeżdżając o 9.06 z Bogumina po pokonaniu 114 kilometrów o godzinie 10.08. wysiadamy w Ołomuńcu. Planując powrót należy pamiętać, by być przed 19 w Boguminie, by zdążyć na kombinowane połączenie z tego miasta Katowic przez Racibórz. Tu też nam z pomocą pospieszy połączenie SuperCity. Wsiadając o 17.50. w Ołomuńcu o 18.52, będziemy w Boguminie, skąd za 8 minut wrócimy do Polski.

Do Ołomuńca można jechać również z Ostrawy przez Opawę i Krnów, jednak wtedy czas podróży wydłuża nam się grubo o ponad godzinę. To jednak oferta dla tych którzy kochają podróżować koleją dla pięknych widoków. Oni znajdą na tym szlaku wszystko czego potrzebują.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *