Okno znów będzie otwarte

Zastepca prezydenta Wodzisławia, Dariusz Szymczak (po lewej) i Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.
Zastępca prezydenta Wodzisławia, Dariusz Szymczak (po lewej) i Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

– To, że wyremontowano tory, przystanki i stacje – to dla nas dobra informacja, to, że zostanie zwiększona prędkość jazdy pociągów – to jeszcze lepsza informacja. Ale to, że dzięki kolei znów otwiera się dla nas okno na świat – to już doskonała informacja. To dla naszego miasta bardzo ważny moment, który z pewnością przyczyni się do jego dalszego rozwoju – mówił Dariusz Szymczak, Zastępca Prezydenta Miasta Wodzisław Śląski, na konferencji prasowej zorganizowanej w tym mieście, mającej na celu podsumowanie kończącej się rewitalizacji linii kolejowych nr 140 i 158 przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Już za kilkanaście dni podróż koleją pomiędzy Rybnikiem a Chałupkami zajmie tylko 40 minut. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 178 mln zł wkroczyła właśnie w ostatnią fazę. Prace torowe zostały już zakończone, a na końcowym etapie jest montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Już 13 grudnia kolej na trasie z Rybnika do Chałupek stanie się doskonałą alternatywą dla transportu drogowego. W rozkładzie jazdy dokonano wielu zmian i udogodnień dla podróżnych. Wydłużona zostanie relacja linii S71, obsługiwana przez Koleje Śląskie, dzięki czemu pociągi będą kursować do Chałupek, a kilka z nich do Bohumina. Rozkład jazdy na odcinku Rybnik – Chałupki zakłada 6 par pociągów w dni robocze i 4 pary w dni wolne od pracy. Priorytetem przy konstruowaniu rozkładu jazdy był możliwie dogodny dojazd z oraz do Katowic. Na odcinku Chałupki – Bohumin kursować będą codziennie 4 pary pociągów, a pomiędzy Katowicami a Rybnikiem wprowadzony zostanie specjalny pociąg przyspieszony, który zatrzymywać się będzie tylko na bardziej uczęszczanych stacjach. Warto podkreslić, że potencjał tej linii dostrzegło również PKP Intercity. Od przyszłęj niedzieli trzy pociągi tego przewoźnika codziennie zawiozą nas bez przesiadek do Warszawy, natomiast w drugą stronę mieszkańcy Rybnika, Wodzisławia Śląskiego i Chałupek będą mieli możliwość skorzystania z dwóch pociągów do Pragi.

Na zrewitalizowanej trasie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 13 nowych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, peronów. Wyposażono je w nowe systemy oświetlenia, wiaty, zegary oraz megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zainstalowano monitoring.

Jednym z priorytetów inwestycji była również poprawa bezpieczeństwa. Na odcinku z Rybnika do Chałupek wymieniono łącznie, aż 43 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ku końcowi ma się montaż nowoczesnych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 24 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dodatkowo zrewitalizowano 30 km linii kolejowych oraz wyremontowano budynki nastawni, z których dyżurni kierują ruchem pociągów. Za prace modernizacyjne odpowiedzialne jest konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa, nad którymi nadzór pełni firma Ekocentrum.

Liczby inwestycji:

• 30 km zrewitalizowanej linii kolejowej
• 13 nowych peronów
• 43 wymienione rozjazdy
• 24 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
• 3014 ścianek peronowych
• 4138 m2 kostki brukowej
• 124 tyś. ton tłucznia
• 69,8 km szyn
• 54,5 tyś. podkładów

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *