Huta z politechniką czekają

Fot. PKP S.A.
Fot. PKP S.A.

Dzisiaj chcemy poddać pod dyskusję analizę warunków powrotu pociągów pasażerskich na linię kolejową nr 133. Chodzi dokładnie o odcinek z Dąbrowy Górniczej Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej, a w dalszej perspektywie skomunikowania połączeń na tym szlaku z trasą Katowice – Kraków. Póki co, od 13 grudnia, podobnie jak dzisiaj, będzie tam kursowała jedna para pociągów. Będzie to „Orlik” relacji Częstochowa Główna – Kraków Główny, obsługiwana przez Przewozy Regionalne. Potencjał jest tutaj diametralnie większy, bo szlak jest kompletnie odnowiony.


Do „przejęcia” przez np. Koleje Śląskie jest odcinek o długości 16 kilometrów, pomiędzy stacjami D.G. Ząbkowice i Jaworzna – Szczakowa. Jeszcze kilkanaście lat temu na linii 133 kursowało około 11 – 13 par pociągów osobowych (zależne to było od konstrukcji rozkładu jazdy), składów elektrycznych EN57, które kursowały w jedną i w drugą stronę od godziny 4.00 do godziny 23.15. Ruch pociągów pasażerskich utrzymywany był głównie przez wzgląd na dojazd pracowników do kombinatu przemysłowego „Huta – Katowice” oraz do pomniejszych, licznych jeszcze wówczas zakładów pracy oraz miejscowej młodzieży do szkół. W 2009 roku ruch pociągów osobowych lokalnych wstrzymano całkowicie. Pozostał jedynie wspomniany „Orlik”, który do końca 2014 roku nie zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych. Sytuacja ta zmieniła od tego roku, gdy po zakończeniu rewitalizacji tego szlaku zwiększono prędkości eksploatacyjne taboru i przystosowano skrajnie peronowe do obsługi podróżnych, dzięki czemu Orlik zatrzymuje się dodatkowo na stacji Sosnowiec- Maczki.

Linia jest krótka, dlatego można na początek spróbować ok. 7 par pociągów dziennie, w godzinach między 5-6, 6-7, 7-8, ok.10 do Ząbkowic, ok.11.30 do Szczakowej,15-16, 17-18, 18-19. Huta Katowice pracuje nadal, więc na pewno należałoby rozważyć możliwość odtworzenia potoków podróżnych do tego zakładu. Warto tutaj zainteresować się rozwiązaniem jakie stosują Ceske Drahy w porozumieniu z hutą w Trzyńcu, gdzie w okolicach godziny 6, 14 i 22 rozkład jest nieco zmieniony w porównaniu do obowiązującego całodziennego taktu, by zapewnić dogodne dotarcie do i z pracy pracownikom największego zakładu w regionie.

I jeszcze jedna ważna rzecz. Przy tworzeniu rozkładu jazdy trzeba oczywiście wziąć pod uwagę skomunikowania w Szczakowej z pociągami do Krakowa i do Katowic oraz w Ząbkowicach do Katowic i do Częstochowy. O ile w tym drugim wypadku już dzisiaj jest taka możliwość, to w przypadku linii Jaworzna Szczakowej można aktualnie spróbować skomunikować pociągi z Katowicami, natomiast z Krakowem byłoby to możliwe po zakończeniu rewitalizacji całego odcinka Katowice – Kraków, co pozostaje mieć nadzieję, że kiedyś to nastąpi. To wymogi aby linia ta nie stała się li-tylko linią „socjalną”

No i warto wspomnieć o jednym, naszym zdaniem bardzo ważnym argumencie przemawiającym za podjęciem próby rekonstrukcji regularnych połączeń. PKP PLK przymierza się do kolejnego przetargu na rewitalizację infrastruktury stacji Sosnowiec Maczki. Zrewitalizowany dworzec Sosnowiec Maczki zostanie przekazany do użytku na rzecz Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w sierpniu 2017 roku. Jednostka będzie kształcić inżynierów-specjalistów dla branży kolejowej. Studenci Centrum będą mogli odbywać staże i praktyki w spółkach grupy PKP, a w przyszłości mogą stać się również ich pracownikami. No,  a czym studenci takiej uczelni mogliby dojeżdżać do szkoły jeśli nie pociągiem.

2 komentarze

  1. Jest mały problem stacja Dąbrowa Górnicza Huta Katowice pracuje nadal, ale przystanek kolejowy został fizycznie zlikwidowany. Owszem podczas rewitalizacji PKP PLK miała w planach modernizację tego przystanku, jednak chyba się nie kwapi żeby to zrobić, a można było by zrobić świetne centrum przesiadkowe na tramwaje i autobusy.
    W roku 1991-1993 na rej relacji było 17 par, myślę że z ttych 17 można by było spokojnie wybrać 7 o najlepszych porach:
    Jaworzno Szczakowa – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice 4:05,5:05,6:00,6:30,7:15,10:05,12:15,13:15,14:15,15:15,16:15,17:40,18:45,19:50,21:15,21:55,22:43
    Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa
    4:57,5:36,6:21,7:37,8:08,11:16,13:21,14:24,14:45,15:15,16:56,17:55,19:25,19:45,21:25,22:35,23:00
    Zazwyczaj pociągi nie jeździły na tym 16km odcinku, a były prowadzone np. z Zawiercia, Łaz, Częstochowy, Olkusza, Katowic, Krakowa. Każdy pociąg był skomunikowany z pociągami w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach, Sosnowcu Maczkach z pociągami do Sosnowca Kazimierza i w Jaworznie Szczakowej. Jak dla mnie jest to doskonały pomysł żeby wróciły w końcu pociągi na linię 133 i 163

  2. Dla mnie było by super, gdyby przynajmniej kilka połączeń było z Zawiercia z postojami na każdej stacji, wiele osób dojeżdża do pracy na hucie np. z Sikorki i by wolało pociąg niż przewozy, na to warto też by było zwrócić uwagę.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *