Koleje Śląskie wjeżdżają na Raciborską

Posterunek 13 w Katowicach. Brama do wjazdu na bazę przy ulicy Raciborskiej
Posterunek 13 w Katowicach. Brama do wjazdu na bazę przy ulicy Raciborskiej

Zarząd spółki Koleje Śląskie Sp. z o.o. kończy właśnie negocjacje ze spółką Przewozy Regionalne w sprawie możliwości korzystania z bazy i zaplecza kolejowego zlokalizowanego w Katowicach przy ulicy Raciborskiej. Jeszcze trzy lata temu teren ten stanowił bazę Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Przeprowadzka rozpocznie się najprawdopodobniej już w najbliższych dniach, a jeśli nic się nie zmieni w przyszłości, ma się tam przenieść także zaplecze i biura śląskiej spółki.


Ta zmiana nie jest może istotna z punktu widzenia pasażerów, ale ma ona kapitalne znaczenie dla organizacji funkcjonowania samego przewoźnika. Możliwość korzystania z tego miejsca pozwoli KŚ na uporządkowanie parku taborowego, szczególnie jeśli chodzi o sprawę korzystania z torów postojowych w Katowicach w oczekiwaniu na kolejne kursy, zarówno w ciągu dnia, jak, co jest szczególnie istotne, w godzinach nocnych.

– To naprawdę sztuka ustawić na torach postojowych pociągi Kolei Śląskich na noc w okolicach katowickiego dworca, pamiętając dodatkowo o tym, że nie ustawia się ich przypadkowo Trzeba mieć przecież na uwadze, który wyjeżdża jako pierwszy czy drugi na trasę. Na Raciborskiej będzie można ulokować 13 – 14 pociągów, przyjmując jako jednostkę miary, jednostki EN 57 – powiedział nam jeden z katowickich dyżurnych ruchu.

Miejsca dla kolejnych składów byłoby więcej na Raciborskiej, jednak warto pamiętać, że część torów bazy zajmują odstawione pociągi spalinowe serii DH, które przez kilka miesięcy woziły pasażerów KŚ na mocy porozumienia z firmą Sigma Tabor, oraz spalinowe pociągi VT 614, kompletnie odnowione (wtedy) w Niemczech, które nigdy do służby w KŚ nie weszły. Oszczędzimy tu Czytelnikom dywagacji dlaczego te pociągi tam są i jak się tam znalazły, najgorsze jest tutaj jednak to, że jak dotąd, nie znaleziono żadnego skutecznego rozwiązania tego problemu.

Przypomnijmy, że do 2012 roku rezydował na tym terenie Śląski Zakład Przewozów Regionalnych, jednak po przejęciu większości tras przez KŚ, przewoźnik zrezygnował z korzystania z tego miejsca. Niemniej w ograniczonym zakresie PR korzystają z tego terenu w dalszym ciągu, odsyłając tam swoje jednostki na postój w oczekiwaniu na kursy do Krakowa, Kielc czy Sędziszowa. Niektóre z nich nawet tam nocują, przed obsługą kolejnego kursu.

Stan bazy przy ul. Raciborskiej w Katowicach, delikatnie rzecz ujmując, nie jest najlepszy i zarząd spółki zdaje sobie sprawę, że doprowadzenie do ładu stan wszystkich obiektów wymagać będzie sporych wydatków, jednak po podliczeniu wszystkich kosztów budowy nowej bazy i siedziby przewoźnika w innym miejscu, to rozwiązanie jest najbardziej racjonalne ekonomicznie. Negocjacje z Przewozami Regionalnymi, dotyczą już kilku ostatnich szczegółów przenosin śląskiego przewoźnika na ulicę Raciborską i najprawdopodobniej wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, pociągi KŚ zaczną korzystać z tej bazy.

2 komentarze

  1. No w końcu ….
    Jedna tylko kwestia, to będzie dzierżawa czy kupno terenu?
    Do niedawna za przysłowiową złotówkę można było kupić ten teren, a teraz? Wartość wzrosła?

    Dobrze, że to zaplecze się w końcu wyklarowało/wyklaruje.
    Czy dawna lokomotywownia też w chodzi w zakres tej bazy na Raciborskiej?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *