Podróż za 26 złotych (Cz.1 – Ostrawa)

Panorama połudnoowej cześci Ostrawy z centrum handlowego Nova Karolina.
Panorama południowej części Ostrawy wykonana z centrum handlowego Nova Karolina.

Już za niespełna trzy tygodnie wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Ważną nowinką dla pasażerów z naszego regionu będzie bilet weekendowy, który w przypadku dobrej organizacji podróży, to nawet za jedyne 26 złotych pozwoli udać się na fajną wycieczkę po terenie województwa śląskiego w Polsce i morawsko-śląskiego w Czechach. Dzisiaj pierwsza próbka organizacji weekendowej wycieczki przy pomocy połączeń oferowanych przez obu przewoźników.


OSTRAWA (po czesku: Ostrava) – miasto w Czechach na granicy Śląska Cieszyńskiego, Śląska Opawskiego i Moraw, u ujścia do Odry dwóch rzek: Opawy i Ostrawicy. Miasto leży przy północnym wejściu Bramy Morawskiej.Stolica kraju morawsko-śląskiego, okręgu terytorialnego kraj północnomorawski i powiatu Ostrawa-miasto. W 2001 roku miasto zamieszkiwało 316744 osób z czego m. in. 283955 (89,6%) narodowości czeskiej, 11016 (3,5%) słowackiej, 7278 (2,3%) morawskiej, 950 (0,3%) polskiej, 915 (0,3%) śląskiej itd.

Miasto posiada znaczną ilość zabytkowych obiektów i ciekawych miejsc, głównie z przełomu XIX i XX w. oraz 20-lecia międzywojennego. Szczególnie ich dużo w dawnej Morawskiej Ostrawie (Moravská Ostrava) z których najważniejsze, zdaniem Wikipedii to: Rynek (Plac Masaryka) – częściowo otoczony przez kamienice z XIX i początku XX wieku, Stary Ratusz (obecnie Muzeum Ostrawskie), Dom Mikeska – secesyjna kamienica z 1902, w przeszłości „Café Habsburg”, potem kawiarnia „Praha”, obecnie dom książki, Czeski Dom Narodowy, obecnie Teatr Jiřího Myrona; mieszany styl neobarokowy i neorenesansowy, w latach 80. wyremontowany od zewnątrz po pożarze z 1976, Dom Polski w Ostrawie – z lat 1899-1901 zbudowany ze składek miejscowych Polaków pod nadzorem architekta Stanisława Bandrowskiego z Krakowa; związki z Polską symbolizują piastowskie orły i wmurowane kamienie z murów obronnych Krakowa, Kościół parafialny św. Wacława – najstarsza świątynia w Ostrawie, którego początki sięgają XIII w. Po pożarze odbudowany w XIV w.; pierwotnie gotycki, w XIX w. przebudowany w stylu klasycystycznym, Teatr Antonína Dvořáka (dawniej Narodowy Teatr Morawskośląski) z lat 1906-1907, wybudowany w stylu neobarokowym, w późniejszych latach kilkukrotnie przebudowany, Nowy Ratusz z 1930 z wnętrzami w stylu funkcjonalizmu; jest to największy kompleks ratuszowy w państwie, posiadający wieżę o wysokości 85 metrów, na której znajduje się punkt widokowy; jest to najwyższy ratusz w Czechach, Wieża wydobywcza szybu Jindřich (Henryk); szyb pochodzi z 1846, natomiast wieża i budynek z 1913, zabudowania browaru „Ostravar” z początku XX w. (działa tam muzeum).

Z kolei w Śląskiej Ostrawie godne polecenia są: zamek, którego początki sięgają XIII, obecnie w większości zrekonstruowany, ratusz z 1911-1913, barokowy kościół św. Józefa z XVIII, cel licznych pielgrzymek, wieża ciśnień z 1909.

W Ostrawie nie można pominąć jednej rzeczy. Stodolni. To ulica o długości nieco ponad 500 metrów, która dzisiaj stanowi symbol rozrywki i dobrej zabawy. To właśnie Stodolni stała się inspiracją dla władz Katowic, do stworzenia centrum rozrywki dla młodzieży na Mariackiej. Zresztą geneza przekształcenia obu ulic w centrum rozrywki była taka sama. Obie w centrum miasta, obie o fatalnej reputacji. Czesi postanowili zaprosić do współpracy restauratorów, dając preferencyjne warunki na rozpoczęcie działalności oraz gwarancje bezpieczeństwa. Pomysł był trafiony i zaraz za pionierami, na ulicę ściągnęli następni chętni do otwierania lokali i zaczęły się trwające do dzisiaj dni chwały Stodolni. Nieoficjalnie podaje się, że lokali i drobnych knajpek na samej ulicy oraz w jej bezpośrednim sąsiedztwie jest około setki. Życie na Stodolni kwitnie, szczególnie po godzinie 21, kiedy hasło „Ulica, która nigdy nie śpi” jest najbardziej aktualne.

Żeby to wszystko zobaczyć trzeba będzie pociągiem KŚ wyjechać z Katowic o godzinie 9.54, by o 11.32 być w Boguminie. Stamtąd dotarcie do Ostrawy nie będzie stanowiło żadnego problemu, pociągi będą co kilkanaście minut, które z Bogumina przez Ostrawę jadą potem dalej w kierunku Pragi, Brna czy Brzecławia. Jakby tego było mało, raz na godzinę oba miasta łączy pociąg osobowy linii S2, najczęściej jest to City Elefant. Kategoria pociągu nie ma znaczenia ponieważ Ceske Drahy honorują jedną stawkę biletu we wszystkich swoich pociągach i nie ma znaczenia czy jest to „osobówka” czy relacja EuroCity.

Warto pamiętać, że dwa najważniejsze dworce w Ostrawie to Główny (pierwsza stacja po wyjeździe z Bogumina) i Świnów, skąd odchodzi bardzo ważna i uczęszczana lina do Opawy. Powrót trzeba skalkulować w taki sposób, by w Boguminie być o godzinie 19.00., gdy wyjedzie ostatni pociąg do Polski i jest to połączenie „kombinowane”, gdyż pociąg relacji Bogumin – Racibórz po dotarciu do stacji końcowej przekształci się w pociąg relacji Racibórz – Katowice. Do stolicy województwa dotrzemy przed 22. Wcześniejszy pociąg w weekendy będzie odjeżdżał z Bohumina o 12.39., więc może być brany pod uwagę jedynie jako środek powrotu po dwudniowym wypadzie do naszych południowych sąsiadów.

3 komentarze

  1. Warto zwrócić uwagę, że w weekendy wieczorny powrót z Czech do Katowic również będzie możliwy przez Cieszyn. Np. Ostrava-Svinov 15:22 –> Cesky Tesin 16:11, Cesky Tesin 16:15 –> Cieszyn 16:20, Cieszyn 17:05 –> Zabrzeg 18:15, Zabrzeg 18:21 –> Katowice 19:15

    1. Dziękujemy za uwagę i podziwiamy wnikliwość. Faktycznie ciekawa wersja trasy, tylko czy ludzi nie przerazi taka ilość przesiadek. Dla miłośników kolei – cud, miód i malina

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *