Podróż od 26 zł (Cz.3: Ołomuniec)

Ołomuniec
Ołomuniec

Czas na prezentację kolejnej atrakcji turystycznej, którą można zwiedzić po wprowadzeniu 13 grudnia nowego rozkładu jazdy pociągów, dzięki porozumieniu Kolei Śląskich i Českych Drah. Tym razem proponujemy wyjazd do Ołomuńca, który dzięki wspomnianej wyżej inicjatywie będzie można zwiedzić w ciągu jednego dnia. Za dojazd tam i z powrotem do tego miasta w Czechach, dzięki biletom KŚ i ČD zapłacimy już od 42 złotych.


Na początek tradycyjnie zerkamy do Wikipedii: Ołomuniec (czes. Olomouc, niem. Olmütz, dialekt hanacki Olomóc albo Holomóc) – miasto we wschodniej części Czech, na Obniżeniu Górnomorawskim, u ujścia Młyńskiego Potoku i Bystrzycy do Morawy. Jest stolicą kraju ołomunieckiego, powiatu Ołomuniec, a także archidiecezji Kościoła rzymskokatolickiego i Czechosłowackiego Kościoła Husyckiego oraz eparchii Kościoła Prawosławnego Czech i Słowacji. Stanowi historyczną stolicę Moraw i jest głównym miastem regionu etnograficznego Haná. Według danych z 2009 r. powierzchnia miasta wynosi 103,36 km², a liczba jego ludności – 102 255 osób.

Ołomuniec jest jednym z najważniejszych w skali kraju ośrodków administracyjnych, przemysłowych, handlowo-usługowych, akademickich i kulturalnych. Stanowi także ważny węzeł drogowy (drogi ekspresowe w kierunku Brna i Pragi, Ostrawy/Bielska-Białej i Hradca Králové/Wrocławia) i kolejowy (połączenia ze Słowacją, Polską, Brzecławiem przy granicy z Austrią ora oczywiście Brnem i Pragą przez którą i Pilzno do Niemiec).

Rozległe ołomunieckie Stare Miasto jest drugim, po centrum Pragi, największym zespołem zabytkowym w Czechach. Zabudowa w jego obrębie reprezentuje głównie styl renesansowy i barokowy. Stojąca na Górnym Rynku kolumna Trójcy Przenajświętszej jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO (rok 2000). Równie cenne jest XIX-wieczne śródmieście tworzące wielkomiejski wizerunek miasta oraz dzielnice Klášterní Hradisko i Svatý Kopeček z barokowymi klasztorami. Ciekawostką jest fakt, że liczba turystów rocznie odwiedzających miasto jest zbliżona do liczby jego ludności.

Ciekawe miejsca w Olomuńcu to: wspomniana Kolumna Trójcy Przenajświętszej z pozłacanymi posągami, wysoka na 35 metrów, symbol Ołomuńca;
Ratusz gotycki z cennymi wnętrzami i socrealistycznym wariantem zegara astronomicznego – drugi z symboli Ołomuńca; Zamek (Olomoucký hrad) z dawnym pałacem biskupa, w którym mieści się muzeum archidiecezjalne działające od 2006 r.; Katedra św. Wacława ze 100 m wieżą;

Kościoły: Św. Maurycego, Św. Michała, Marii Panny Śnieżnej, kapucyński Zwiastowania Marii Panny. Klasztory: dominikanek i kościół św. Katarzynydominikanów i kościół Niepokalanego Poczęcia Marii Panny, Hradisko. Pałace miejskie: Pałac Edelmannów, Pałac Petraszów, Pałac Salmów. Dawne domy kupieckie i kamienice mieszczańskie: Dom Hauenschildów, Kamienica pod Złotym Jeleniem, Kamienica pod Czarnym Koniem, Apteka pod Salwatorem i in. Willa Primavesi oraz pozostałości zabudowy obronnej dawnej twierdzy ołomunieckiej wraz z budynkami dawnych koszar, zespół fontann, muzea i galerie.

Ponadto, Ołomuniec:

– jest po Pradze najważniejszym i największym miejskim zabytkowym zespołem urbanistycznym w Czechach

– dał nazwę serkom ołomunieckim – dojrzewającym w specjalnych warunkach oraz posiadającym oryginalny kształt walca, które są zwykle podawane do piwa.

– jest siedzibą założonego w 1576 r., na bazie szkoły jezuickiej, Uniwersytetu Palackiego (czes. Univerzita Palackého).

Dojazd do Ołomuńca jest z Bogumina jest bardzo prosty. Jeśli przyjedziemy tam o 8.32. (podobnie jak zalecaliśmy ten sposób podróży w przypadku Brna – Katowice wyjazd 6.13) to nie będziemy zbyt długo czekać. Dokładnie 34 minuty, bo już o 9.06. wyjeżdża z tej stacji kolejny pociąg Pendolino (w Czechach kategoria SuperCity) do Pragi. Ponieważ jak było wyżej, Ołomuniec leży na tym uczęszczanym szlaku, pociąg do czeskiej stolicy jest równoznaczny z możliwością dojechania do leżącego „po drodze” Ołomuńca. Przy okazji nadarza się możliwość skorzystania ze składu Pendolino, co na odcinku Bogumin – Ołomuniec nie wiąże się z jakimikolwiek dopłatami. Przed rozpoczęciem podróży należy jedynie zgłosić na stacji chęć jazdy tym składem, by otrzymać bilet potwierdzający bezpłatną rezerwację miejsca. Wyjeżdżając o 9.06 z Bogumina po pokonaniu 114 kilometrów o godzinie 10.08. wysiadamy w Ołomuńcu. Planując powrót należy pamiętać, by być przed 19 w Boguminie, by zdążyć na kombinowane połączenie z tego miasta Katowic przez Racibórz. Tu też nam z pomocą pospieszy połączenie SuperCity. Wsiadając o 17.50. w Ołomuńcu o 18.52, będziemy w Boguminie, skąd za 8 minut wrócimy do Polski.

Do Ołomuńca można jechać również z Ostrawy przez Opawę i Krnów, jednak wtedy czas podróży wydłuża nam się grubo o ponad godzinę. To jednak oferta dla tych którzy kochają podróżować koleją dla pięknych widoków. Oni znajdą na tym szlaku wszystko czego potrzebują.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *