Bezpieczniej na śląskich przejazdach

Przejazd kolejowy w Rybniku, przy ul. Zamenhofa
             Przejazd kolejowy w Rybniku, przy                 ul. Zamenhofa

Większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, płynniejszy ruch pociągów, a co za tym idzie – podniesienie komfortu podróży – to efekty realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektów, w ramach których zmodernizowanych zostanie 19 przejazdów kolejowo-drogowych na terenie całego Śląska. Dzisiaj, w Rybniku odbyła się konferencja a zarazem prezentacja jednego z odnowionych przejazdów.


Modernizacja przejazdów uwzględnia lokalne uwarunkowania – przede wszystkim zmianę sytuacji na drogach spowodowaną wzrostem liczby samochodów. Prace obejmują m.in. przejazdy na trzech liniach w okolicach Częstochowy, na trasie Katowice – Rybnik w okolicach Mikołowa, na odcinku Racibórz – Chałupki, między Pszczyną a Zwardoniem, na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice oraz Żory – Pawłowice.

Na 18 modernizowanych skrzyżowaniach montowana jest sygnalizacja świetlna, z czego 10 obiektów zyskało półrogatki odgradzające tor od jezdni. Na jednym przejeździe – w Sławkowie – zainstalowano rogatki z obsługą przejazdu przez pracownika kolei – wyjaśnił Jacek Karniewski, rzecznik prasowy PKP PLK.

Inwestycję już zakończono w Rybniku-Niewiadomiu, przy ul. Zamenhofa, gdzie kilka lat temu na niestrzeżonym przejeździe w wypadku zginęły dwie osoby.

Od 9 grudnia w pełni funkcjonować będzie wszystkich 19 przejazdów. Wszystkie przejazdy są już gotowe, a obecnie trwają odbiory eksploatacyjne. Przy okazji tej inwestycji wymieniana jest też nawierzchnia drogowa i budowane są przejścia dla pieszych – dodała Renata Szwarc, z Centrum Realizacji Inwestycji IR.

Warto zaznaczyć, że PKP Polskie Linie Kolejowe zostały docenione przez Unię Europejską, w ramach europejskiej karty ruchu drogowego. A wszystko za sprawą kampanii „Bezpieczny przejazd”, która w tym roku promowana jest pod hasłem „Szlaban na ryzyko”.

W torach, czego Państwo nie widzą, zamontowane są czujniki, które inicjują działanie wszystkich komponentów. Dodatkowo na przejazdach zostały zamontowane dwie kamery, które nagrywają wszystko co się dzieje wokół, a także jest jedna kamera, która rejestruje wszystko nawet w nocy i pozwala na odczytanie numerów rejestracyjnych pojazdów, które dokonały wykroczenia na przejeździe kolejowym – powiedział Wiesław Filarski z firmy Bombardier, która jest wykonawcą inwestycji.

Inwestycja w liczbach:

  • 393,6 mln PLN – taki jest koszt realizacji tzw. „projektów przejazdowych”,
  • 304 – tyle przejazdów będzie zmodernizowanych w ramach projektów w całym kraju
  • 112 – na tylu przejazdach wykonane będą roboty związane z wymianą nawierzchni drogowej,
  • 87 – na tylu przejazdach wykonane będą roboty torowe związane z wymianą nawierzchni toru,
  • 16 – tyle województw zostało objętych inwestycją,
  • 45 – najwięcej przejazdów będzie zmodernizowanych w woj. pomorskim.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *