(Oby nie) ostatni pociąg do Suchej

W tak pięknych okolicznościach przyrody.. od 6 grudnia nie pojedzie żaden pociąg
W tak pięknych okolicznościach przyrody.. od 6 grudnia nie pojedzie żaden pociąg

W dniu 6 grudnia 2015 r. o godz. 17:41 z Dworca PKP w Żywcu odjedzie ostatni studencki pociąg w relacji Żywiec – Sucha Beskidzka, który na stacji Sucha Beskidzka był dogodnie skomunikowany z pociągami z i do Krakowa. Pociąg nie będzie kursował od nowego rozkładu jazdy z uwagi na decyzję Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, które jednostronnie zerwało wcześniej poczynione w tej mierze ustalenia z województwem śląskim.


Pociąg regio relacji Żywiec – Sucha Beskidzka kursował na linii kolejowej nr 97 przez ostatnie 12 miesięcy i był uruchamiany na własny koszt O/Małopolskiego Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. w Krakowie. Komercyjny charakter pociągu wynikał z faktu odmowy w styczniu br. dofinansowania pociągu przez oba urzędy marszałkowskie, przez teren których przebiega jego relacja. Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” podjęło się szeregu działań wspierających inicjatywę przewoźnika, co spowodowało, że wbrew urzędniczym twierdzeniom pociąg zaczął cieszyć się coraz większą frekwencją, przewożąc co weekend ok 100 osób. Taka sytuacja sprawiła, że Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, w trosce o rozwój kolei i prawa pasażera, postanowił objąć dofinansowaniem połączenie od rozkładu jazdy 2015/2016. Niestety, strona małopolska nie wyraziła zgody na dofinansowanie, na skutek czego pociąg po rocznej walce o jego przywrócenie znika z rozkładu jazdy.

Niespełna miesiąc temu pisaliśmy z uznaniem o działalności stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”. To co stanie się w pierwszą niedzielę grudnia w niczym nie zmienia naszej fantastycznej opinii o zapaleńcach z Żywca i okolic, bo przecież nie ich winą jest, że władze sąsiadującej z nami Małopolski postanowiły wycofać się z połączenia, któremu nie eksperci, planiści czy „fachowcy”, a pasażerowie dali wielkie, zielone światło. Ale pasażer na kolei to nadal w niektórych wypadkach persona non grata. Szczególnie w UMWM. Żeby nie szukać daleko. Linia nr 62, gdzie po remoncie powstały dogodne warunki do zaoferowania pasażerom szybkiego, częstego i regularnego połączenia Sławkowa, Bukowna i Olkusza z Sosnowcem i Katowicami. Zdaniem małopolskiego urzędu trzy pary pociągów dziennie mają być tym środkiem na zaspokojenie popytu. Koleje Śląskie również są zmuszone za trzy tygodnie wycofać swoje pociągi z linii Czechowice-Dziedzice – Oświęcim, ponieważ i tam zabrakło kasy na utrzymanie połączeń pasażerskich. Kolejne 8 połączeń, używając terminologii miłośników kolei, do piachu. Aż strach pomyśleć, co w przyszłym roku czeka połączenia Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków. W końcu warto też przeanalizować sens połączeń Katowice – Kraków. Tylko te nieszczęsne Impulsy z PGZ – muszą jeździć…

I na koniec – zaproszenie. Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” zaprasza wszystkie zainteresowane media na udokumentowanie przejazdu ostatniego pociągu, licząc na rzetelny przekaz społeczny sytuacji, jaka ma miejsce (zapotrzebowanie ze strony pasażerów, realny wymiar przeciwdziałania zjawisku zanieczyszczenia środowiska w Małopolsce i na Śląsku przez samorządy wojewódzkie). Stowarzyszenie posiada zgodę przewoźnika na realizację zdjęć (tv/foto) na pokładzie pociągu, prowadzenie wywiadów itp. Od stacji Sucha Beskidzka istnieje możliwość kontynuacji podróży pociągiem w kierunku Krakowa.

2 komentarze

  1. Pamiętam miałem ok. 20 lat i jeździłem do Żywca z Katowic koleją. A na dworcu w Żywcu zawsze prawie stał pociąg do Suchej ! Również do Zakopanego jechał pociąg przez Żywiec i Suchą. Ale to było 40 lat temu

  2. Ja pamiętam jak 20 lat temu jadąc do Sopotni Wielkiej, można było jechać z Żywca albo PeKaeSem albo pociągiem do Jeleśni i dalej busem lub pieszo, bo w sumie blisko – to samo dotyczyło drogi powrotnej, z której to opcji (Jeleśnia) często się korzystało (samochody były mniej popularne :D.

    Może to w końcu – tak jak w przypadku KZK GOP, a tutaj UMWM – tzw gwóźdź do trumny??

    Zastanawia mnie jedno czy same KŚ nie mogą się postarać o stworzenie takiego połączenia dotowano-komercyjnego (poza granicami województwa) w relacji Gliwice-Katowice-Żywiec-Sucha Beskidzka ???

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *