CMK będzie jeszcze szybsza

Linia kolejowa nr 4, czyli Centralna Magistrala Kolejowa
  Linia kolejowa nr 4, czyli Centralna Magistrala                                    Kolejowa                                   Fot. PKP PLK

Zarządca infrastruktury wyremontuje 16 obiektów inżynieryjnych na Centralnej Magistrali Kolejowej. Prace wykonywane będą na odcinku Biała Rawska – Strzałki i realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Rozpoczną się w 2016 r. i potrwają około pół roku. Ich celem jest dostosowanie wspomnianego wyżej odcinka do możliwości wprowadzenia na nim prędkości 200 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich pomiędzy Katowicami i Krakowem a stolicą kraju oraz Trójmiastem.


Inwestycja polega na przebudowie i dostosowaniu do wspomnianej prędkości 200 km/h 2 mostów, 6 wiaduktów i 8 przepustów kolejowych. Efektem będzie dodatkowe skrócenie czasu podróży, możliwość wykorzystania linii przez większą liczbę pociągów oraz polepszenie oferty przewoźników. Zmodernizowane obiekty zapewnią także wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Od grudnia 2014 r. CMK, jeden z najważniejszych korytarzy kolejowych, łączący Warszawę z południem Polski, zapewnia krótką podróż ze stolicy m.in. do: Krakowa (2h 28 min), Katowic (2h 34 min), Wrocławia (3h 42 min) i obsługiwany jest m.in. przez składy Pendolino. Od nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie za niespełna 3 tygodnie, czasy przejazdu jeszcze się skrócą: do Krakowa (2h 15 min), Katowic (2h 19 min), Wrocławia (3h 28 min). Różnica jest jednak taka, że od 13 grudnia pojedzie tędy tylko jedna para pociągów Pendolino w relacji Warszawa – Wrocław. Pozostałe trzy pojadą linią nr 1, co pozwoli na obsługę stacji Częstochowa Osobowa, jednak czas przejazdu nie ulegnie wydłużeniu. 

Na interesującym nas najbardziej kierunku, czyli Warszawa – Katowice po CMK pojedzie 14 lub 15 par pociągów z czego 5 to Pendolino (3 do Bielska-Białej, 2 do Gliwic). Ponadto 6 par stanowić będą międzynarodowe składy kategorii EIC (2 razy Praga, 2 razy Wiedeń, Budapeszt oraz Ostrawa) oraz 2 lub 3 pary TLK. Zestawienie uzupełnia Chopin, od grudnia w kategorii EN (Express Night).

Centralna Magistrala Kolejowa, czyli linia kolejowa nr 4 ma długość 224 km. Rozpoczyna się w Grodzisku Mazowieckim, a kończy w Zawierciu. Przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. Trasa zapewnia najszybsze połączenie stolicy z Krakowem, Katowicami, Opolem i Wrocławiem.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *