Podróż od 26 zł (Cz.2: Brno)

Brno
Brno

Czas na prezentację kolejnej atrakcji turystycznej, którą można zwiedzić po wprowadzeniu 13 grudnia nowego rozkładu jazdy pociągów, dzięki porozumieniu Kolei Śląskich i Ceskych Drah. Tym razem proponujemy wyjazd do Brna, które dzięki wspomnianej wyżej inicjatywie będzie można zwiedzić w ciągu jednego dnia. Za dojazd tam i z powrotem do drugiego pod względem wielkości miasta w Czechach dzięki biletom KŚ i CD zapłacimy od 67 złotych.


Brno (niem. Brünn, łac. Bruna) – miasto na Morawach w Czechach, położone w południowo-wschodniej części kraju u zbiegu rzek Svratki i Svitavy. Drugie co do wielkości miasto Czech, największe miasto Moraw, stolica kraju południowomorawskiego i okręgu terytorialnego „Kraj południowomorawski”. W 2013 w Brnie mieszkało 380 tysięcy osób.

Miasto jest ważnym ośrodkiem kulturalnym (teatry, filharmonia, międzynarodowe festiwale muzyczne), naukowym (6 uczelni, w tym Uniwersytet Masaryka, i Uniwersytet Techniczny) i turystycznym. Mimo iż Brno nie jest stolicą Czech, mają w nim siedzibę centralne, najważniejsze instytucje wymiaru sprawiedliwości: sąd konstytucyjny, Sąd Najwyższy i ombudsman Republiki Czeskiej. Brno jest historyczną stolicą Moraw.

Według Wikipedii zabytkami godnymi uwagi są:

Stare Miasto z 2 rynkami – Zelný Trh i Náměstí Svobody, stary ratusz, zamek i twierdza Špilberk, Katedra św. Piotra i Pawła – oryginalnie romańska świątynia zbudowana na szczycie wzgórza Petrov, następnie przebudowana w stylu gotyckim. Z wież rozciąga się wspaniały widok na stare miasto. Brneńskie pałace mieszczańskie – wśród nich najsłynniejsze to: renesansowy Dům pánů z Lipé (1589–96), neorenesansowy Kleinův palác (1847–48) oraz secesyjny Dům u Čtyř mamlasů  – wszystkie trzy znajdują się przy Náměstí Svobody. Barokowy Schrattenbachův palác przy ul. Kobližná, Bazylika pw. Wniebowzięcia NMP i klasztor augustianów (do 1783 cysterek) – klasztor ufundowany w 1323 roku przez królową czeską i polską Ryksę Elżbietę, żonę króla Wacława II, córkę króla Przemysła II. W 1987 roku Jan Paweł II nadał świątyni rangę bazyliki mniejszej. Bazylika jest najbardziej wysuniętą na południe europejską budowlą gotycką wzniesioną z cegły. Kościoły z XIII–XVI wieku – Św. Jakuba, Dominikanów i Jezuitów, Klasztor Minorytów z XVII wieku Willa Tugendhatów – znajduje się niedaleko od centrum, zbudowana według projektu znanego architekta L. Miesa van der Rohe w latach 1928–1930. Budowla ta stanowi wiodący przykład modernizmu z tego okresu. W 2002 roku willa Tugendhatów została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Brno to ważny ośrodek przemysłowy: m.in. maszynowy (ciągniki Zetor), wełniany, poligraficzny. Znany na całym świecie ośrodek targowy (międzynarodowe targi przemysłowe od 1928). Bardzo ważną rolę w czeskiej gospodarce spełniają Targi Brneńskie (Veletrhy Brno).

Brno to wielki węzeł komunikacyjny. Miasto to skrzyżowanie autostrad: D1 do Pragi, D2-D5 do Bratysławy oraz D36 do Ołomuńca, uzupełniające sieć drogi szybkiego ruchu – na południe w stronę Mikulova i na północ w kierunku Tišnova. Międzynarodowy port lotniczy Brno-Tuřany (otworzony w 1958), położony jest na południowo-wschodnich obrzeżach miasta i oferuje połączenia lotnicze z Pragą, Londynem, Mediolanem i Moskwą.

Brno to bardzo istotny w skali kraju węzeł kolejowy. Z łatwością można stąd dojechać w każdy punkt Czech. Pociągi ekspresowe zapewniają bezpośrednie i szybkie połączenia miasta z Pragą, Wiedniem, Budapesztem i Bratysławą. Oprócz dworca głównego inne stacje kolejowe w mieście to:Brno Horní Heršpice, Brno-Královo Pole, Brno-Černovice, Brno-Židenice.

I na koniec ciekawostka – od 1946 roku miejski przewoźnik obsługuje transport promowy na Jeziorze Brneńskim.

Jak zdecydujemy się na Brno, to najlepiej wyjechać z Katowic (oczywiście akcja dzieje się po 13 grudnia) pociągiem do Chałupek o godzinie 6.13, po czym wsiadamy do pociągu relacji Racibórz (7.53 – Chałupki 8.26) – Bohumin. Mimo, że to tylko jedna stacja proponujemy jednak skorzystać z kolei, ponieważ oba dworce położone są, w przeciwieństwie do dworców w Cieszynie i Czeskim Cieszynie, dość daleko od siebie i piechotą stracimy cenny czas. Jak już znajdziemy się na dworcu w Bohuminie zadanie jest banalnie. W przypadku przyjazdu do Bohumina o 8.32., zabierze nas do na Brna popularny Rychlik już o 8.35. Przyjazd na miejsce o 10.59. Jeśli chcemy późnym wieczorem wrócić z powrotem do Katowic to będziemy zmuszeni wyjechać o 16.02, by zdążyć do Bohumina (przyj. 18.34) na kombinowane połączenie do stolicy województwa śląskiego (przyj. 21.50) via Racibórz.

Większość wymienionych atrakcji w Brnie jest położona blisko siebie i te pięć godzin może wystarczyć na organizację ciekawego szlaku turystycznego przez miasto. Jeśli natomiast wybieramy się na dwa dni (cena przejazdu nie zmieni się w przypadku skorzystania z biletu weekendowego CD) na pewno będzie okazja zwiedzić dodatkowo znany na całym świecie miłośnikom wyścigów samochodowych i motocyklowych, położony 12 kilometrów od centrum, brneński tor wyścigowy.

One comment

  1. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku tego połączenia bilety Hranice na Morave – Brno – Hranice na Morave trzeba kupić sobie wcześniej przez internet ( http://www.cd.cz/eshop ), ponieważ są tylko 3 minuty na przesiadkę w Bohuminie. W przypadku późniejszych połączeń można spokojnie skorzystać z kasy CD w Bohuminie podczas przesiadki.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *